Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ани Лейбовиц - фотографката, която скандализира със снимките на Зеленски

Заснема Джон Ленън гол заедно с Йоко Оно пет часа преди да бъде убит

Кара Елизабет II да свали короната си и я вбесява жестоко, но създава шедьовър

През последната година най-известната американска фотографка Ани Лейбовиц почти не напуска дома си в Ню Йорк. Прави го веднъж - за да заснеме фотосесия с първата дама на Украйна - Олена Зеленска, за списание "Вог". Единствено този проект е достатъчно голямо предизвикателство, за да накара 72-годишната фотографка да наруши усамотението си.

От деня на отпечатването си корицата се превръща в нещо много повече от сензация - не само във воюваща Украйна, но и в целия Западен свят. За някои читатели на модната библия комбинацията между майстора във фотографията и първата дама на страна във война е повече от смело решение. За други естети - това е

крайно

неуместен проект

с трагедиите на фронта.

Точно това е стилът на Ана Лейбовиц. Животът и работата й са преплетени в постоянни провокации, които водят до създаването на едни от най-запомнящите се фотоси на века.

Самата тя определя като фотографията на живота си корицата на списание "Ролинг Стоун" през 1981 година, когато заснема голия Джон Ленън, прегърнал своята съпруга Йоко Оно. Снимката е направена пет часа преди убийството на легендарния музикант.

Смелата в творческите си решения Лейбовиц се надява и двамата да позират голи, но Йоко Оно има задръжки.

"Бях доста разочарована и й казах да остане с всичките си дрехи - спомня си след години Лейбовиц. - След като заснехме една полароидна снимка, и тримата си дадохме сметка, че сме заснели нещо наистина значимо. Уви, тя се превърна в още по-значима, защото бе последната на двамата един до друг."

Пътят и до тази снимка, и до върха във фотографията не е лек.

Предците по майчина линия са руски емигранти,

а родителите на баща й пристигат в САЩ от Румъния. Заради силния си акцент трудно се справя в училище. След години сама разказва в интервюта, че почти нищо не е разбирала от думите на учителите. Майка й обаче е балерина и преподавател по съвременни танци, затова изучава езика на тялото и се влюбва в изкуството от малка.

Баща й е военен и заради служебните ангажименти семейството често сменя дома си. Така Лейбовиц се сдобива с фотоапарат в Япония, а първите си кадри заснема във Филипините, където семейството е настанено по време на войната във Виетнам.

21-годишна, Ани Лейбовиц започва кариерата си като асистент-фотограф в музикалното списание "Ролинг Стоун". През 1970 г. първата й задача е да отрази турнето на групата "Ролинг Стоунс". Ани попада в компанията на Мик Джагър и цялата му свита и това неизбежно води до сблъсък с първия й голям порок - наркотиците. Попада в клопката им изведнъж и прекарва повече от две години в клиники, за да се справи. Тогава си обещава, че никога нищо няма да я отдели от фотографията.

През 1989 г. Ани

се запознава

с писателката

Сюзан Зонтаг

Двете прекарват 15 години от живота си заедно. До самия край на Зонтаг. Любовната история между фотографката и известната писателка остава в историята като спомен, че са направили дори невъзможното, за да бъдат заедно, но в крайна сметка са победени от съдбата.

Лейбовиц и партньорката й се запознават по време на премиерата на книгата на Зонтаг "СПИН и неговите метафори". Двете са неразделни, но никога до смъртта на Зонтаг не разкриват публично връзката си. Отглеждат заедно дъщеря си Сара, зачената от анонимен донор, но в първите години на връзката си живеят разделени. Престрашават се да преодолеят публичния укор и да делят общ покрив едва след като си купуват апартамент в Париж. В автобиографичната си книга фотографката признава, че Сюзан е тази, която

не е искала да говорят за отношенията си публично

Смятала е, че това ще се отрази пагубно на творческата кариера и на двете. Веднъж преодолели обществения сблъсък, те се изправят пред болестта на писателката - левкемия.

И двете знаят, че краят е близо, а Сюзан окуражава Ани да заснеме последните им мигове заедно. Така след това се появява и книгата "Фотографиите на един живот". Смъртта на Зонтаг е повратен момент за фотографката.

Тя е опустошена душевно,

разорена финансово,

а десетки журналисти я преследват в търсене на сензационно интервю за отношенията й с покойната вече писателка. По-късно Лейбовиц сама решава да говори за трудните периоди и как в един момент не е виждала пътя пред себе си, но един сън, в който любимата й се явява, показва, че пред нея отново има хоризонт. Така започва да работи за "Вог" и създава шедьоври, които превръщат списанието в световноизвестно.

Главната редакторка на американското издание Анна Уинтър споделя: "Лейбовиц ни подлудява, разбира се. А бюджетът е понятие, което въобще не влиза в нейното съзнание, но разходите са оправдани."

Лейбовиц е първият американски фотограф, поканен да заснеме официалния портрет на Елизабет II през 2007 година преди специално посещение на кралицата в Америка. Тя и екипът й се подготвят 3 седмици за фотосесия, която трябвало да продължи точно 30 минути. За фотосите е подбрана специална кралска мантия, но визията изобщо не допада на авангардната фотографка, която иска да представи Елизабет в по-естествена светлина. Лейбовиц я моли да свали короната си, а кралицата е ужасена. Фотографката я убеждава, казвайки й, че ще я снима докато маха короната си, а снимката се превръща в шедьовър. Малко след в това в документален филм на BBC става ясно, че на снимачната площадка Лейбовиц буквално вбесява кралицата с изискването си да свали короната. Екипът на Елизабет иска да я изгони и да прекрати фотосесията, но кралицата нарежда Ани Лейбовиц да остане. Скандалът от документалния филм има толкова широк отзвук в Англия, че продуцентът на лентата е уволнен от ВВС.

Стремежът към невъзможното е това, което я кара да застане зад обектива и да заснеме Олена Зеленска. Пристига в Украйна след няколкодневно пътуване, за да се срещне със Зеленски и съпругата му. Докато снима,

Олена говори пред редакторите на списанието

"Това бяха най-ужасните месеци в моя живот и в живота на всеки украинец. Честно казано, не мисля, че някой е наясно как сме се справяли емоционално", казва Зеленска.

Фотосесията й за списанието е част от дипломатичната линия, по която Олена уверено върви в последните месеци. Според украински журналисти първата дама има "западни" съветници, които диктуват поведението и нейните публични изяви. Целта им е да изградят профила й на майка и съпруга, която е и лице на родината си. И в Украйна, и на Запад обаче следва лавина от недоволство и заклеймяване на корицата като крайно неподходяща. Но

редакторите на “Вог” са на друго мнение

Тетяна Соловей, бивш редактор на изданието в Украйна, казва, че появата на Зеленска е от решаващо значение.

"Женските гласове в тази война трябва да бъдат чути, трябва да бъдат представени - казва тя. - Зеленска е първата, която говори за човешките преживявания по време на войната. Нейното присъствие в медиите помага да се придаде това усещане за представителност на Украйна като

страна, която има право да бъде чута,

да говори, да бъде смятана за значима." Според нея, когато е започнало обсъждането на фотосесията, единственото име на фотограф, което се е споменавало, е било това на Ани Лейбовиц.

"Няма друг, който можеше да направи тези снимки", убедени са всички от екипа на списанието.