Пропагандата добива негативен смисъл през ХІХ век
Терминът "пропаганда" произлиза от форма на латинската дума propagare, която буквално означава "разпространявам". С това име е бил наречен административен орган на Католическата църква, създаден през 1622 г. като част от Контрареформацията. Congregatio de Propaganda Fide (Конгрегация за пропаганда на вярата), или неформално просто Пропаганда, е трябвало да ръководи "пропагацията" на католическата вяра в некатолическите страни.
А от 1790 г. терминът започва да се използва и за обозначаване на пропагандата в светските дейности. Постепенно понятието става нарицателно и в наши дни клони повече към третото му определение в речника на Уебстър, което гласи: "Идеи, факти или твърдения, които се разпространяват умишлено за подпомагане на нечия кауза или за увреждане на противоположна кауза. Също така и публично действие с такъв ефект."
Терминът започва да придобива унизителен или негативен оттенък в средата на 19-и век, когато започва да се използва в политическата сфера.
Според историците примитивни форми на пропаганда могат да се открият още от най-древни времена. Един такъв пример е Бехистунският надпис (ок. 515 г. пр. Хр.), описващ издигането на Дарий I на персийския трон, се разглежда като ранен пример за пропаганда. Друг поразителен пример за пропаганда през древната история са последните римски граждански войни (44-30 г. пр. Хр.), по време на които Октавиан и Марк Антоний се обвиняват взаимно в неясен и унизителен произход, жестокост, страхливост, ораторска и литературна некомпетентност, разврат, лукс, пиянство и други клевети.
Емблематичен пример за разпространяване на изгодна за властта информация има и при Чингис хан. Владетелят на най-голямата империя, съществувала някога, имал навика да изпраща доверени хора пред армията си, за да разпространяват слухове сред врага. Така, макар че в много случаи неговата армия всъщност била по-малка от тази на противниците му, тя лесно удържала победи.
Максимилиан I, император на Свещената Римска империя, е първият, който използва силата на печатарската преса за пропаганда - за да изгради своя имидж и да възбуди патриотични чувства у населението. А по време на Френската и Американската революция вече на пропагандата се гледа като на важно средство за печелене на каузи и тя окончателно загубва първоначалния си неутрален и религиозен смисъл.
Най-четени
-
Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Галерия Ким Филби надигра Хитлер, не допусна Сталин да превземе Европа
В цял свят този януари се честват 110 години от рождението на Шпионина - енигма Той се отвращава от Фюрера и Висарионович, но работи с тях, за да ги скара Този януари в цял свят се честват 110
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за
-
Галерия Защо и трите сериала за HBO са на БНТ
Националната телевизия е най-добрият партньор в България за кинопроизводство, като осигурява най-високите бюджети и творческа свобода Невинаги достатъчното пари могат да гарантират добър резултат