Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Скулптурата "Пиета" на Микеланджело.
Скулптурата "Пиета" на Микеланджело.

"Мона Лиза" е най-атакуваната картина в историята

С чук се опитват да повредят два шедьовъра на Микеланджело - скулптурите “Пиета” и “Давид”

Стрелят по друга творба на Да Винчи, а “Нощна стража” на Рембранд е нарязана

Историята познава стотици брутални посегателства върху различни произведения на изкуството, но се оказва, че най-атакувана е "Мона Лиза" на Леонардо да Винчи, която се съхранява в Лувъра в Париж.

"Мона Лиза" стои зад бронирана стъклена кутия в Лувъра заради честите посегателства срещу нея.
"Мона Лиза" стои зад бронирана стъклена кутия в Лувъра заради честите посегателства срещу нея.

Това обаче не е единствената творба на Леонардо да Винчи, която е била обект на посегателство. През 1987 г. в Националната галерия в Лондон маслената картина "Дева Мария с младенеца и света Ана" е простреляна с няколко куршума от Робърт Кеймбридж. Пушката била скрита под дългото му палто. Куршумите не пробили защитното стъкло, но то се пропукало и отломките наранили платното. Кеймбридж заявил, че искал по този начин да изрази отвращението си от "политическата, социалната и икономическата ситуация във Великобритания". Реставрацията продължила повече от година.

През 1974 г. “Дева Мария с младенеца и Света Ана“ на Леонардо да Винчи е застреляна с няколко куршума.
През 1974 г. “Дева Мария с младенеца и Света Ана“ на Леонардо да Винчи е застреляна с няколко куршума.

Историята сочи, че вандалите обикновено посягат на най-известните творби, чиято реставрация изисква много пари и време. Понякога обаче опитите за възстановяването на шедьоврите са неуспешни. По-интересното е, че повечето атаки са извършени от психично болни хора, а данните показват, че едни от най-големите шедьоври са били обект на брутален вандализъм.

С доказани ментални отклонения

посетител на Третяковската галерия в Москва нарязва с нож лицата на персонажите върху масленото платно "Иван Грозни убива сина си" от класика на руското изобразително изкуство Иля Репин.

Година по-късно суфражетката Мери Ричардсън взела сатър и седем пъти насякла платното "Венера с огледалото" на Диего Веласкес по време на изложба в Лондонската национална галерия. Тя обяснила, че действията й били форма на протест срещу ареста на лидерката на движението на суфражетките Емелин Панкхърст от предния ден: "Опитах се да унищожа картината на най-красивата жена от митологичната история като протест срещу това, че държавата се опитва да унищожи г-ца Панкхърст, жената с най-доблестен характер в съвременната история". Освен това по-късно нападателката заявила и че се ядосвала от това "как мъжете зяпали голата Венера".

В малко по-късен период, през 1972 г., безработен геолог, който се оказва с психични проблеми, напада с чук прочутата скулптурна композиция "Пиета" на Микеланджело Буонароти, намираща се в базиликата "Св. Петър" във Ватикана. Творбата, създадена в чест на 1500-годишния

юбилей от рождението на Христос,

изобразява тялото на Исус в скута на майка му Мария след свалянето му от кръста. А двете фигури, изработени в естествени размери, са едни от най-завършените произведения на Микеланджело, който е едва на 22 години, когато изработва тази неповторима творба.

“Пиета” е разположена в базиликата Свети Петър във Ватикана.
“Пиета” е разположена в базиликата Свети Петър във Ватикана.

Геологът Ласло Тот нанася 12 удара върху статуята, докато крещи: "Аз съм Исус Христос - възкръсналият от мъртвите". Той успява да нанесе сериозни поражения на главата, врата и лявата ръка на Дева Мария. Общо около 100 фрагмента се търкаляли по пода на базиликата "Св. Петър", докато мъжът е задържан.

Отново с чук "полудял мъж", както се посочва в доклада на полицията, се опитва да повреди друг шедьовър на Микеланджело - "Давид". Изящната скулптура, която поразява с детайлите си, се намира в Академията за изящни изкуства във Флоренция. През 1991 г. мъжът се нахвърлил върху статуята с чук, който криел под сакото си. Той успял да разбие няколко пръста на левия крак на фигурата. Произведението на Микеланджело е било реставрирано и за всеобща изненада този акт на вандализъм дори се оказал полезен: благодарение на отломките учените успели да установят, че мраморът, който Микеланджело използвал за "Давид", е бил

добит в малката каменоломна Фантискрити в Карара

Ренесансовата скулптура “Давид” впечатлява с детайлите си и е висока 5,17 м.
Ренесансовата скулптура “Давид” впечатлява с детайлите си и е висока 5,17 м.

Престъпниците не подминават и творбите на Пабло Пикасо. През 1974 г. в Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк със спрей е изписан цял антимилитаристичен лозунг върху "Герника". По ирония на съдбата обезобразената картина също е с ярко изразена антивоенна насоченост.

През 1974 г. в Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк със спрей е изписан цял антимилитаристичен лозунг върху „Герника“ на Пабло Пикасо.
През 1974 г. в Музея за съвременно изкуство в Ню Йорк със спрей е изписан цял антимилитаристичен лозунг върху „Герника“ на Пабло Пикасо.

Година по-късно изящната картина на Рембранд ван Рейн "Нощна стража" е нарязана с нож от психично болен холандец, който мразел военните от всички епохи. Друга негова творба - "Автопортрет", е "дорисувана"с жълта боя през 1998 г. Извършителят обяснил, че искал да привлече вниманието на обществото към себе си и да изрази правото си на себеизява.

А през 2007 г. с остър предмет неизвестен извършител прави 10-сантиметрово разкъсване в средата на шедьовъра "Мостът в Аржантьой" на импресиониста Клод Моне. Това шокира персонала, отворил за посещение музея "Орсе" в Париж в една октомврийска сутрин.

“Мадоната и младенеца” е живопис от XV век на Леонардо да Винчи, която понастоящем се намира в Ермитажа, Санкт Петербург.
“Мадоната и младенеца” е живопис от XV век на Леонардо да Винчи, която понастоящем се намира в Ермитажа, Санкт Петербург.