Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

10 000 лв. заплата за шеф в "Лукойл" СПАД: Заради кризата “Лукойл-Нефтохим” не работи с пълен капацитет.

 

Средно 10 000 лв. получават шефовете на "Лукойл" у нас.
Това става ясно от справка в публикуваните финансови отчети на дружеството.
Така например през 2008 г. за заплати директорите са си разпределили 1,171 млн. лева, а през 2009 г. възнагражденията се увеличават на 1,230 млн. лв., става ясно от годишните счетоводни отчети на "Лукойл". В момента членовете на борда на директорите и надзора на рафинерията са общо 12 души, но като вземем предвид, че Камен Кичев - представителят на държавата в дружеството,

няма право

на възнаграждение, означава, че средната основна заплата надвишава 10 000 лв. на месец.
От "Лукойл" отказаха да коментират заплатите на ръководството, които са фирмена тайна. Компанията, както всяко частно дружество, има право сама да определя какви да бъдат доходите на шефовете и да ги индексира редовно, за да компенсира натрупаната инфлация и поскъпването. За съжаление, за разлика от директорските заплати, явно цените на горивата в България не зависят пряко от тези на международните пазари, твърдят експерти. По-точно те следват световните тенденции единствено когато промяната е

в посока нагоре

Либийската криза предизвиква главоломни повишения. Такова е оправданието на рафинерията за вдигането на цените, но данните показват, че години преди бунтовете срещу Кадафи цените у нас скачат необосновано нагоре.
В същото време "Нефтохим" не ползва либийски петрол най-малкото защото може да обработва единствено руски нефт. Всъщност България никога не е внасяла петрол от Северна Африка.
От друга страна, когато цената на

международните пазари

пада, у нас намалението се усеща със седмици и дори месеци забавяне и спадът е по-скоро символичен.
Най-фрапиращ е примерът от първата седмица на месец юли 2008 година, когато цената за барел на световните пазари достига

рекордните 137,61 долара

Шоковото поскъпване е безпрецедентно в историята и "Лукойл" логично вдигна крайните заводски цени на горивата, като най-масовият бензин А 95 се продаваше на 2356,80 лева за тон. В същото време 2009 година, когато цената на барел падна до 34,20 долара, или с над 400%, в противоречие на пазарните принципи през януари най-масовото гориво в България - А 95, се продава за

1471,20 лева за 1000 литра

и намалението на бензина е едва 35%.
Сравнението се базира на борсовите цени на руския нефт URALS, какъвто обработва бургарският "Нефтохим", и тези на основните горива в бензиностанциите.
"На практика съществува монопол върху доставките на горивата. В България няма истински либерализиран пазар на горивата, у нас има такъв само на хартия", категоричен е Иван Иванов от Синята коалиция пред "168 часа".
"Любопитна подробност е, че на датата 27 юли 2008 година, когато се достигна

абсолютният максимум

на цената на барел, у нас най-масовият бензин се продаваше за 2,49 лева. В момента се продава на същата цена. А на международните пазари цената на барел е
115 долара
Цифрите са красноречиви - дава пример за разминаването народният представител. - Бих искал да получа отговор на един въпрос - защо след като министър Трайчо Трайков поиска от "Лукойл"

разбивка на разходите

за производство и конкретната цена, на която постъпва суровината, до ден днешен такава не е представена?", допълва той. Според народния представител именно монополът на доставките е и причината в България цената на дизела да надвишава тази на

12 страни

от Европейския съюз.
"Тежката истина е, че в България има пълен монопол в областта на горивата и цената не се формира от световните пазари", твърди и енергийният експерт Минчо Христов. "Примерът е пред очите ни: Когато на международните пазари цената достигна почти 140 долара за барел, у нас бензинът
беше 2,5 лева за литър
а след това цената на суровината на световните борси падна до 80 долара за барел, но в България намаление нямаше. Причината е, че парламентът работи усърдно в полза на спекулата и затова са възможни тези безобразия", казва още бившият депутат. По мнението на други експерти, все пак цените на горивата у нас

се подчиняват

на международните.
"Ако наложите графиките на движение на цените в Средиземноморския район и тези у нас, ще видите, че все пак картината е почти една и съща", смята Андрей Делчев от Българската петролна и газова асоциация. "Освен това те няма как да не бъдат конкурентни в сравнение с другите рафинерии в региона, като тези в Солун и Плоещ", допълни експертът. Истината е, че директното сравнение с цените на
другите рафинерии
на Балканите допълнително се усложнява от факта, че нашият комбинат освен горива произвежда и други продукти на химическата промишленост. От "Лукойл" обясняват поредните увеличения на цените и с недостатъчното натоварване на мощностите заради свитото потребление. "67% от цената е делът на нефта при производството на бензин - всичко останало, в това число и преработката влиза в останалите 33%", обясняват от "Лукойл" пред "168 часа". "Ако при 7,5 млн. тона нефт годишно, колкото е оптималната натовареност на завода, е най-ефективно да работим, защото тези постоянни разходи се разпределят върху повече продукция, при

5,2 млн. тона

колкото заводът е преработил през миналата година, продукцията се оскъпява. На пазара се реализира някаква печалба, на базата на която ние се издържаме, но тя вече е свита до минимум и това го показва фактът, че при ръст на международните цени на нефта и горивата от 23% от началото на годината, ние за същия този период сме увеличили с 12% нашите цени. Т.е. това, което можем да намалим като цена, сме го намалили вече", обяснява в интервю председателят на управителния съвет на "Лукойл - Нефтохим" Валентин Златев.

С разлика от стотинка

ДОКАТО по цяла Европа цените на горивата на различните бензиностанции се различават с по 3-5 цента на литър (6-10 стотинки), у нас трудно би могло да се намери разлика повече от една-две стотинки.
Само за сравнение в съседна Гърция цените на горивата варират с повече от 20 - 30 стотинки.
На 9 август 2009 година Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) установява след едногодишно проучване, че няма картел между дистрибуторите на горива в България. През 2008 г. КЗК образува производство по повод серия коментари в пресата и други средства за масово осведомяване, както и други сигнали относно наблюдаваното в страната увеличение на цените на горивата през първата половина на 2008 г. Сигналите съдържаха твърдения, че цените на горивата в България са по- високи от страните-членки на ЕС, а цените на дребно на бензиностанциите са еднакви, което е следствие на картелни споразумения на пазара на горива.
Комисията за защита от конкуренцията обяви, че наличието на ценови паралелизъм на пазара на горива на дребно, с изразена олигополна структура, не е достатъчно доказателство, за да се установи наличие на картелно споразумение на пазара. Писмени или други косвени доказателства за осъществени срещи, договорки и споразумения за поддържане на еднакви цени не бяха открити или представени от нито един участник на пазара или заинтересована страна. До ден днешен няма промяна и в отделните бензиностанции у нас трудно се откриват различия в цените на горивата.

В България най-скъпо, в Полша най-евтино

СРАВНЕНИЕ на цените на горивата на страните в региона показва по недвусмислен начин, че в България горивата са поскъпнали най-много от началото на годината.
Румънският вестник "Гъндул" представя недвусмислени данни, според които измежду България, Гърция, Унгария, Чехия, Румъния и Полша най-голямо нарастване на цените на горивата има у нас - с 8%. След това се нареждат Гърция с увеличение от 5,7%, Унгария - 4,8%, Чехия - 3,1%, Румъния - 1,8% и Полша - 0,8%. Сравнението е на бензина евро-супер 95, без да се считат плащаните такси в самите държави. Цените са изравнени в единната европейска валута.
Цената на този вид бензин в България не е сред най-високите (61,9 евроцента за литър), при положение че в Гърция е 64,7 евроцента за литър, а в Унгария е 62,9. В Чехия е - 62,5 евроцента за литър, в Румъния - 59,4 евроцента, а в Полша - 57,4.
От 2009 досега в Румъния увеличението на бензина е 122%, съответно от 26,7 на 59,4 евроцента, то в останалите държави, с изключение на Чехия, е под това равнище. Така в България бензинът е поскъпнал за този период със 109% от 29,6 на 61,9 евроцента, в Полша - със 121%, в Унгария - със 111%. В Гърция, Италия и Австрия увеличението през последните две години е било под 100%, съответно 94,8, 90,6 и 96,2%. В Румъния в момента най-евтиният бензин е 5,3 леи за литър, а най-скъпият - на 5,97. Цената на дизела е 5,64 леи за литър (едно евро се разменя за 4,19 румънски леи).

6,5 млрд. рубли глоба за "Лукойл" в Русия

В КРАЯ на 2009 г. Федералната антимонополна служба (ФАС) на Русия глоби петролния гигант "Лукойл" с 6,545 милиарда рубли (над 225 млн. долара) за нарушения, свързани със злоупотреба с монополно положение на пазара на петрол и петролни продукти.
Тогава ФАС обяви, че четирите най-големи играча на петролния пазар в Русия са извършили нарушения на антимонополното законодателство през първата половина на 2009 г. В резултат на тези действия са скочили рязко цените на дребно.
В края на август 2009 г. ФАС глоби за господстващо положение на пазара "Газпром нефт" и ТНК-ВР, които трябваше да платят съответно 4,7 млрд. рубли и 4,2 млрд. рубли. Антимонополният орган води борба с нефтените компании от края на 2008 г. За първите осем месеца на 2009 г. цените на бензина в Русия нараснаха 4,1%.