Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Близки на изчезналите искат търсенето да се възобнови

41 минути след полунощ на 8 март 2014 г. “Боинг-777” на Малайзийските авиолинии се издига в ясното небе от Куала Лумпур и завива към Пекин за пътуване, което трябва да продължи 5 часа и 34 минути. То обаче никога не завършва и 9 години по-късно полет MH370 остава най-голямата загадка в съвременната авиация. Експерти, разследващи и журналисти все още не могат да отговорят на въпроса какво се случва с машината и 239-те души на борда ѝ.  

А всичко започва като редови полет без признаци, че нещо може да се случи. Маршрутът отвежда самолета на север от Малайзия, покрай бреговете на Виетнам, през Южнокитайско море и след това над Китай. 53-годишният капитан Захари Ахмад Шах е един от най-опитните пилоти на авиокомпанията, а на помощника му - 27-годишния Фарик Хамид, това бил последният летателен курс, преди да вземе лиценз за първи пилот. Под тяхно ръководство са били 10 малайзийски стюардеси и 227 пътници, главно китайски граждани - общо 239 души.  

Първите 40 минути на полета минават нормално. В 1,19 ч MH370 е почти в края на въздушното пространство на Малайзия. Контролът съобщава по радиото, че трябва да прехвърли проследяването на боинга на колегите от виетнамския град Хо ши мин. На това главният пилот отговаря с

“Лека нощ. Малайзийски 3-7-0”. Това са и последните думи от самолета,

преди да изчезне от радарите. Той така и не се свързва с виетнамските диспечери. Последвалите опити за контакт са неуспешни. 

От данни на виетнамските и малайзийските военни радари става ясно, че след като се отправя на север, самолетът се отклонява и прави завой на запад към Андаманско море и Индийския океан. Автопилотът е бил изключен, вероятно ръчно, за да се осъществи маневрата. Системите на боинга обаче се свързват периодично за около 6 часа с геостационарен сателит в Индийския океан, управляван от намиращата се в Лондон компания Inmarsat. Точният маршрут обаче така и не бива установен.

До 2017 г. в Индийския океан, на френската територия на остров Реюнион, както и в Мозамбик, Мадагаскар, Мавриций, Южна Африка и Танзания са открити 20 отломки от самолета. Проверката на серийния номер на парчето, което френските власти намират на Реюнион, потвърждава, че то е от MH370. Министерството на транспорта на Малайзия отбелязва, че поне една от другите части също е била от боинга. 

Идентифицирането на останките, за които се знае, че са от полет 370, доказва, че

той е бил изгубен някъде в Индийския океан,

но мистерията как се е стигнало до това, остава неразгадана и до днес. Теориите за MH370 са много - от самоубийство на пилота, тероризъм, кибератака до отвличане с военни цели. 

Една от най-разпространените версии за мистериозното изчезване е, че

капитан Шах се е самоубил и така е затрил 238 души със себе си

Предполага се, че той се е заключил в пилотската кабина, изключил е комуникационните канали, сложил си е кислородна маска и е намалил налягането в самолета. На височина, по-голяма от връх Еверест, пътниците и членовете на екипажа са се задушили заради недостиг на кислород.

Смята се, че капитанът е прелетял по границата между Тайланд и Малайзия, за да не бъде засечен от военните. После се отправя на юг към място, на което е предполагал, че самолетът няма да бъде намерен.

В официалния доклад за Захари на малайзийските власти обаче се казва: “Не е известно да е проявявал апатия, тревожност или раздразнителност. Не е имало значителни промени в начина му на живот, междуличностни конфликти или семейни напрежения”. 

В документа се посочва още, че “не е възможно да се деактивира автоматичното спускане на кислородните маски от пилотската кабина”, тоест те са настроени сами да се свалят в случай на силно спадане на налягането, което би дало известно време на пътниците и екипажа да подадат сигнал за помощ.

За помощник-пилота Хамид разследващите твърдят, че неговите “способности и професионален подход към работата са добри” и се съмняват да стои зад мистериозното изчезване.

Историята, уви, помни самолетни катастрофи, извършени от пилоти самоубийци. Най-пресен е примерът от 2015 г., когато помощник-капитанът на полет 9525 на Germanwings, от Барселона до Дюселдорф, разбива летателната машина във Френските Алпи и убива 150 души.

Друга теория за MH370 не изключва отвличането на полета от някого от хората на борда. На летището в Куала Лумпур са действали стандартни мерки за сигурност. Събития, например терористичната атака на 11 септември 2001 г. в САЩ, показват, че дори всички да са минали през контролните пунктове, няма гаранция за безопасността на самолета и хората на борда. 

В MH370 е имало общо 227 пътници, от които три деца и две бебета, повечето от Китай. На борда са били и двама ирански граждани с откраднати италиански и австрийски паспорти, но нелегалните мигранти е по-вероятно да са търсили път към Запада, отколкото да са искали да извършат атентат. Всички 10 членове на кабинния екипаж са били семейни, което намалява още повече рисковете някой от тях да е отвлякъл самолета. Тероризъм също е малко вероятен, тъй като досега нито една групировка не е обявила да стои зад изчезването на машината.

Има и твърде конспиративни теории за съдбата на трагичния полет. Например, че самолетът е отвлечен дистанционно след кибератака. 

През 2003 г. “Боинг” издава патент за дистанционно управление на самолети, предназначен да предотврати евентуални опити за отвличане. Непрекъсваемият автопилот, предвиден в документа, би могъл да бъде активиран както от пилотите, така и от бордовите сензори или дистанционно чрез радио, а също и от сателитни връзки от авиокомпанията или правителствените агенции, ако има опити за насилствено овладяване на машината. Тук обаче идва опасността за наземно поемане на управлението от похитители. 

От “Боинг” обаче потвърждават пред разследващите, че не са внедрявали патентованата система или друга технология за дистанционно пилотиране на пътнически самолет и не знаят за нито една машина на компанията с подобна технология.

Според някои теоретици севернокорейският лидер Ким Чен Ун е отговорен за изчезването на полет 370, като целта му е била проучване на самолета. Те посочват, че КНДР и преди е похищавала самолети, но от друга страна, технологията на MH370 не е имала военна стойност. Възможно е Пхенян да е работил по турбинни двигатели за крилати ракети, но тези на боинга са били твърде големи, за да бъдат практични.

Американският авиационен журналист Джеф Уайз пък твърди, че руски агенти са похитили MH370, за да отвлекат вниманието от събитията в Крим по това време, а сателитните данни за курса на полета са били подправени. Привържениците на тази теория едва ли намират за случайно свалянето на друг малайзийски самолет - полет MH17 от Амстердам до Куала Лумпур с 298 души на борда. Той се разбива над Източна Украйна едва няколко месеца след изчезването на MH370. 8 години по-късно - в края на 2022 г., нидерландски съд признава за виновни за трагедията двама бивши руски офицери от разузнаването и един украински сепаратистки лидер. 

Според версията на френската журналистка от в. “Монд” Флоранс де Шанги

американски военни свалят полет 370 над Южнокитайско море,

за да предотвратят достигането на мистериозен товар до Китай. Това би значело, че сателитните данни на компанията Inmarsat, която работи с правителствата, са били изфабрикувани, за да се прикрият фактите. Подобна е теорията и на френския бизнесмен Гислейн Вартелос, чието семейство изчезва заедно с MH370. Неговото съдебно дело във Франция към момента е единственото, което продължава разследване на изчезналия полет. 

Компанията, уловила последните 7 сигнала на MH370 - Inmarsat, както и други независими експерти смятат, че след като самолетът е завил на юг и е достигнал Андаманско море, е летял направо в продължение на часове, преди да се разбие в южната част на Индийския океан - някъде между Австралия и Антарктида. Тук отново присъства и най-подкрепяната теория - разхерметизирането на кабината от капитана, който е убил всички много преди машината да падне в морето.

Американският авиационен писател Уилям Лангевиш убедително аргументира тезата в свой доклад от 2019 г. Той посочва, че малайзийското правителство, което е корумпирано и не особено прозрачно, е знаело много повече за Захари и неговия живот, отколкото е представило. Версията се потвърждава и от фактите - местата, където са намерени отломки. 

В защита на пилотите си малайзийското правителство се позовава на доклад на Кралската полиция. В него има съдебномедицинската експертиза на симулатора на капитана, намерен в дома му, тъй като имало опасения, че Захари е тренирал последния си полет. “Не бяха открити никакви данни, които да показват, че самолетът е извършвал маневри за изкачване, нагласяне или насочване, нито пък бяха открити данни, които да показват подобен маршрут, по който е летял MH370”, казват разследващи.

Кок Су Чон, водещият следовател по случая в Малайзия, обяснява, че промяната на курса на самолета, за да прелети над Индийския океан, е направена под ръчно управление. Според него това сочи към човешка намеса. “Проведохме симулационни сесии и можем да потвърдим, че

обратният завой е направен не от автопилот, а от ръчно управление”,

казва още той и подчертава категорично, че това не се дължи на аномалии в механичната система.

Чон обаче не отправя обвинения конкретно към капитана или първия офицер на самолета, като заявява, че “не можем да изключим и възможността да има незаконна намеса от трета страна”. Разследващият казва още, че проверката не е открила никакви доказателства, които да уличават екипажа на самолета. А коя може да е “третата страна”, способна да извърши това деяние, е въпрос, който остава без отговор. Така след 500 страници доклад екипът обобщава, че

“не е в състояние да определи истинската причина за изчезването на MH370”

Според експерта Питър Фоли усилията за намирането на полет 370 трябва да бъдат възстановени сега, когато са налични ново оборудване и технологии. Фоли е директор на международната мисия за намирането на MH370. Той се надява, че натискът от страна на семействата ще тласне нещата в правилната посока. “Искам да видя, че австралийското правителство настоява за ново търсене и подкрепя търсенето, когато и ако то започне”, казва експертът. 

Издирването на самолета е преустановено през 2017 г., а като причина се посочва липсата на достоверни нови доказателства. През 2018 г. Малайзия сключва договор с американската компания за морски роботи Ocean Infinity, като предлага да плати 70 млн. долара, ако самолетът бъде намерен, но търсенето е неуспешно. 

Преди дни семействата на пътниците от MH370 призоваха правителството на Малайзия да даде зелена светлина на Ocean Infinity да започне ново търсене на изчезналия самолет. Voice370 - обединението на близки на пътуващите в полет 370, се надяват още това лято да започне ново търсене. “През последните 12 месеца Ocean Infinity постигна реален напредък, работейки с много хора, за да разберем допълнително събитията през 2014 г.”, се казва в тяхно изявление по повод деветата година от изчезването на самолета. 

В обръщение към семействата, прочетено по време на възпоменателното събитие, министърът на транспорта на Малайзия Антъни Лоук обеща да не затваря книгата за MH370, като добави, че ще бъде отделено необходимото внимание на бъдещи търсения, ако има нова и достоверна информация за потенциалното местоположение на самолета.

Нов сериал: търсят го на грешно място, паднал е край Виетнам

Изчезналият MH370 може да се е разбил на хиляди километри от основната зона на търсене, твърди Синди Хендри, доброволец сателитен изследовател.

В новия документален филм на Netflix MH370: The Disappeared Plane, Хендри разказва, че е знаела, че има “доказателства” за самолета в Южнокитайско море, но по това време разследващите многократно са ги пренебрегвали. Поредицата от три части дебютира на 9-ата годишнина от изчезването на МН370.

Хендри, част от вече несъществуващата компания за сателитни изображения Tomnod, открива в Южнокитайско море нещо, което прилича на самолетни отломки, само няколко дни след изчезването на самолета на 8 март 2014 г.

Откритието обаче е било пренебрегнато по времето, когато се е смятало, че той се е разбил в Индийския океан.

Девет години по-късно тя твърди, че е открила буквата М върху останка, която “почти напълно съвпада” с буквата върху страната на “Боинг-777” на Малайзийските авиолинии.

“Когато видях мъката по лицата на членовете на тези семейства, си помислих, че трябва да направя нещо. Хобито ми е фотографията, така че имам усет към детайлите”, коментира тя. Хендри се присъединява към компанията за краудсорсинг Tomnod, която на случаен принцип възлага на доброволци да търсят сателитни изображения.

“Спътниковите изображения бяха празни. Виждаше се само чернотата на морето. Виждаш още и още тъмни изображения. И накрая се появява нещо бяло”, обяснява тя.

Доброволката твърди, че е забелязала нещо, което изглеждало като бели отломки в Южнокитайско море, близо до Виетнам. Там е и мястото, където MH370 е изчезнал от екраните на радарите.

“Изтеглих от интернет схемите на “Боинг-777” и успях да идентифицирам едно парче, наподобяващо корпуса”, посочва Хендри и допълва: “Тогава си казах: “Боже мой! Има отломка, това е самолетът”. По думите ѝ след това започнали да се виждат още отломки от сателитните изображения.

След откритието си тя се свързва с малайзийските разследващи, но твърди, че много пъти е била игнорирана.

Синди обаче остава категорична: “Сигурна съм, че MH370 се е озовал именно там, край Виетнам”.

Опитите ѝ обаче остават безуспешни. Малайзийските следователи прекратяват операциите за издирване на полет 370 в Южнокитайско море, след като Inmarsat предоставят данни, че самолетът се е разбил в Индийския океан.

Освен разказа на Хендри поредицата на Netflix разглежда теориите за MH370, като включва и интервюта с роднини на жертвите.