Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Англичаните планират възстановяването на разходите по игрите ПОЛЗА: Част от средствата от игрите ще бъде отделена за новото строителство в Лондон.

Средствата, които ще постъпят в организационния комитет след края на ХХХ Летни олимпийски игри в Лондон през август, трябва да бъдат точно с 50 на сто повече от последния четиригодишен период.
Това пресмятат плановици и счетоводители, които отсега претендират, че приходите трябва да стигнат. При това в колонката на приходите не влизат онези 6,225 млн. лири (7,804 млн. евро), реализирани от 11 мултинационални компании, които ще рекламират продуктите си на гърба на игрите. Всички те точно са преценили, че за силно бушуващата световна икономика всяка Олимпиада е тих и добре печеливш залив.
Това кара всички компании да използват марката с петте кръга като, идеална възможност
да се възползват от разширяващите се телевизионни пазари
и глобализацията на търговията. Какво по-хубаво от игрите, които обещават множество спортни драми, които вървят на живо през огромна аудитория?
"Щом смятат, че могат да нарекат Олимпиадата марка, то нека да я наричат така - казва Пол Дейтън, бивш банкер от "Голдмън Сакс" и сегашен изпълнителен директор на организационния комитет на игрите. - Но това е марка, която дава по-високи емоции от която и да е друга по света. Това е силата на спорта, това са огромните емоционални истории."
Критиците на чистия спорт твърдят, че Игрите все повече се комерсиализират, процес, който най-видимо започна през 1984 г. в Лос Анджелис. Тогава възвишените идеали на Пиер де Кубертен
за последно са били забелязани живи недалеч от олимпийския стадион
Последното напрежение около паричните потоци в Олимпиадата дойде с противоречивото участие на "Дау Кимикъл", регистриран преди две години като поддръжник на олимпийското движение. Името на компанията още се помни заради обезщетенията, които плаща за Бопал, града в Индия, където през 1984 г. стана най-голямата екологична катастрофа с пестициди. Въпросът е дали британците ще бъдат щастливи да научат къде отиват олимпийските приходи, след като в страната са похарчени 9,3 млрд. паунда (11,67 млрд. евро) в момент, в който има резки съкращения в държавните приходи.
МОК преразпределя
над 90 на сто от своя маркетингов доход
между спортните федерации на повече от 200 страни, за да изпратят своите спортисти на Игрите. "Финансовият модел е, че правителството плаща за материални активи, които са в дългосрочен план", допълва Пол Дейтън. Той обаче допълва, че заедно с екипа си може да опази за страната 700 млрд. лири (887 млн. евро) благодарение на еднократни спонсори по време на Олимпиадата. Други 600 млн. (752 млн. евро) Лондон ще запази от продажбата на билетите. Всички тези средства ще отидат за обновяването и развитието на града.


Маркетингът на спорта работи без засечки

Колкото и страшна да изглежда глобалната икономическа криза, машината на спортния маркетинг работи без никаква засечка. Благодарение на нея МОК може да преведе в сметките на всеки олимпийски комитет в света по $100 000 долара, за да подпомогнат своята подготовка за игрите.
Според комитета тази дълговременно планирана стратегия работи като застраховка срещу неблагоприятния икономически климат и неговите финансови бури през последните няколко години.
"Повечето от контрактите, които са сключени за периода 2010-2012 г., са подготвени през 2008 г.", категоричен е Ричард Кериън. Той е главният финансист на комитета, но и човекът, който води всички преговори за телевизионните права.
Кериън привежда като пример договорите с контролираната от "Комкас" американска телевизионна мрежа Ен Би Си. Тя е платила точно 2 млрд. долара за телевизионните права за зимните игри през 2010 г. и за Олимпиадата в Лондон през август. При това контрактът за тези права е бил подписан преди 9 години - през 2003-а. Това се оказва изключителен шанс за избраните градове на тези игри - Ванкувър и Лондон.
Отделно Ен Би Си е подписала договор за $4,38 млрд. за правата върху зимните и летните игри до 2020 г.
"По този начин финансовото бъдеще на Международния олимпийски комитет е гарантирано за следващите десет години", доволно потрива ръце Кериън. Той добре разбира, че ненаситността на телевизиите за спортни драми са големият коз в ръцете на преговарящите от Лозана. И те са готови да дадат на телевизионерите онова, от което се нуждаят.
Допълнително МОК си е гарантирала и възможността да подновява контрактите за телевизионните права, когато сам реши това за необходимо. В случая с преговорите за подновяване на контракта си с Eн Би Си, това се оказва изключителен шанс за компанията, защото преподписването на съглашението идва в края на 2008 г., когато от телевизията вече са видели очакваното съживяване на рекламния пазар в Щатите.

2,5 млрд. евро очакват от продадени билети

Общата сума, която домакините от Лондон очакват да получат от продадените билети е 2,5 млрд. евро. Една четвърт от тази сума ще отиде в организационния комитет на 30-ите летни олимпийски игри.
По-голямата част от ценните хартии бяха разиграни на лотария, започнала една минута след полунощ на 15 март и "затворена" минута преди полунощ на 26 април.
За това време в сайта за електронна продажба на билетите са се регистрирали общо 2,5 млн. души, желаещи да получат заветните хартийки за състезанията от Олимпиадата в английската столица. Всички те са играли за 6,6 млн. билета. Последната седмица е била най-натоварената за играта, когато интересът е "ударил тавана", според работещите в организацията по игрите.
Кои обаче ще бъдат щастливците, спечели в анонимната надпревара, ще стане известно на 24 юни, когато ще бъдат обявени резултатите. Печелившите ще бъдат уведомени или с класическо писмо, донесено от Кралските пощи на Великобритания, или с електронно съобщение на компютърната поща.
Тези ценни книжа са за общо 650 състезания от двадесет и шестте вида спорт, които са част от програмата на игрите. Съществува обаче едно начално ограничение: никой от кандидатите за билети не може да направи заявките за повече от 20 вида спорт.
Разбира се, има и билети в резерв, но за да не се стига до стимулирането на черния пазар, те ще бъдат пускани много кратко преди състезанията. Ограничения има и в друга плоскост - всеки регистриран на сайта може да заяви едва само по 4 билета за финала на 100 м гладко бягане, което е върхът на атракцията на всички игри. Цените на най-евтините билети са 20,12 паунда (25,07 евро), а най-скъпите - тези за церемонията по откриването на игрите - 2012 лири (2522 евро). След най-скъпите са пропуските за финалното бягане на 100 м - 725 лири (910,1 евро).

Големите компании под ръка

Дългосрочното планиране и прецизният мениджмънт през последните две десетилетия помагат сега на МОК да има под ръка компании, с които да си гарантира финансиране, в случай че игрите не биха могли да се проведат. Това е една от промените, които Жак Рох, белгийски хирург и бивш олимпийски яхтсмен, направи през последните години.
Освен телевизионното излъч-ване МОК има във финансовия си буфер 11 глобални корпорации, които имат дългосрочни споразумения с Лозана. Марките на повечето от тях се асо-циират като част от олимпийските игри и примерът с безалкохолните напитки "Кока-Кола", които са партньор на олимпиадите от 1928 г., е най-показателен. В същото време интересът на корпорации като "Проктър и Гембъл" се появява в последно време. Както гологлавият чичко с белите вежди, така и "Дау Кемикъл" влизат в олимпийската орбита само преди година и половина. Други американски компании, като "Дженерал Електрик", "Виза", "Макдоналдс" в топлистата на партньорите, "Панасоник", "Самсунг" представляват икономическите гиганти на Азия.
Според изчисления на маркетинговите шефове в олимпийския комитет, работещата добре формула вероятно ще донесе приходи от 1 млрд. долара в рамките на следващите три години, преди игрите да се преместят в Рио де Жанейро през 2016 г.