Борис Бонев: 16% паркират в центъра на София със служебен абонамент, стотици места са откраднати като "зона за охрана"
- Червената зона - 5 лв. на час и ще работи от 9 до 21 часа
- Уикенд зона за районите на Банкя и Панчарево ще струва левче на час, предлагат от "Спаси София"
"За да не продължи кочината", председателят на "Спаси София" Борис Бонев предлага на гласуване в Столичния общински съвет реформа за паркирането в столицата с много промени, засягащи основно идеалния център.
"Предложението за реформа на паркирането е най-голямата промяна, правена в тази система от 15 години. Тя е належаща отдавна. Проблемът за намиране на места за паркиране, особено в центъра на София, вече е криза. Ако не предприемем конкретни действия и мерки, за да намалим натиска, за да улесним живущите в центъра, за да въведем ред и контрол в града, кочината ще продължи.
Предложението е за въвеждане на Червена зона в централните части на София, където в момента е Синя зона. Там условията ще бъдат цена на паркиране от 5 лева на час, като зоната ще е с работно време от 9 сутринта до 9 вечерта. В момента е много трудно живущите да си намерят паркомясто, когато те се прибират от работа. А изтеглянето на началния час с 30 мин по-късно - не от 8:30, а от 9 часа, е, за да спестим изнервеността например на родителите, които искат да си закарат детето на училище, а за тези 3 минути от колата до входа на училището изключително ефективн оработещата система за поставяне на скоби да не ги скобира", заяви Борис Бонев пред Нова телевизия.
"Увеличавме максимално допустимото време за паркиране в Червена и Синя зона. В момента в Синя зона максималното време е 2 часа, ние го увеличавама на 3 часа", разясни още той.
"Цялата тази реформа е на база на стратегическите документи на Столичната община. Там още през 2019 г. беше заложено въвеждането на Червена зона. Но ние направихме множество приемни с граждани, анкега, имаме социологическо проучване на общината. Изключително важно за хората е тези мерки наистина да доведат до повече паркоместа. Освен цените, нещото, което ще доведе до повече паркоместа, ще бъдат служебните абонаменти. В момента мисля, че те са над 2000, но имайте предвид, че в централните части те са много концентрирани. В идеалния, историческия център на София, близо 16% от местата са в режим "служебен абонамент". Но в този процент не слагаме дипломатическите автомобили, както и откраднатите от институциите паркоместа. Буквално откраднати - говоря ви за парламента, за всички институции около Съдебната палата. Те напрактика откраднаха общински имоти, правейки така наречената зона за охрана - напълно измислено нещо, където си паркират напълно безплатно. Напълно измислено нещо. Така се губят няколкостотин места", разказа още Борис Бонев.
На въпрос "ще разкарате ли заграбените места от институции", той отговори: "Надявам се, че ще успеем. Най-малкото сме изготвили изменения на законопроект, така че да се дефинира какво означава "зона за охрана" и там да не оже да се паркира".
Относно "служебния абонамент" обяви, че планът е да се ограничи до 10%. И ако се достигне границата, повече такива карти не може да бъдат издавани. А цената става двойна - 1300 лв на година.
Борис Бонев съобщи, че предложението за реформа включва и уикенд зона за районите на Банкя и Панчарево, която ще струва 1 лв. на час.
„Средствата няма да отиват в Центъра за градска мобилност. Заедно с този доклад ще бъде внесен и друг за нов договор с общината – парите да влизат във ведомството само по три направления: строителство на паркинги, закупуване на превозни средства за градския транспорт и ремонт на инфраструктурата в зоните", категорично подчерта той.