Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

- Господин Ненчев, вие лично бяхте потърпевш от дела заради ремонт на бойната ни авиация, промени ли се нещо в отношенията ни с руската страна по въпроса?

- Продължавам да бъда в такава позиция – вече 5-6 години се точи тази сага в съда. Винаги съм бил голям привърженик на решението да се търсят различни форми и възможности. Плюс това вие знаете, че в рамките на НАТО има едно решение да се избягват каквито и да са зависимости от страна на Русия и да се търсят алтернативни варианти. Освен това практиката показва, че Русия не изпълнява своите ангажименти. Ние сме завели иск за два милиона, но Русия очевидно няма намерение нищо да плаща.

- Появи се новина, че 180 хил. евро от неустойката вече са платени...

- Добре, ама ние сме вложили там близо 100 млн. лева и на каквато и да е лихва да го смятаме, забавянето е повече от година.

И какво компенсират сега? Ако тези пари бяха в банка например и ако го бяхме пресметнали дори при нисък лихвен процент, трябваше да искаме нещо съизмеримо.

Но в крайна сметка не съм изненадан. Многократно предупреждавах както министъра, така и политическото ръководство на Министерството на отбраната... Дори точно така бях озаглавил и един материал – ще загубим парите си и ще приземим самолетите си. Точно така се случи.

- Има ли логика в обясненията, че пандемията с коронавируса е забавила ремонтите?

- Това са несериозни неща, тъй като, когато се подписваха договорите, всичко се знаеше... Това ми изглежда като някаква шега. Освен това става дума за всички договори - поне един да беше изпълнен. Тук се касае за огромни ресурси, за кампанийност, ако щете, от страна на Русия. Защото такова забавяне

се случва не за първи път,

а и на мен ми е ясно какво се цели с него. И резултатите са налице.

Безпокои ме, разбира се, и липсата на становище и мнение от страна на президента Радев. Той беше най-големият привърженик на това. Когато беше командир, непрекъснато това повтаряше - че кампания на гърба на нещастието на тези хора и на нещастието на сферата, в която работи, не бива да се прави. Тази противоречивост е много характерна за него, тъй като той беше най-големият привърженик на това ние да търсим алтернативи.

Самият той в съвет по отбрана, което е документирано, твърдеше, че Русия не изпълнява своите ангажименти. А и в лични разговори многократно го е подчертавал, че трябва

да се търсят други алтернативи

А той насочваше към Полша, после се обяви, че едва ли не ние приземяваме авиацията - напротив, тогава ние спасихме положението с този договор с Полша, защото хората реагираха много адекватно и може би само месец след като подписахме, ние получихме и първите двигатели.

- Имаше ли алтернатива?

- Коментирахме и ги предупреждавах още в началото на мандата. И когато започваха и разговорите с американската компания за придобиването на F-16, обърнах внимание и на министъра, и на ръководството. Насочих ги да мислят как да вземем няколко самолета, които да ползваме в рамките на това време. Спомням си, че тогава имах среща и с военния аташе на САЩ, запознах го и той каза, че това изглежда интересно за тях, но че трябва да се направи официално запитване, но такова не беше отправено. Сега наистина авиацията ни е в изключително тежко състояние и очакванията се потвърдиха, но какво от това?

- Ние ли сме най-зле от бившите соцдържави в това отношение?

- Не само от тях. А мен ме преследват вече 6-а година за това, че съм нарушил интереса на руската компания, без да ме питат как и дали

съм защитил българския национален интерес

Аз бях и против ремонта на Су-25, при положение че придобиваме нови F-16. Сега е важно да се разбере колко летци поддържаме. Да, те са малко, но колко точно. И също колко от тях са пенсионери, които продължават да летят, което пък означава, че те вземат от часовете на младите пилоти. Трябва да задавате тези въпроси, защото много ме е срам от това мълчание.

- Трябва ли до 2029 г. да разчитаме на МиГ-29, както казва министър Каракачанов?

- Доколкото разбирам, неговата идея е да използваме ресурса максимално,

докато вече не е възможно да се ъпгрейдват. Всъщност то не е възможно и в момента, защото се използват части, които не са втора ръка, но са някакви остатъци. Няма нищо лошо в това, ако е възможно.

- Какво е трайното решение на въпроса?

- Ако си спомняте, навремето по моя инициатива беше променен законът за отбраната и въоръжените сили и в частност за охрана на въздушното ни пространство. Като тогава позволих, защото не беше възможно по онова време, ние заедно с нашите съюзници от НАТО да извършваме мисията по

охрана на нашето въздушно пространство

- Air Policing. Това ни улесни максимално, като и Полша, и САЩ напълно безплатно извършиха тази мисия.

Та мисълта ми е, че ние може да изпаднем в много тежко състояние, ако не изпълняваме нашите ангажименти, което ми се струва съвсем реалистично да се случи в най-скоро време. Така и не разбрах защо няма информация.

А самият министър би могъл, така както аз го правех, периодично, всяка седмица, да дава информация - разполагаме с толкова самолети, издигани са в рамките на периода примерно два или три пъти. И е хубаво вие да попитате. Нека да кажат колко пъти нашите дежурни изтребители са били вдигани във връзка с нарушаване или навлизане в зоната на отговорност, провокирани от страна на Русия. И по този начин ще си направите сметка. Ще видите колко струва всяко едно вдигане на българския данъкоплатец и колко ресурс изтощават тези самолети.