Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимка: pexels
Снимка: pexels

Повече от две десетилетия форматът на страницата с резултати от търсенето с Google не се е променил много: въвеждате фраза и получавате списък с връзки и линкове от различни сайтове. Сега изглежда, че най-ценният сайт в интернет пространството ще претърпи трансформация, след като Google обяви, че ще прибави генеративен изкуствен интелект (AI) към страницата си с резултати.

Добавянето на възможностите на изкуствения интелект (ИИ) към най-използвана търсачка в света не е изненадващо. ИИ вече завладя различни области от ежедневието ни през последните години и показа на какво е способен. Оказа се, че интелигентните машини могат безпроблемно да овладяват дейности, които досега бяха присъщи само за представителите на човешкия вид. Това включва карането на автомобили, създаването на изкуство, играенето на логически игри като шах и Го и дори овладяване на по-сложни игри с несъвършена информация като Texas Hold'em покер, където картите на противника са скрити. Приложенията на AI във всяка една сфера се увеличават с всеки изминал ден, а сега са напът да променят начина, по който сърфираме и търсим информация в интернет. 

Наскоро Google се оказа под значителен натиск да организира имплементирането на ИИ след невероятния успех на конкурентния чатбот на партньора на Microsoft OpenAI  - ChatGPT. На годишната си конференция за разработчици Google I/O в Сан Франциско технологичният гигант разкри част от своите планове, с които ще отвърне на “удара” на ChatGPT. 

Компанията издаде, че само няколко месеца след представянето на Bard – Google-базираният съперник на революционния чатбот на Microsoft – ще предостави генеративния си AI алгоритъм на широката аудитория, като премахне списъка с чакащи и отвори Bard за потребителите на повече от 180 държави. На първо време обаче пробната версия ще бъде достъпна само в САЩ.

Как изглеждат резултатите от търсачката, генерирани от AI?

При добавянето на генериращ AI към търсенето, Google можеше да избере изцяло нов подход, заменяйки страницата с резултати от търсенето със система за съобщения. Вместо това гигантът реши да включи „фрагмент, генериран от изкуствения интелект“ в горната част на страницата с резултати и да запази класическия списък със сини връзки.

Снимка: pexels
Снимка: pexels

Точни ли са резултатите от търсенето, генерирани от AI?

Добавянето на генеративен изкуствен интелект към търсачката, която обслужва 85% от всички онлайн търсения в света, носи очевидни рискове. Подобно на ChatGPT и други сходни ботове, Bard също имаше проблеми с фактическите грешки и нивото на достоверност на предоставената информация. 

След обоснованата критика, която компанията получи относно допуснатите пропуски, генеративният AI модел, който захранва Bard, беше заменен от друг. На конференцията през май Google представи "езиков модел от следващо поколение", PaLM 2, който според него превъзхожда други водещи системи при изпълнението на някои задачи.

PaLM 2 изглежда е голямо подобрение спрямо своя предшественик, но Google признава, че все още може да прави фактически грешки или да дава неподходящи отговори. Поради тази причина, при пускането на базирани на PaLM 2 генериращи AI резултати от търсенето, Google наложи някои ограничения. Следователно изкуственият интелект няма да се намесва при търсенията относно определени теми и въпроси от по-чувствителен характер, а по време на първоначалния тестов период генерираните от AI резултати от търсенето ще бъдат обстойно проверявани.

Какво ще можем да правим с Bard?

Чрез нововъведението в търсачката, потребителите ще могат не просто да намират информация на различни теми, но и да си помагат с различни дейности. Например ще имат възможността да изготвят чернова на имейл в Bard и да го експортират в Gmail и Google Docs с нови опции за експорт. Освен това Bard ще разполага с редица функционалности, които да улеснят взаимодействието на разработчиците, които скоро ще могат да експортират и изпълняват код с Replit - SaaS решение за уеб програмиране.

В допълнение към това, AI алгоритмите ще могат да анализират потребителските заявки и търсения, за да разбират по-добре тяхното намерение. Това позволява на Google да предоставя по-подходящи резултати от търсенето, които отговарят напълно на нуждите на потребителя. Търсачката ще разполага и с подобрена езикова обработка, която ще помогне на Google да разбере и интерпретира по-точно заявките на естествен език. Това означава, че Google ще може да предостави по-добри резултати за сложни заявки, които преди това може да са били трудни за разбиране.

В обобщение, ИИ вече играе значителна роля в оформянето на бъдещето на Google търсачката. Тъй като технологията за изкуствен интелект продължава да се развива, можем да очакваме да видим още по-напреднали и персонализирани изживявания за в бъдеще.