Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Лъсна огромен дефект, но никой не желае да го поправи

През 2021 г. българската конституция бе подложена на стрес тест. Не го издържа в показателя, наречен демокрация.

Вярно, пак имаме държава с нейните управленски институции. И това е чудесно – вижте какво става в Либия, Сирия, Ирак. Дори деспотичната държава е за предпочитане пред никаква държава.

Къде обаче демократичността на държавата се провали? В това, че от април 2021 г. до декември България не само нямаше нормално избрано правителство, но нямаше и парламент. Седем месеца “извънредно положение” – това е другото име на диктатурата.

То обикновено се въвежда при война или апокалиптично природно действие, но през 2021 г. в България не се забеляза нищо подобно. Пардон, дори при война българската конституция не закрива парламента! Закрива го, когато е най-нужен.

Донякъде 2021 г. напомня 1881 година. Тогава Александър Батенберг въвежда извънредно положение, за да изчегърта досадните либерали, водени от Петко Каравелов. За целта Каравелов, Драган Цанков, Пенчо Славейков и други народни будители са вкарани в затвора и подложени на унизителни мъчения.

Разбира се, с тази аналогия не трябва да се прекалява. Все пак лидерите на ГЕРБ не са будители и не са в затвора (засега). Конституцията не бе нито нарушена, нито суспендирана, а парламентът бе елиминиран благодарение на съществуващите в самата нея вратички.

И все пак парламентът бе уволнен по волята на тесен кръг политически играчи, вероятно не повече от 5-6 души. Ако бяха сметнали за нужно, те щяха да удължат извънредното положение с още 3 месеца и после с още 3 месеца чак до лятото на 2022 година. А може би и по-нататък.

И вероятно щяха да сметнат за нужно, ако ГЕРБ бе спечелил изборите на 14 ноември. Социолозите го предричаха до последния момент, но стана чудо.

Оказва се, че българската конституция допуска отмяна на демокрацията за тримесечен срок, който може да бъде удължаван и удължаван, и пак удължаван до безкрай. Чисто теоретически извънредното положение може да продължи година, две, 10, 20, 100 години - стига един много тесен елит да се наговори.

Това е възможно, тъй като хората в депутатските листи се назначават от тесния елит и му дължат подчинение. То е и изгодно за елита, тъй като елиминира влиянието на вота при разпределението на дяловете от властта.

За човек, който държи на демокрацията, големият урок на 2021 година е един – вратичката към извънредното положение трябва да се хлопне и зазида. Нужно е елементарно изменение в конституцията – дори новият парламент да не успее да състави правителство, той не се разпуска, а продължава да работи до избирането на нов парламент.

Не е ли очевидно, че едно служебно правителство, назначено по волята на 1 човек, би трябвало да бъде обект на много по-сериозен парламентарен контрол, отколкото редовно избраното правителство? А при нас е тъкмо обратното! Тъкмо в този период рискът за демокрацията е най-висок. И точно тогава конституцията ни елиминира и законодателя, и целия принцип за разделение на властите.

Поправката е лесна, но дали за целта е нужно Велико народно събрание?

Решаващия отговор може да даде само Конституционният съд, но всеки гражданин има правото на мнение.

Моето гражданско мнение е, че няма никаква нужда от ВНС. Компетенциите на ВНС се определят в чл. 158, който съдържа общо 5 алинеи и нито една от тях няма отношение към този казус – нито се приема нова конституция, нито се изменя територията на страната, нито се променя формата на държавното устройство.

Така че конституцията не е пречка.

Пречка е пълната липса на демократични възгледи в българската политическа класа. За българския политик е напълно нормално да го караме цяла година без парламент. Не съм чул някой виден юрист да каже по медиите, че това е сериозен дефект на конституцията и че той трябва незабавно да бъде отстранен.

Медиите и мрежата са пълни с какви ли не радини вълнения и конспиративни теории, а това, което е най-голямото, най-конкретното и ще ни извади очите, за нас е невидимо.

Държава без парламент – това е катастрофа на демокрацията! Как така не я забелязваме? Тя трябва да ни вълнува, да ни гневи, да изкара масите на бунт. Уви – ни дума, ни вопъл, ни фейсбук стон…

През 2021 г. се откроиха и други

вратички в конституцията, през които може да мине какъв ли не Хитлер

Един пример – след изборите президентът може да отлага свикването на парламента до 1 месец, за да нагласи предварително коалицията според своя вкус. Но ако изобщо не го свика? Тогава го свикват една пета от новоизбраните народни представители. Ами ако така и не се събере една пета? Тогава какво?

Теоретически това е възможно. Докато ги избираме по партийнолистовата избирателна система, депутатите не са народни представители, а крепостни селяни на същия тесен елит, който ги е назначил в избирателните листи. Същият, който само през 2021 г. 2 пъти пусна кепенците на парламента и за малко да го разгони и трети път, а защо не и четвърти.

Вместо да го разпускат през 3 месеца, не е ли по-лесно изобщо да не го свикат? Тогава какво? Тук конституцията блокира веднъж и завинаги. Така ще си караме без парламент, докато Слънцето изстине и животът на Земята загине.

Решението е просто – незначителна промяна в основния закон. След изборите парламентът се свиква автоматически в конкретен срок, без това да зависи от чиято и да било субективна воля.

И макар че 2021 г. извади на показ поне още 10 гафа в конституцията, които допускат много сериозни злоупотреби, засега никой няма намерение да ги отстранява.

Съдейки по всичко, 2022 г. ще е още по-зле.