Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Георги Гьоков
Георги Гьоков

Таванът трябва да падне, но можем да го вдигнем до 3400 лв., казва министърът на труда и социалната политика

Още акценти от интервюто:

  • Има около 10 варианта за вдигане на пенсиите, търсим най-доброто решение, но няма да има по-ниски пенсии, ако добавим  
  • През годините решенията на ГЕРБ лишиха пенсионерите от 15-20% по-високи пенсии
  • 90% е готова реформата в ТЕЛК. Срещу нея има съпротива, но парите и помощите трябва да са според нуждите
  • Минималната заплата да е 770 лв. още от 1 юли, ще е предложението на социалното министерство
  • БСП иска таван на цените, необлагаем минимум и нулева ставка за хляба. Въпрос на разчети е какво ще е най-доброто за хората
  • Работим по механизъм за максималния осигурителен доход. Моето мнение е, че е той трябва да расте - не може да вземаш висока заплата, а да плащаш ниски осигуровки
  • Пенсиите под линията  на бедност ще се допълват със социална помощ, но ако няма други доходи
  • Минималната заплата да е 770 лв. още от 1 юли, ще е нашето предложение
  • БСП е готова с пакет от мерки за таван на цените, необлагаем минимум и нулева ставка за хляба. Въпрос на разчети е какво ще е най-доброто за хората

- Г-н Гьоков, остават по-малко от два месеца до спирането на COVID добавката за пенсионери. Готови ли сте с разчети какви пенсии да очакват хората след 1 юли, за да няма отново напрежение?

- Правителството има желание да възстанови част от справедливостта в пенсионната система. Казвам част, защото през последните 22 г., най-вече през последните 12 г., имаше толкова много политически въздействия, че сега е трудно да се поправят. Целта ни е след 1 юли да няма пенсионери, които ще получават по-ниски суми от сбора на сегашната си индивидуална пенсия и COVID добавката от 60 лв.

- Как ще го постигнете?

- Има вариант пенсионерите да продължат да получават добавка за подкрепа в условията на висока инфлация и поскъпване на храните. Да я наречем инфлационна добавка, която може да е 60 лв., по-голяма или по-малка. Има възможност да я направим и постоянна във времето, като регламентираме в Кодекса за социално осигуряване, че размерът ѝ ще се определя всяка година според инфлацията. Разбира се, това не е трайно решение, което да компенсира поскъпването на живота. Затова един от вариантите, които се обсъждат, е заедно с инфлационната добавка всички пенсии да бъдат осъвременени с 10%. Така ще компенсираме нарастването на средноосигурителния доход и инфлацията, каквато е целта на швейцарското правило. Това ще вдигне общата сума на всички над 2,04 млн. пенсионери, но няма да реши проблема със справедливостта, защото разликата между старите и новите пенсии ще се увеличи.

- Как ще решите този проблема?

- С актуализацията на бюджета можем да предвидим преизчисление на пенсиите от 1 октомври след осъвременяването с 10% и отпускането на инфлационна добавка. Така ще затворим ножицата между старите и новоотпуснатите пенсии. Проиграли сме десетина варианта в междуведомствена работна група. Преизчисляването може да бъде направено със средния осигурителен доход за страната за 2019, 2020 или 2021 г. Другият вариант е да се увеличи тежестта на коефициента за година стаж, който сега е 1,35. Първото правителство на ГЕРБ с финансов министър Симеон Дянков не направи осъвременяване през 2009, 2010 и 2011 г., което лиши пенсионерите от 15-20% по-високи пенсии сега. Това бе огромна грешка. Втора грешка бе направена през 2017, 2018 и 2019 г., но тя не бе чак толкова голяма, защото имаше осъвременяване на пенсиите, но по различен начин. Тези политически решения заедно с изпреварващото увеличаване на минималната пенсия изкривиха до такава степен системата, че сега възстановяването на някаква справедливост е много сложна и дългосрочна задача. Друг вариант е да се върнем назад във времето и да видим какво е било нарастването на инфлацията и средноосигурителния доход от 2008 г. насам и така да видим какво ще се получи като обща картина.

- Кой вариант харесвате най-много?

- Най-много ми харесва вариантът за осъвременяване на пенсиите с процент, който да компенсира 100% инфлацията и нарастването на средноосигурителния доход за 2021 г. Това ще увеличи пенсиите с около 18-18,5% от 1 юли, което от 1 октомври да бъде последвано от преизчисление на пенсиите с осигурителен доход от 2021 г. Но това струва страшно много пари.

- Колко?

- По съвсем груби сметки около 5 млрд. лв. повече от сегашните разходи за пенсии - това притеснява финансовото министерство. Струва си да се направи такъв разход, за да можем да възстановим справедливостта и доверието в системата и оттук нататък, ако адекватно преизчисляваме пенсиите всяка година, няма да се получават такива разлики. Такъв сериозен разход бе направен и през 2008 г., когато всички пенсии бяха преизчислени със средния осигурителен доход от 2007 г. Представете си, ако тогава не бе направено, какви щяха да са пенсиите сега? Този разход си заслужава. Но всичко е въпрос на изчисление, на съгласие на финансовото министерство и в коалиционния съвет. Решението трябва да е приемливо за всички социални партньори и благоприятно за пенсионната система, защото с непремерено действие може да я срутим. Това не е реформа, а връщане на справедливостта и доверието в пенсионната система.

- Таванът на пенсиите ще отпадне ли?

- Това е много чувствителна тема. Не е справедливо да си плащал осигуровки върху висок доход, които дават право на голяма пенсия, след което тя да бъде ограничена политически. Аз съм твърдо за отпадане на тавана. Но има и друг момент, който обяснява наличието на това ограничение. От 1 януари 2022 г. размерът на пенсиите, отпуснати след тази дата, се определя само от осигурителния доход след 2000 г. Така максималният осигурителен доход се превръща в естествен ограничител на максималния размер на пенсиите. Но до 31 декември 2021 г. хората можеха да избират 3 г., които са най-благоприятни за тях, и това е водело до отпускането на много високи пенсии. Тези пенсии са единици, но има и няколко, които заради преизчисляването и осъвременяването през годините са стигнали до 20 хил. лв.

Малко над 1000 пенсии са над 3500 лв. Това наред с възможността за некоректно представяне на документи за избор на “трите златни години” кара политиците да се замислят дали да го премахнат. При разговорите в работната група имаме решимост, ако не премахнем напълно тавана на пенсиите, то той да е 3000-3400 лв., колкото е максималният осигурителен доход. По този начин броят на хората, които са ограничени от него, ще останат под 1000. Това ще е предпоставка за връщане на доверието в пенсионната система, защото трябва да е ясно, че когато внасяш високи осигуровки - ще получаваш висока пенсия.

Другата идея на работната група е да не увеличаваме безконтролно минималната пенсия повече от останалите. За пенсионерите, които остават под линията на бедност (413 лв.- б.р.), да се въведе специална помощ през Агенцията за социално подпомагане, която да допълва парите им до нея. Ще има и реформа в социалното подпомагане, като ще обвържем помощите с линията на бедност от 1 януари 2023 г.

Така ще премахнем гарантирания минимален доход, който е смешно нисък - 75 лв., ще се разшири кръгът от хора, които ги получават, и ще се вдигнат сумите.

- Допълнителни критерии за тази помощ за пенсионерите ще има ли?

- Разбира се, защото хората се дразнят, че някой получава като тяхната пенсия, а няма достатъчно стаж или през годините е внасял по-ниски осигуровки. В същото време те могат да получават и други доходи - наем, рента, или да продължават да работят.

Ако човек има допълнителни доходи, те ще бъдат добавяни към пенсията му и ако общият им размер не стига прага на бедност, тогава ще му се допълва пенсията. Ако доходът е над линията на бедност - няма да получава такава подкрепа. Мисля, че това е справедливо и ще бъде прието от обществото. В момента подкрепяме голяма част от уязвимите хора, но с ниска подкрепа. ТЕЛК носи автоматично 34 услуги и придобивки. Една от тях е винетка, но ако човек няма двигателни увреждания защо трябва да му се плаща безплатно паркиране в центъра? Така ще може да се насочат повече средства към нуждаещите се - условно казано, към винетката може да се създаде и нов вид помощ - ваучер за примерно 50 литра гориво. А хората, които имат нужда от лекарства и рехабилитация, ще получават помощ съобразно потребностите им.

- За реформа в ТЕЛК се говори повече от 10 г., записана е и в коалиционното споразумение. Ще се случи ли?

- И аз я чакам. Предстои среща с премиера, за да обсъдим реформата, защото ние сме 90% готови да прилагаме системата ICF. Трябва да направим тази реформа, защото всички останали проблеми в социалната и пенсионната сфера са свързани с нея. Но срещу нея има огромна съпротива както от администрацията, така и от ползвателите и тя затова не се е случила. Хората не са готови да се откажат от минималните си придобивки сега в името на това някой, който има нужда, да получава повече.

- Ще преминат ли най-сетне медицинските изделия и помощните средства към здравното министерство от 1 юли?

- През годините това се отлагаше много пъти, но мястото на медицинските изделия е в здравното министерство. Знаем, че ще има първоначални сътресения, но те ще имат нашата подкрепа, за да ги минимизираме. Оптимист съм, че ще се случи, ще направим и кампания, за да информираме хората и да сведем до минимум объркването.

- Минималната заплата ще се вдигне ли от 1 юли?

- Настоявам това да се случи. Това е много трудна задача, но не е невъзможна. Знаете каква беше съпротивата, когато от 650 стана 710 лв. МТСП работи по задачи от коалиционното споразумение за механизъм за изчисляване на минималната работна заплата, който да е съобразен с европейската директива.

Условно казано, размерът ѝ трябва да е 50% от средната работна заплата от предходната година. Ще обсъдим възможностите с финансовото министерство и ще предложим вариант, по който да се определя. По наши сметки размерът ѝ трябва да е 770 лв., което е много близо до искането на единия синдикат за 760 лв.

Другият говори за 850-1000 лв. Добра идея, но е леко екзотично като очакване да се получи такъв сериозен скок от 1 юли. Реалистично е минималната заплата да е 770 лв. Като че ли сега не срещаме подкрепа от финансовото министерство това да стане от 1 юли. Тяхното настояване е увеличението да е от 1 януари 2023 г.

- Средната заплата обаче расте и тогава минималната няма ли да е с по-чувствителен скок?

- Да , скокът ще е повече и затова ние предлагаме ръстът да е от 1 юли. Мотивът на финансовото министерство не е, че не трябва да се вдига от 1 юли, а че ще бъде прецедент това да се случи два пъти в една година. Но назад във времето е имало години, когато тя се е вдигала два пъти в годината. Сега във времена на нарастващи инфлация и цени на горивата е нормално да има подобен ръст, защото повишаването на минималната заплата е част от битката за намаляване на работещите бедни. Ще настояваме за повишение от 1 юли, дори да не е 770 лв. При всички положения трябва да е над 710 лв.

- Максималният осигурителен доход бе вдигнат до 3400 лв., но с обещанието за автоматичен механизъм. Готов ли е?

- В коалиционното споразумение е разписан механизъм. Ако си спомняте, когато го увеличихме на 3400 лв., от ДБ поеха ангажимент заедно с IT сектора да изготвят механизъм. Чуха се предложения той да отчита инфлацията, средната работна заплата и др. Колкото повече величини намесваме в една формулировка, толкова по-сложно става. Задължително трябва да има автоматичен механизъм, за да има предвидимост. Но ще видим и предложението на ДБ. Убеден съм, че максималният осигурителен доход трябва да расте, защото средната заплата го доближава застрашително. Все пак сме социална държава и няма как да се получават високи заплати, а да се плащат ниски осигуровки.

- Финансовият министър Асен Василев обеща пакет от мерки за инфлацията...

- Не знам защо казвате, че финансовият министър обеща, като волята на цялото правителство е такава. Предприехме няколко стъпки в тази посока - подкрепата за бизнеса от 300 лв. за мегаватчас, за която са дадени около 4 млрд. лв., мярката 60/40 ще продължи до 30 юни, като до момента са похарчени 1,8 млрд. ле. 70 лв. за добавка за Великден. Всички партии в коалицията дадоха своите идеи. БСП предложи диференцирани ставки на ДДС - млечни продукти, месо, зеленчуци и стоките, които се контролират от държавата - газ, вода, електричество. При тях може да се очаква да се отрази на крайния потребител и няма да остане в някой търговец по веригата. Искаме нулева ставка поне за хляба.

Другото, което предложихме, е таванът на цените, което като че ли не се приема от коалиционните партньори. Но това е направено в поне три страни - Гърция, Испания, и мисля, Унгария. Как при тях може, а при нас не? Мораториумът предизвика много силни вълнения сред десните експерти, че едва ли не, след като падне, цените ще скочат - това не се получи. Таванът на цените на стоки от първа необходимост не би предизвикал апокалиптичния ефект, който предричат. Предложихме и необлагаем минимум. За него всички говорят, но никой не предлага. Другите партии също имат предложения.

- Някое харесва ли ви?

- На мен ми харесват всички мерки в подкрепа на хората. Въпросът не е да се надцакваме, защото знаете, че едно надцакване в 46-ото НС още повече разбърка справедливостта в пенсионната система. Разказвам спокойно за мерките на БСП, без да си късам ризата и да казвам това предложение 100% трябва да стане. Трябва да се обмислят мерките и да са приемливи за коалицията и социалните партньори, а не да облагодетелстват една група хора за сметка на други. Трябва да сме внимателни какво говорим, защото създаваме свръхочаквания. Мисля, че с актуализацията на бюджета ще приемем добри мерки за хората и бизнеса.

- България ще окаже военнотехническа помощ на Украйна, но не с оръжие. Тази формула ли спаси правителството?

- Военната помощ от България за Украйна няма никакво значение. Обществото ни е разделено по този въпрос и смятам, че е нормално партиите да изразяват позициите и на хората, които не подкрепят войната и не искат да се изпраща оръжие. Не приемам обвиненията, че съм путинофил, защото не подкрепям изпращането на оръжия. Не разбирам как едно превъоръжаване може да спре войната, или такова решение е хуманно.

- Ветото над Северна Македония ли ще е следващият тест?

- В споразумението на коалицията е записано точно и ясно, че договорът за добросъседство трябва да се спазва и какви са условията на страната ни, за да свалим ветото. Не мога да разбера натиска от ЕК към България. Защо не натискат Македония да изпълни договора, а натискат нас за компромиси?

- Може би причината е, че нашият премиер даде положителни сигнали към ЕК, че сме склонни на компромиси...

- Премиерът може да дава каквито си иска сигнали, но ще се случи това, което е разписано в коалиционното споразумение. По тази тема в коалицията сме по-единни, защото поне 3 от партиите настояват да се изпълни разписаното в коалиционното споразумение, при това без компромиси. България достатъчно ясно е показала подкрепата си за Северна Македония, но те ще трябва да изпълнят договора за добросъседство.

Визитка:

 Роден в село Любеново

 Магистър по технология на машиностроене и металорежещи машини

 От 1989 до 1994 г. работи във ВМЕИ Габрово - научноизследователска и преподавателска дейност в областта на металознанието, машиностроенето, заваряването, електрофизични и електрохимични методи за обработка

 От 1994 г. работи в социалната сфера - дирекция “Бюро по труда” - Стара Загора, а от 2006 г. е директор на бюрото

 От 2003 до 2013 г. е общински съветник в Стара Загора

Народен представител в 42-ото, 43-ото, 44-ото, 45-ото, 46-ото и 47-ото народно събрание