Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

19-годишната белгийка кацна и в София

Тя ще е най- младата жена, пилотирала соло

Достойният българин Димитров е спонсор на приключението

19-годишната белгийка Зара Ръдърфорд е на път да осъществи една от големите си мечти - да обиколи земята, пилотирайки сама двуместен ултралек самолет. Сериозен дял в реализирането на нейния проект има и наша IT фирма, която е основен спонсор на околосветското пътешествие на момичето.

На 18 август 2021 г. тя се качва на своя самолет от град Кортрийк, Белгия, за да сбъдне голямата си мечта, а в петък кацна в София.

Родена в семейство на летци, тя от малка опознава свободата, която дава времето, прекарано във висините, затова и тръгва мотивирана да изживее приключението, наречено околосветско пътешествие. Остава мотивирана до самия му край, който е само след няколко дни.

В годината, в която взима своя пилотски лиценз, младата белгийка решава да сбъдне мечтата на мнозина да обиколи света, но по начина, по който ѝ носи лично удовлетворение. Срещаме се с нея минути след като каца в България.

Въпреки крехката си възраст Зара разказва със спокойстието на опитен пилот за гръмотевичните бури, през които преминава самолетът ѝ по време на най-опасния полет - от Мумбай до Дубай, продължил

8 часа над вода и

с принудително

приземяване

малко преди Дубай заради лошите метеорологични условия.

Дали изпитва страх една сама млада жена, пилотираща самолет в гръмотевична буря, е най-логичният въпрос. Зара отговаря, че разбира се, имала известни притеснения, но това, което дава сила на човек, независимо дали мъж или жена, е вярата, че 100% всичко зависи от уменията и качествата му, а не толкова от това какъв пол е.

Зара кацна в София в петък след 5 часов полет от Гърция.
Зара кацна в София в петък след 5 часов полет от Гърция.

През последните 5 месеца белгийката прелита през десетки страни на 5 континента, прекосява екватора два пъти - над Индонезия и Колумбия. На 24 август прави и първия си самостоятелен трансатлантически полет от близо 9 часа, за да стигне до Канада. Оттам се отправя към САЩ и по източния бряг - до Южна Америка, после до Британските Вирджински острови, Колумбия, Панама, Мексико, Западното крайбрежие на САЩ до Аляска, прекосяване на Русия, Монголия, Китай, Индия, ОАЕ, Египет, Гърция. Така обикаля по въздух над 51 хил. км на самолет, дълъг 7 метра, достига скорост около 300 км/ч

Зара планира пътуването само година преди датата 18 август. Първо решава маршрута, по който ще прелети, после успокоява майка си, която, въпреки че е летец, преживява уплахата на всяка майка, която чува от детето си, че тръгва да обикаля света, пилотирайки самолет само.

Човекът, който подкрепя момичето в преследванието на мечтата ѝ, се казва Димитър Димитров. Той е отличен в кампанията на “24 часа”“Достойните българи ” заради десетките му благотворителни акции и безвъзмездната помощ, която оказва на редица хора, училища и институции.

“Реших да подкрепя тази страхотна кауза. Зара Ръдърфорд

ще бие световния

рекорд за

най-младата жена,

която лети соло

по света. Привлече ме и каузата ѝ - да повиши вниманието към равенството между половете, да стимулира повече момичета и жени в STEM (Наука, Технологии, Инженеринг и Математика) и да вдъхнови други младежи да се насочат към въздушните спортове, да сбъдват мечтите си”, казва Димитров. Той не обича да говори за доброволчеството, но този път решава да разкаже за приключението на Зара, тъй като смята, че на смелите мечти на младите трябва да се дава гласност.

Самият Димитров се занимава с летене като хоби, което е допълнителна причина фирмата му да влезе в ролята на основен спонсор на опита за световен рекорд на Зара, която е един от неговите 55 хиляди клиенти. Двамата се срещнаха за първи път лично, когато белгийката кацна със самолета у нас.

“Околосветското пътешествие с ултралек самолет е ужасно смело начинание дори за опитен въздушен ас. Разликата между летенето с комерсиален пътнически самолет и ултралеката машина е като разликата между пътуването с влак по скоростно железопътно трасе и пътуването с малолитражка по черни пътища. Големите машини летят на височина над 9000 м, където влиянието на атмосферата и нейните капризи е минимално, а Зара лети на височина между 200 и 2000 метра, където

изпитва всички

прищевки на

природата

- облаци, страничен вятър и др. Освен това квалификацията на Зара като пилот (VFR = visual flight rules) не ѝ позволява да лети нощем или да влиза в облаци”, коментира Димитър Димитров.

Самата тя разказва, че сред най-страшните моменти са били тези, когато лети над Русия - заради студа и дългите полети. Сторили ѝ се много опасни, въпреки че е прелитала и над активен вулкан.

“Когато летях над Сибир, бях доста нервна”, признава белгийката.

Това приключение освен кураж и воля изисква и сериозно финансиране обаче. Потенциалните спонсори не приемат в началото нейното предложение на сериозно. Вероятно преценявали, че това дете може да се откаже още в първия ден при полета си над Ламанша - веднага щом бъде ударено от въздушно течение.

Дори и най-богатата корпорация не би инвестирала с лека ръка шестцифрена сума в долари в този луд проект. И докато големите корпоративни риби умуваха, Димитров се обажда на Зара, пита я каква е нужната сума и ѝ казва да изпрати банкова сметка, на която да преведе парите, разказва той.

“Зара не можеше да повярва, че нещата могат да бъдат толкова прости. Каза ми, че е много благодарна и че целият фюзелаж на самолета ще бъде запазен само за логото на фирмата ми”, допълва разказа си компютърният специалист.

Няколко дни по-късно, когато вече била обявена официална дата за потегляне, тя му споделила, че големите риби са размислили и вече искат да бъдат спонсори. Тогава той се съгласил тяхното лого да бъде също на фюзелажа.

Самолетът на Зара е окичен с камери, които записват видео във висока резолюция. Затова пътуването ѝ няма да завърши само с получаването на грамота за подобрен световен рекорд -

ще бъде създаден

документален филм

за това нейно

постижение

Рекордът на “Гинес” за най-млада жена, направила солов полет около света, досега се държи от американката Шаеста Уайз, която го постига на 30 години. Вдъхновението на Зара обаче идва от историята на Емилия Ерхард, първата жена летец, прелетяла самостоятелно през Атлантическия океан през 30-те години на миналия век - забележително постижение за времето, в което тя живее.

Да предприемеш околосветско пътешествие със самолет без прогноза за времето, GPS и сателити, Зара намира за вдъхновяваща смелост, но опитният вече летец в нея определя като прекалено опасно начинание.

Въпреки че да постави рекорд по “Гинес” е нещо, с което белгийката наистина може да се гордее, тя казва, че не е това основното, което я е вдъхновило.

Зара шеговито казва, че като се върне в родния си град, ще поспи около месец, а след това ще се посвети на образованието си по компютърни науки и инженерство. Но и на нейната собствена мисия - да мотивира все повече момичета да се интересуват от професията пилот, така необичайна за жените. Затова и Зара разказва за своята страст навсякъде, където спира със своята летателна машина, срещайки се с местни ученици.

Не изключва и възможността да опише преживяванията си в книга, но се притеснява, че не пише добре. Със сигурност обаче не е един писателят, който ще се захване да опише преживяванията на Зара, които тя разказва

със страстта на

човек, изпълнил

мечтата си

А след това младата белгийка вероятно ще се отправи към следващата си мечта - да стане астронавт.

Днес Зара заминава за Словакия, където е една от последните ѝ спирки, преди да се превърне официално в рекордьор на “Гинес”. Димитър Димитров я е настанил на 25-ия етаж в хотел с красива гледка към Витоша. “Предупредих на рецепцията, че в 6,30 ч сутринта ще трябва да напусне, защото полетът ѝ е в 7 ч. Жената погледна учудено и каза: Ама тя няма да успее, ще го изпусне! Доста се посмяхме, когато всъщност разбра, че самата Зара ще пилотира”, разказа Димитров.

Младата белгийка казва, че въпреки че лети сама, не изпитва страх.
Младата белгийка казва, че въпреки че лети сама, не изпитва страх.