Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

1/2 от пътищата ни разбити и опасни, а “Тракия” доунищожена от тежките тирове Отляво надясно: Иван Кацаров, председател на Българския транспортен форум, Павел Диковски, бивш шеф на пътната агенция, Стефан Чайков, председател на Браншова камара Пътища, Живко Недев, зам.-председател на камарата и Лазар Лазаров, изпълнителен директор

Средната лента на магистралата за Бургас най-разбита: проектирана е по нормативи отпреди 40 години за натоварване до 8 тона, а днес камионите  достигат до 13 тона. Камара “Пътища” призовава следващото правителство за спешни промени

За да не умират хора заради лоша настилка, всяка  година трябва да се ремонтират по 2100 километра,  сега успяват само за 200-300 км 

Служебният министър Иван Шишков няма опасения,  че ще е проблемно зимното почистване, тъй като имало  само две жалби на конкурсите

Около 50% от пътищата в България са в незадоволително състояние - разбити, с огромни деформации и опасни за ползване. Тежките камиони са доунищожили средното платно на магистрала "Тракия".

Това предупредиха от Българската браншова камара “Пътища” във вторник, анализирайки двете години без ремонти, в които се води война срещу строителния бранш.

“Преди месец Агенцията за безопасност на движението по пътищата съобщи, че според нейните данни 40% от всичките 21 000 километра републикански пътища са в незадоволително състояние. Това обаче е към края на 2021 г. Но тъй като през 2022 г. не са правени почти никакви ремонти, делът на опасните пътища е нараснал”, сподели изпълнителният директор на камарата Лазар Лазаров.

Международни изследвания показват, че най-късно 7  години след построяването един път има нужда от основен ремонт.

“У нас този срок е 10 години, но и той не се спазва - често пътищата се оставят без основни ремонти по 15, 20 и дори повече години, докато не се разбият тотално и след това трябват милиони, за да се приведат в нормално състояние", посочи председателят на Българския транспортен форум инж. Иван Кацаров. Според него текущите ремонти се правят, за да се удължи срокът за нормално използване на пътя, или поне основният ремонт след това да излезе по-евтин.

Председателят на камарата Стефан Чайков припомни, че през последните две години почти не се правят основни ремонти, тъй като още предишното служебно правителство поведе война с фирмите, оспорвайки всеки похарчен лев за текущото поддържане на пътищата с мотива, че под тази формулировка се правели незаконно основни ремонти.

“Единственото изключение в България е подбалканският път - вече 15 години след основния си ремонт, той е в много добро състояние. Причината обаче е, че тежкотоварният трафик се изтегли по магистрала “Тракия”, доунищожавайки я окончателно”, каза още Лазаров.

“Не прави ли впечатление на всички, че средната лента на “Тракия” е много по-разбита, отколкото изпреварващата? А когато нашите фирми правят основен ремонт, ремонтират всички ленти еднакво. Причината за сегашното състояние е, че нормативите ни са правени като за трафика преди 40 години, когато тежките камиони, които използват средната лента, бяха с по 6 или 8 тона натоварване на ос. Сега са вече с по 11 дори 13 тона, а в Германия се лансират камиони и с по 18 тона натоварване на една ос. Никой не контролира какви камиони карат по нашите пътища и естествено, че асфалтът вече не издържа”, посочи изпълнителният директор на “Хидрострой” и зам.-председател на камарата Живко Недев. Той призова новото правителство, каквото и да е то, да направи спешни промени в нормативите за строеж и ремонтиране на пътища, иначе те ще продължават да се доразбиват.

“За да се поддържат в нормално състояние пътищата, всяка година основно трябва да се ремонтират поне по 2100 километра. У нас това е правено само между 2014 и 2016 г., оттогава основни ремонти се правят на не повече от 200-300 км годишно и накрая сметката излиза много по-солена, каза инж. Лазаров. Според него политиката да се оспорват всички ремонти на пътищата като незаконни, е необяснима, а обвиненията на предишното служебно правителство и на редовното след това - граничещи с откровени лъжи.

“Асен Василев, а преди това Виолета Комитова твърдяха, че при текущ ремонт няма гаранция, а това просто не е вярно - по договорите на пътните фирми има 3 години гаранция за подобен ремонт, задържат се гаранционни суми или се сключват застрахователни договори, обяснява инж. Лазаров. Не било вярно и твърдението, че текущите ремонти се правят без проект. Напротив всеки работен проект се утвърждавал от пътната агенция.

“Една обикновена дупка да се напълни с асфалт, не  се прави без разрешение и без да се представи технически проект. Но се наслушахме на лъжи и някои политици откровено използват пътния бранш като дъвка в предизборните си кампании”, категоричен е Лазаров. 

Фирмите, които поддържат пътищата, още не са  си получили от държавата втората половина от дължимото за ремонтите от 2020 и 2021 г. С решение на парламента от април на тях бяха платени около 650 млн. лв. за стари ремонти, но останаха още около 700 млн. лв.

През лятото фирмите излязоха на протест и тогава предупредиха, че ако не получат парите, ще извадят изпълнителни листове и ще си ги вземат по този начин, тъй като пътната агенция им е издала фактури за свършената работа.

Няколкото опита да се постъпи така обаче са ударили на камък, стана ясно от думите на Стефан Чайков. Причината е, че в бюджета на АПИ просто не са предвидени тези пари и тя няма как да им ги плати. Според бюджетните процедури това би могло да стане само с изрично писмено разрешение на регионалния министър, но проблемът засега е оставен за решаване когато има редовно правителство.

Под въпрос отново е и зимното поддържане на пътищата, тъй като след 30 септември сегашните договори за поддържане вече няма да са в сила. Затова в края на август АПИ обяви отделни търгове само за зимата. Два от тях обаче - за областите Монтана и Сливен, вече са обжалвани и не е ясно как ще приключат.

 “Нямам опасения за зимното чистене, защото има само 2 жалби, иначе няма напрежение”, успокои служебният регионален министър Иван Шишков.

Според бранша обаче дори да се изберат навреме фирми, които да поддържат пътищата след 1 ноември, те едва ли ще успеят да се подготвят. “В предишните години още през август те се снабдяваха със сол и химикали и привеждаха техниката в готовност. Сега обаче живеят в непрекъснато напрежение дали изобщо ще работят. Тази техника е взета на лизинг и много фирми се принудиха да се откажат от нея. Не се случи и това, което твърдяха от “Продължаваме промяната” - чужди фирми щели дойдат у нас да строят и поддържат пътищата, ”, напомня Лазар Лазаров.