Back to school. Луксозната битка за ученика
Висшата мода превърна децата в миниинфлуенсъри, а родителите - в ходещи банкомати
Помним времената, в които децата тичаха с ожулени колене, а "модата" се състоеше от пуловер, изплетен от баба. Никой не говореше за брандове и тенденции. Днес обаче виждаме първолаци, които изглеждат като миниинфлуенсъри, а гардеробите им струват повече от заплатата на родителите. Въпросът е дали така децата се възпитават във вкус, или се краде детството им? Какъвто и да е отговорът, факт е, че тази година надпреварата между различните брандове със серии Back to School е зашеметяваща.
През есента на 2025 г. Dior пусна кампанията Diorling — детска линия, заснета като истински артфилм. Зад обектива са Джулиет Абитбол и Джава Джейкъбс. Абитбол е френска фотографка, известна с нежния си, почти поетичен поглед към детството, а Джейкъбс - моден режисьор с нюх към киното. Заедно те създават кадри, в които деца вървят към класната стая като към подиум. Няма зализани плитки и измачкани раници — всичко е със стил, който всяка секунда внушава: "Аз съм Dior още от първи клас".
Същата нишка разви и дизайнерката Корделия де Кастелан, художествен директор на Baby Dior. В колекцията Winter 2024 тя стартира темата Dior City Back to School. Едно дете в елегантно палто, друго — с раница, която струва повече от месечната заплата на средностатистически французин. Но всичко изглежда толкова красиво, че човек почти забравя за болезнената стойност на дрехите и артикулите.
Burberry също не пропусна шанса да "влезе в час". Тяхната кампания показва деца, които преминават от двора до класната стая в класическата каре естетика на марката. Основното лице е футболистът Кол Палмър, любимец на младите фенове в Англия. Но докато той позира с усмивка, родителите се почесват по главите. Защото в колекцията се мъдри и моливник за 2700 паунда. Това взриви социалните мрежи, защото класическата шарка изглежда страхотно, но се превръща в един от топкошмарите за семейния бюджет.
И Louis Vuitton не изостана от този тренд и пусна серия раници и чанти за училище на цени, стартиращи от 2200 евро. Те, без да се притесняват, лансират идеята, че за да са готини, децата трябва да са в тренда.
Все пак пионер в това отношение бе Ralph Lauren, който още през 2010 г. видя огромен нов пазар в темата Back to School. Тогава модната марка пусна анимирано видео, разказано от певеца Harry Connick Jr. В него деца преминаваха през училищен ден, а зрителите можеха директно да кликват върху дрехите и да ги купуват. Днес това изглежда обичайно, но тогава беше революция — шопинг, който превръща детската мода в интерактивна приказка. Кампаниите на големите модни марки съвсем естествено вдъхновиха и инфлуенсърите. Те сякаш откриха "златна мина" в този бизнес. Влогърите въртят цели haul-ole (клипче с показване на продукти). Камерата минава през всяка тетрадка, като че ли е дизайнерска чанта, и завършва с драматичното "А това е несесерът за математика!".
Редица марки финансират цели кампании с инфлуенсъри, които показват "какво си купих за училище". Някои дори увеличиха бюджета си с 50%, за да са сигурни, че учениците няма да пропуснат да покажат брандираното си must-have.
Най-големият катализатор на тази нова мания е ТикТок, защото тези видеа регистрират милиони гледания.
Деца и тийнейджъри показват новите си чанти Chanel, маратонки Balenciaga или пуловери от Aritzia. И ако едно време "първият учебен ден" означаваше същите маратонки от миналата година и евентуално нова раница, днес означава "да изглеждаш като малък инфлуенсър".
Ипотека за моливи...
Така, докато брандовете могат да празнуват навлизането в необятната пазарна ниша, все повече родители чувстват, че са в безизходица. Според New York Post семействата в Ню Йорк харчат средно 1348 долара на дете преди първия учебен ден. Но мнозина признават, че сметките им надхвърлят 2500 долара — "като още една ипотека". Но как да откажеш на хлапе, което си е наумило, че иска маратонки като тези, които е видяло в ТикТок?
България не изостава от този тренд и моловете в момента сякаш са циркови арени, където се разиграва гладиаторски сблъсък между хлапетата и родителите им. Нещо, което навремето се свързваше само с абитуриентските балове на финала на обучението в училище.
А причината за тази неочаквана за родителите промяна е, че за децата началото на учебната година е по-скоро източник на тревога, отколкото вълнение. Раницата вече не е практичен аксесоар, а социален маркер. Ако не си с правилната марка герой или цвят, рискуваш коментари, подмятания и чувството, че изоставаш от тенденцията. Същото важи за дрехите, обувките, дори и за химикалките. Всяка дреболия може да се превърне в тема за сравнение, обида, унижение или пък да внушава завист и респект.
Социалните мрежи само усилват напрежението. Там се въртят клипчета и влогове с перфектно подготвени Back to School комплекти, задаващи нереалистични стандарти. Децата гледат и се питат – ако моето не изглежда така, дали ще ме приемат? Това създава огромен стрес, който рефлектира върху родителите.
Back to School вече не е старт на учебната година, а маркетингово бойно поле, в което Dior, Burberry, Ralph Lauren и останалите топмарки оформят бъдещите си клиенти още преди да са завършили първи клас. Децата са поставени в ролята на модели и миниинфлуенсъри, а на родителите е отредено да са ходещи банкомати.
6 техники за сваляне на стреса преди първия учебен ден
Има няколко модерни техники, които според психолози ще свалят стреса и тъгата покрай първия учебен ден. На първо място в списъка е въвеждането на някои училищни навици още преди да е настъпил. Примерно, лягане и ставане по едно и също време, приготвяне на учебниците и дрехите за следващия ден. Така преходът става по-естествен.
Друга техника е да се заложи на доверието и разбирането вместо на общи фрази от типа "всичко ще е наред". Според психолога Рейчъл Бусман важно е да слушаме и разбираме емоциите на детето, съпреживявайки промяната, вместо да омаловажаваме страховете му. Затова най-добрата стратегия е да се признае, че това е стресиращо за тях и че е съвсем нормално. Това е достатъчно, за да се отпуснат. Впоследствие такова отношение би довело до една спокойна и безопасна среда вкъщи, а с това спокойствието ще се пренесе и в училище.
Според специалисти друга мощна техника е изпреварването на времето. Специалистите от американския Институт за изследване на детските възприятия твърдят, че интересен начин да свалим стреса е да се проиграе "на живо" първият учебен ден - от събуждането през закуската, та чак до влизането в час. Така у детето ще се създаде усещането, че всичко това му е познато, не е страшно и не бива да се притеснява. В списъка с техниките, които работят, е и когнитивно-поведенческият подход Friends. Това е серия програми, насочени към повишаване на социално-емоционалните умения, като те са съобразени с характеристиките на различните възрастови групи. Целта е не само да анализират тревожността и депресията, но и проактивно да я предотвратяват. Програмите са насочени към вътрешнофокусирани разстройства, базират се на мащабни проучвания и са признати от Световната здравна организация като доказано ефективни. Friends е достъпна в няколко възрастови модула - Fun Friends - от 4 до 7 години, Friends for Life - от 8 до 11 години, My Friends Youth - от 12 до 15 години, и Adult Resilience for Life - 16 плюс. Какво означава акронимът Friends - F - feelings - разпознаване и приемане на емоции, R - relax - релаксиращи техники като диафрагмено дишане, мускулна релаксация, I - inner helpful thought - стимулиране на позитивните мисли и преодоляване на негативните, E - explore solution, или как да се научим да намираме решения бързо и правилно, N - now reload yourself - направи нещо хубаво за себе си, когато си доволен от постигнатото, D - do it everyday - прави го ежедневно, без да пропускаш, S - smile, take on - усмихвай се дори когато е трудно. Според създателката на програмата Паула Барет това е много лесен начин да научим децата си как да се справят с емоциите си. Барет е клиничен психолог и преподавател по детска психология и е сред водещите автори в областта на психологията и психиатрията на международно ниво.
Освен тази техника проучвания на професор Елеонор Д. Браун показват, че изкуството също може да е мощен фактор, който намалява стреса при децата. Установено е, че тези, които ежедневно участват в музикални, художествени или какъвто и да вид артистични занимания, изпитват 60% повече позитивни емоции и имат по-ниски равнища на хормона на стреса кортизол. По същия начин действа и спортът. Дори 20-30 минути движение на ден, тичане, плуване, колоездене или просто игра навън, постигат осезаем ефект. Именно затова Американската академия по педиатрия посочва, че физическата активност не само развива тялото, но и укрепва емоционалната устойчивост и самочувствие на децата.
Подкрепата на семейството стимулира щастието. Учениците, които усещат семейна подкрепа, са по-спокойни и по-щастливи, показват данните от PISA. Съветите на психолозите са да не им се стоварва всичко наведнъж - примерно спорт, курс по математика, три езика. Избира се едно, за да се направи проба, и се действа поетапно. Данните от проучвания в САЩ сочат, че тийнейджърите вече изпитват високи нива на тревожност и натиск, затова не е необходимо родителите допълнително да ги пресират. Договор за електронните устройства. Той обаче трябва да удовлетворява и двете страни - и родителите, и децата. Ясните правила намаляват скандалите у дома и стопират търсенето на начини как да бъдат заобиколени. Затова психолозите съветват всичко това да се обсъжда и да се чуят аргументите на децата. Категоричните и строги забрани водят до допълнителен стрес и до стремеж да бъдат нарушени. Тук с пълна сила важи правилото, че всяко нещо трябва да се прави с мярка. В крайна сметка Back to School изобщо не е това, което беше. Вече е термин, обвързан с много различни емоции, обхващащи цялата палитра. Но най-важният урок, който децата ни трябва да научат още първите учебни дни, е не само да четат и пишат, а да вярват, че могат да се справят със задачите, които ежедневието им поставя, с емоциите си и със самия живот.