Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Гроздан Караджов чака от догодина 40 млн. евро такса от концесионера на летището в София (Обзор)

През есента на 2021 г. концесионерът на столичното летище  беше освободен от годишното плащане на таксата заради пандемията
През есента на 2021 г. концесионерът на столичното летище беше освободен от годишното плащане на таксата заради пандемията

В момента държавата не получава нищо, а ефектите от пандемията са отминали, смята вицепремиерът

40 млн. евро без ДДС концесионна такса от “СОФ Кънект” - концесионер на летище “Васил Левски” - София, чака от следващата година държавата.

Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов покани в четвъртък на среща изпълнителния директор на “СОФ Кънект” Хесус Кабайеро и представители на компанията.

Караджов настоява компанията

да плаща пълния размер на дължимата концесионна

такса от 1 януари 2026 г.

Става въпрос за близо 40 млн. евро без ДДС.

През есента на 2021 г. концесионерът беше освободен от годишното плащане на таксата заради пандемията, като това издължаване се отлагаше за по-късни години. Причината беше приземяването на самолетите заради наложените ограничения по цял свят и очакваното дълго възстановяване на авиацията. Тя обаче се вдигна финансово бързо заради желанието на хората да пътуват след годините ограничения.

“Пътническият трафик е напълно възстановен и надхвърля предпандемичните нива. Отчетените приходи за периода 2021–2024 г. надвишават прогнозите по финансовия модел от началната дата на концесията и през 2024 г. почти достигат дори стойностите по офертата на концесионера. Реалната оперативна печалба преди данъци надхвърля прогнозната по модела по време на падемията, а през 2024 г. надхвърля и стойностите по офертата. На практика летище “Васил Левски” - София, е в по-добро състояние от това, което концесионерът сам е прогнозирал при подаване на офертата.” Така вицепремиерът се аргументира, като цитира текстовете на договора и допълнителното споразумение от 2021 г.

Според “СОФ Кънект” обаче условията за възстановяване на концесионните плащания не са изпълнени и те

могат да предложат по 9 млн. вместо

40 млн. евро на година,

а отсрочката да продължи до 2031 година. Концесионерът смята, че резултатите трябва да се гледат на “кумулирана база”, т.е. за целия период на концесията от 35 години. Освен това твърди, че пълното възстановяване на трафика не означава, че COVID-19 вече не оказва негативно въздействие върху концесията и дори при възстановен трафик загубите от COVID продължават, твърдят от компанията.

Караджов не се съгласи с тези доводи. Според него

не може изкуствено да се смесват годините

на локдаун с годините на възстановяване,

за да се създаде илюзия, че балансът не е постигнат. “Подобни “еквилибристики” не са предвидени нито в договора, нито в Закона за концесиите”, каза той.

“Разбирам нежеланието да се плаща концесионна такса максимално дълго, но договорът и анексът към него са ясни - отсрочката на плащанията важи, докато икономическият баланс не бъде възстановен. Тя е временна антикризисна мярка, дадена при изключителна ситуация – световната пандемия, а не амнистия за вечни времена. Изискването е ясно: когато пазарът се възстанови - плащанията също се възстановяват. Фактите показват, че ефектите от пандемията вече са отминали. В момента концесията е икономически дисбалансирана в ущърб на държавата, което е недопустимо както поради загубите за бюджета, така и поради заплаха от санкционирането на България заради недопустима държавна помощ”, категоричен е Караджов.

Вицепремиерът определи като странно и настояването на “СОФ Кънект” държавата да го компенсира със 70–80 млн. евро за предстоящия ремонт на пистата по изисквания на EASA. В договора наистина има текст, който допуска в определени случаи концесионерът да бъде компенсиран - когато е налице квалифицирана законодателна промяна, настъпила след датата на договора, и тя налага непредвидени капиталови разходи.

Според министъра изискванията на EASA не попадат в тази хипотеза, те произтичат от стандартите на ICAO, приети и комуникирани с България още през март 2020 г., т.е. преди концесионният договор да влезе в сила. Поддържането на пистата в изправност и в съответствие с авиационните изисквания е основно задължение на концесионера по договора. Летищата в ЕС, които са на концесия, извършват аналогични ремонти, без държавата да ги обезщетява. Това е част от нормалната капиталова програма на оператора.

Ремонтът на пистата е отговорност на

концесионера,

а не на българската държава, категоричен бе Караджов. Затова очаква в най-кратък срок да се подпише нов анекс със “СОФ Кънект” за възобновяване в пълен размер на годишните плащания от 1 януари 2026 г. Концесионерът трябва да предостави и ясни параметри и срокове за изпълнение на инвестиционната си програма - ремонт на пистата и по-бързото построяване на терминал 3.

“Държавата има твърда и последователна позиция за защита на обществения интерес, осигуряване на сигурността на летището и спазването на концесионния договор. И няма намерение да я променя в нечий частен интерес”, категоричен е вицепремиерът.

Видео

Коментари