Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Валентин (Лука) Войно-Ясенецки вършел медицински чудеса 

Спасява войници с кухненски нож, спирт и косъм

На 27 април 1877 г. в кримския град Керч се ражда отроче от мъжки пол, на което дават името Валентин. Детето има невероятна съдба, надарено е от Бога с чудни таланти, но най-ценната харизма е вярата му. Защото тя е именно от онзи евангелски вид: "Ако имате вяра колкото синапово зърно, ще кажете на тази планина: Премести се оттук."

Валентин не премествал планини, но като хирург е вършил истински чудеса в медицината: за пръв път в света присажда бъбрек от теле на човек, а при операциите си по време на заточение използва само кухненски нож, чаша спирт и косъм вместо хирургически конец. По време на Втората световна война спасява живота на десетки и стотици руски войници.

Неговите "Очерци по гнойна хирургия" са признати за своеобразно "евангелие" в медицината. След скоропостижната смърт на съпругата му Валентин се замонашва с името Лука и след години става архиепископ на Крим.

Ослепял почти напълно, той живее като истински апостол - благотвори за сираци и вдовици, храни бедняците, строи домове за бездомните. Негови съвременници свидетелстват, че лицето му излъчвало светлина - в най-буквалния смисъл

Когато умира през 1961 година, въпреки забраната на комунистическите власти цял Симферопол се стича на улиците, за да изпрати своя любим владика, а паважът по последния му път е отрупан с рози.

Валентин Феликсович Войно-Ясенецки е син на фармацевта Феликс Станиславович и съпругата му Мария Дмитриевна. Баща му е потомък на знатно, но обедняло полско благородническо семейство.

Дядо му някога имал мелница, но се разорил и му се наложило да живее в курника и да носи лапти - цървули от дървесна кора. Баща му е ревностен католик, а майка му е православна украинка. Според законите на Руската империя децата в такива семейства трябва да бъдат възпитавани в православната вяра.

По спомените на самия Валентин той наследил религиозността си от своя благочестив баща. По някое време младежът бил увлечен от идеите на модерния по онова време толстоизъм, спял на пода върху килима и ходел на полето да коси ръж със селяните. Но след като прочел внимателно книгата на Л. Толстой "Каква е моята вяра", той успява да проумее, че толстоизмът е подигравка с православието, а самият Толстой е еретик, преливащ от зле прикрита гордост. Поклонническите му пътувания до Киево-Печорската лавра изиграват огромна роля, за да се оформят православни възгледи у младия човек.

Цар Николай II започва Руско-японската война и именно там младият лекар открива гнойно-септичната хирургия, за да спаси живота на ранените.
Цар Николай II започва Руско-японската война и именно там младият лекар открива гнойно-септичната хирургия, за да спаси живота на ранените.

През 1889 г. семейството се преселва в Киев, където Валентин завършва гимназия и училище по изкуствата. "След гимназията, бях изправен пред избор: накъде да поема? Силно се колебаех дали да предпочета изобразителното изкуство или медицината", спомня си вече зрелият мъж.

Решава да подаде документи в Художествената академия, но след дни и месеци на колебания се ориентира окончателно към медицината като по-полезна за обществото. През 1898 г. става студент в медицинския факултет на Киевския университет и от неуспял художник се превръща в изящен художник по анатомия и хирургия. Завършва с отличие, а след блестящо положените изпити младият д-р Валентин Войно-Ясенецки изненадва всички, обявявайки, че ще стане земски, селски лекар.

Но идва съдбовната 1904 година,

император Николай II обявява началото на Руско-японската война и младият лекар, като част от състава на Киевската медицинска болница на Червения кръст, заминава за Далечния изток. Там се сблъсква с бездни от страдание, но придобива безценен опит, правейки сериозни операции на костите, ставите и черепа. Там забелязва, че много от раните на третия ден започват да се покриват с гной, а в учебниците от Медицинския факултет не се споменава и дума за понятията гнойна хирургия, анестезия и анестезиология.

По време на войната Валентин се среща с милосърдната сестра Анна Василиевна Ланская, която е наричана от всички "светата сестра"

заради нейната доброта, кротост и дълбока вяра в Бога

Нещо повече - тя била дала пред Бога обет за безбрачие, но в резултат на ухажването на младия лекар Анна решава да наруши обета си. Обаче в нощта преди сватбата, по време на молитва й се сторило, че Христос от иконата се отвърнал от нея. За нарушаването на обета Господ я наказал с

разяждаща, патологична ревност

Следва десетилетие, през което д-р Войно-Ясенецки работи като земски лекар в болниците на Симбирск, Курск, Саратов и Владимир и практикува в московски клиники. През това време той извършва много операции на мозъка, очите, сърцето, стомаха, червата, жлъчните пътища, бъбреците, гръбначния стълб, ставите и прави впечатляващи нововъведения в техниката на изпълнение на хирургическите интервенции. През 1908 г. идва в Москва и специализира в хирургичната клиника на професор Петър Иванович Дяконов.

През 1915 година в Петроград излиза книгата на талантливия хирург, озаглавена "Локална анестезия", в която той обобщава резултатите от изследванията и богатия си операционен опит. Д-р Войно-Ясенецки предлага

нов революционен метод за местна упойка

- като се прекъсне проводимостта на нервите, по които се предава чувствителността към болка. Година по-късно защитава монографията си "Локална анестезия" като дисертационен труд и получава научната степен доктор по медицина. За този труд Варшавският университет му присъжда наградата "Хойнацки".

1917 е повратна година не само за страната, но и лично за Валентин Феликсович. Съпругата му Анна се разболява от туберкулоза и семейството се премества заради по-подходящия климат в Ташкент, където му предлагат длъжността

главен лекар на градската болница

Въпреки грижите през 1919 г. съпругата му умира, оставяйки четири деца сирачета. Докато д-р Ясенецки четял Псалтира над ковчега на жена си, той бил поразен от думите на Псалм 112: "И тя всели в къщата безплодна майка, радваща се на децата". Той разчел в тези думи Божията воля, сещайки се за операционната сестра София Сергеевна Белецкая, за която знаел само, че наскоро е погребала съпруга си и е бездетна.

Едва дочаквайки сутринта, той отишъл при София Сергеевна "с Божията заповед да я въведе в къщата си като майка, радваща се на децата". Тя с радост се съгласила и станала майка на четирите деца на лекаря, който след смъртта на съпругата си избрал пътя на служение на Бога и на Църквата.