Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Верстапен vs. Хамилтън – инфарктният двубой, който върна живота в двигателя на Формула 1

Случилото се в Абу Даби най-сетне трябва да убеди зрителите, че гледат истинско състезание, а не шоу на умни машини, които решават вместо хората

Лишеният от рекордна осма титла британец първо заподозря манипулация, но след това намери сили да поздрави подобаващо новия шампион

Такова чудо не се беше случвало отдавна. Дори и феновете на възраст едва ли ще си спомнят кога за последно битката за титлата се е решавала в последния кръг, в последната обиколка, в последните няколко секунди. Дори и тоталните противници на високите скорости и опасните маневри със сигурност са гледали с едно око репортажите за кървавото съревнование за титлата между Макс Верстапен и Люис Хамилтън.

Няма какво да се лъжем – тяхното гладиаторско състезание със сигурност ще вдъхне живот на Формула 1, която беше заприличала на 10-15-годишен немски автомобил. Лъскав отвън, но с куп проблеми под капака, които отнемат от мощността му и сигнализират, че е необходим основен ремонт. От години шефовете на най-елитното състезание в света на бързите се стремят да направят болидите възможно най-безопасни, а техните шофьори - възможно най-безчувствени и близки до хуманоидните роботи, които ще управляват бъдещето ни.

Всичко и всички се бяха подчинили на компютърните програми, за да бъдат избегнати както рисковете, така и изненадите. Първото място зависеше от това кой ще създаде най-умния и високотехнологичен болид. Нямаше я страстта, нямаше ги грешките, започнаха да липсват и феновете по трибуните.

Случилото се на пистата в Абу Даби зачеркна със замах мрачните прогнози за залеза на Формула 1. В това състезание имаше и грешки, и инфарктни сблъсъци, и накрая намеса на съдбата, за да е всичко още по-драматично. Хамилтън щеше да спечели, ако в самия край Николас Латифи не се беше ударил в една от предпазните стени. Това наложи да излезе кола за сигурност, която стопи преднината на британеца, а Верстапен вече беше сменил гумите и се оказа по-бърз в последната обиколка. На всичкото отгоре точно от представянето в последното състезание зависеше кой от двамата пилоти ще спечели световната титла. Толкова инфарктен развой на събитията не би могъл да се роди и в най-развинтените фантазии на сценаристите в Холивуд.

Всъщност не се съмнявайте, че те ще изчакат известно време и ще превърнат във филм битката между Хамилтън и Верстапен, продължила до самия край на сезона.

И понеже беше ужасно драматично, нямаше как да се размине без разсърдени. Забелязали ли сте, че в спорта победата на косъм винаги носи усещане на загубилата страна, че някак си е била прецакана. От “Мерцедес” явно са се почувствали двойно прецакани, след като пратиха две последователни жалби до ФИА, но и двете бяха отхвърлени. Босът на тима Тото Волф толкова се ядоса от развоя на събитията, че прекали с уискито на купона след края на сезона и “доброжелатели” го заснеха да се държи сякаш е пиян тийнейджър на рок концерт.

Хамилтън беше по-обран откъм емоции, но и той не успя да скрие разочарованието си, че буквално в последния момент му бе отмъкната рекордната осма титла. Британските медии разкриха, че четири обиколки преди финала пилотът на “Мерцедес” е изкрещял по радиото на отбора: “Това е манипулация, човече!”. После британецът се стегна и намери сили да поздрави големия си съперник, без да сипе обвинения или да се дави в самосъжаление. Мнозина от легендите на Формула 1 обаче бяха на негова страна, заявявайки, че стюардите в Абу Даби не са си свършили добре работата и волно или неволно са извършили един куп грешки, давайки предимство по този начин на един от двамата фаворити.

Загубилите продължават и днес да преговарят кой и как точно ги е прецакал, а победителите не спират да празнуват и да се хвалят едни други за добре свършената работа. Не че има някакво съмнение в качеството на тяхната работа. Верстапен спечели първата си титла, а “Ред Бул” най-сетне успяха да прекратят хегемонията на “Мерцедес”.

“Това е може би най-голямото постижение на нашия тим, и то не заради спечелената титла, а заради начина, по който я завоювахме. Битката беше за всяка точка и продължи до самия край.

Бяхме изправени срещу изключително силен и мотивиран тим, което подсказва, че и ние сме поддържали топформа във всяко едно състезание от сезона.

Сега ни е позволено да се порадваме, да си починем малко и да се готвим за догодина. Нямаме право на отпускане”, обясни горе-долу колко убийствен е ритъмът в световния спорт директорът на “Ред Бул” Кристиан Хорнер.

Неговият подчинен Макс Верстапен пожела да остане до края на живота си в сегашния тим, освен ако не го застигне някакъв непредвиден катаклизъм. Но така е, опиянените от главоломния успех често обещават неща, които след това не са способни да изпълнят. Но и никой не може да се разсърди на новия световен шампион, че дрънка каквото си поиска. А и заканите му са повече от симпатични, както тази например, че се готви да спечели още пет или дори десет поредни световни титли. Едва ли ще му е лесно и да защити единствената си до момента титла на фона на мащабната подготовка в тима на Хамилтън да си върнат това, за което са убедени, че им е било отнето с малко машинация, малко грешка и малко ненавременна намеса на съдбата.

Следващия сезон ще е още по-горещо от този, а подновеното съперничество между първия и втория няма начин да не събуди отново интереса на зрителите. Да, категоричният извод е, че Формула 1 се нуждаеше точно от такава драма, за да докаже на света, че няма да играе ролята на високотехнологично спортно шоу, в което машините, а не хората решават кой да е първи и кой - втори.