Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

България, Гърция и Румъния чертаят новата транспортна карта на Европа (Графика)

Вицепремиерът Гроздан Караджов, който подписа меморандума от българска страна, показва на еврокомисаря Апостолос Дзидзикостас коридорите.
Вицепремиерът Гроздан Караджов, който подписа меморандума от българска страна, показва на еврокомисаря Апостолос Дзидзикостас коридорите.

Трите държави с общ план за коридори, жп линии, пътища и нови мостове на Дунав

България, Гърция и Румъния поставят ново начало в европейската свързаност. В сряда трите държави подписаха в Брюксел Меморандум за разбирателство, който е стратегически ангажимент за изграждане на обща транспортна архитектура, която

да превърне региона в мост между Балтийско, Черно и Егейско море, Дунав и Средиземноморието.

Инициативата е под егидата на европейския комисар по транспорт и туризъм Апостолос Дзидзикостас, който подписа декларация на ЕК за подкрепа. В нея се подчертава, че това е решаваща стъпка към по-бърза, конкурентоспособна и устойчива към кризи свързаност в Югоизточна Европа. Дзидзикостас заяви, че ще работи в тясно сътрудничество с правителствата на България, Гърция и Румъния, включително чрез специална работна група от експерти на ЕК и европейски финансови институции, за да се превърнат всички проекти от план в реални действия на трите страни.

Това е първият координиран регионален проект в рамките на европейската транспортна мрежа TEN-T. Той цели инфраструктурата на България, Гърция и Румъния да бъде изграждана в синхрон, по общи стандарти и в конкретни срокове, така че Югоизточна Европа да се превърне в ключова част от европейската транспортна, икономическа и отбранителна мрежа.

Основата на амбицията са 3 стратегически коридора

Западният започва от Атина и Солун, преминава през Кулата и София и достига Видин–Калафат и Букурещ. Това е бъдещият гръбнак за бързо придвижване на стоки към Централна Европа. България и Румъния се ангажират да модернизират жп трасето София – Видин – Крайова и да осигурят цялостна оперативна съвместимост по стандартите на TEN-T.

Централният е най-чувствителен геополитически - тръгва от Солун и Александруполис, пресича Свиленград, Русе и Букурещ, а оттам води към Сирет (границата с Украйна) и Унгени (Молдова). Това е коридорът, който отваря пътя за интегрирането на Украйна и Молдова в европейската транспортна система и позиционира България като централна точка на свързаността в Югоизточна Европа.

Източният свързва Егейско и Черно море: Александруполис - Орменио - Свиленград - Бургас-Варна - Констанца. Дава напълно нова перспектива за българските пристанища и за морската логистика към Европа и Азия. Тези коридори не са просто линии на картата, а мрежа от пътища, жп линии, пристанища и интермодални терминали, планирани като единна система.

Дунав остава ключовата артерия

на региона. В рамките на меморандума трите държави поставят ясен акцент върху по-добрата свързаност чрез вътрешните водни пътища.

Българските приоритети са втори комбиниран мост Русе - Гюргево и още два - при Силистра - Кълъраш и Никопол - Турну Магуреле. Това е първият път, в който трите съоръжения са записани като общоевропейски ангажимент. Те ще улеснят превоза на пътници и товари и ще позволят инфраструктурата да бъде използвана и за нуждите на отбранителната мобилност.

Паралелно с мостовете се модернизират и съществуващите фериботни връзки Оряхово - Бекет, Свищов - Зимнич и Силистра - Кълъраш, така че да отговарят на стандартите за двойна употреба. Проектът FAST Danube 2, включващ драгиране и модерни шлюзове,

ще гарантира целогодишна навигация по Дунав

Това е критично условие за конкурентоспособността на Северна България и за международните товарни потоци.

Към транспортните оси се добавят и конкретни инфраструктурни проекти, модернизация на жп линията София - Видин - Калафат - Крайова, поетапно изграждане на Свиленград - Пловдив - Русе, магистралата Русе-Велико Търново и връзката с “Марица”, вертикалната ос на гръцката магистрала “Егнатия” от Ксанти до границата, с ключовите участъци до Смолян и Рудозем.

Поетапният модел означава, че строителството започва своевременно, а стандартите на TEN-T - включително оперативна съвместимост и отбранителна мобилност, се покриват постепенно. Това е съгласувано с Гърция, за да се осигури пълен синхрон на мрежите.

България се ангажира да внедри най-важните технологични стандарти на ЕС - Европейската система за управление на железопътния трафик и инфраструктура за приемане на 740-метрови товарни влакове. Това ще позволи българската жп система да функционира наравно с водещите европейски коридори и ще осигури по-висока безопасност, капацитет и оперативна съвместимост.

Проектите са пряко обвързани с еврорегламента за трансевропейската транспортна мрежа. С други думи, България вече няма да планира инфраструктурата си самостоятелно, а в обща европейска рамка с ясно зададени стандарти и срокове.

Меморандумът предвижда мобилизация на всички налични европейски инструменти - Механизма за свързване на Европа, кохезионната политика и бъдещата Многогодишна финансова рамка 2028–2034.

Проектите са планирани така, че да не натоварят националния бюджет,

като се включват и публично-частни партньорства. Идеята е финансирането да бъде стратегически съгласувано, а не разпокъсано, така че всяка инвестиция да има максимален ефект.

За първи път трите държави създават Платформа на високо ниво за коридора Черно море - Егейско море. Министрите на транспорта на

България, Гърция и Румъния заедно с европейски координатори ще планират и следят изпълнението на проектите

С конкретни срокове до 2029–2030 г., със съвместно планиране и със стабилно европейско финансиране Югоизточна Европа може да се превърне в ключов кръстопът на стоки, хора, инвестиции и отбранителна мобилност.

Гроздан Караджов, вицепремиер:

Слагаме начало на истинска свързаност между Севера и Юга

Меморандумът и планът за действие с конкретни проекти за неговото изпълнение са начин да променим стратегическата свързаност на нашия регион - да отворим нови пътища за търговия, да облекчим затрудненията по нашите граници и да дадем на Европа устойчивостта, от която тя спешно се нуждае.

Това е важен момент, който превръща една дълго съществуваща на карта идея в реален процес. В продължение на десетилетия представата за истинска свързаност между Севера и Юга остава само на хартия - без реални действия. Днес започваме да променяме това, защото ангажиментът, който поемаме, не е символичен жест, а реална крачка към отваряне на нови артерии за търговия и към създаване на необходимата за Европа устойчивост.

Дунав е гръбнакът на Европа - онзи жив организъм, който свързва нашите народи, пазари и амбиции. Това е река и граница, но не бива да бъде бариера. Новите мостове - не един, а няколко, са ключови за бъдещето на континента не като двустранни проекти, а като европейска инфраструктура, която укрепва единния пазар, осигурява военна мобилност и превръща оста Север-Юг в работеща. Ще мобилизираме публично-частни партньорства и алтернативни инструменти, за да ускорим реализацията на проектите. Финансирането няма да бъде разпокъсано, а стратегически съгласувано, така че всяка инвестиция да носи максимален ефект за хората и бизнеса.

Видео

Коментари