Командирът на ВВС: Има отклонение в една от системите на F-16, но не е счупен
"След кацането на първия български F-16 е установено отклонение в работата на една от системите", това съобщи командирът на Военновъздушните сили Николай Русев на брифинг в Министерството на отбраната.
Брифинг на Атанас ЗапряновБрифинг на Атанас Запрянов
Публикувахте от Новините на NOVA в Сряда, 30 април 2025 г.
Той уточни, че това не означава, че самолетът е счупен. „Докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално летателното приемане", обясни Русев и каза, че самолетът ще лети тогава, когато е готов за полет.
„Процедурата по приемане на самолета е в ход. Тя се дели на две части – техническо и летателно приемане. Процедурата е продължителна и самолетът не е приет. Това трябва да е ясно. Той ще бъде приет, когато и двете процедури са изпълнени. След техническата процедура се изпълняват минимум два полета с участието на български пилот. След като самолетът кацне и е изпълнил тези два полета и пилотът декларира, че самолетът е в летателна годност, ние го приемаме и той влиза в експлоатация във ВВС", добави Русев.
Военновъздушните сили работят с екипи на Lockheed Martin и ВВС на САЩ, които помагат при приемането на самолета. Русев изрази увереност, че със следващите самолети, които ще пристигнат в България, процедурата ще бъде силно облекчена заради натрупания вече опит.
„Докато се усвоява F-16, ще носим бойното дежурство с МиГ-29. Той ще лети толкова дълго, колкото ние усвояваме F-16. Ще дам всичко от себе си да изпълнявам поставените ми задачи и да осигурявам въздушния суверенитет и F-16 в кратки срокове да бъде въведен в оперативна готовност. Колко време ще отнеме – не мога да кажа. Но със сигурност няма да бъде утре или следващата седмица", обясни командирът на ВВС.
По-рано днес лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов каза, че президентът Румен Радев бил "подшушнал под сурдинка на журналистите, че F-16 бил развален и не лети и да питат Запрянов (бел. ред. - министърът на отбраната)".
"Е, питали са го. И аз знаете ли какво му казах на Запрянов? Още днес приятеля, личния на ВВС на Румен Радев (бел. ред. - Николай Русев) да бъде уволнен, ако е вярно това, което подшушнал президентът Радев. Как ще вземем строшен самолет за 100 млн. долара. Командирът на ВВС да отговори", каза още Борисов.
Николай Русев бе назначен от президента на 26 март за командир на Военновъздушните сили. Смятан е за един от най-близките хора на държавния глава. За повишението на Русев се говори от години и бе очаквано именно около пристигането на новите американски изтребители F-16.
Радев от своя страна отговори, че "Бойко Борисов си измива ръцете с летците и с ръководството на МО за новия изтребител".
В спора се намеси и бившият военен министър и секретар по сигурност и отбрана на Румен Радев - Димитър Стоянов, който е самолетен инженер. Той заяви, че изтребителят в момента не може да бъде вдигнат във въздуха по обективни причини - повредена част, каквато нямаме тук, за да я заменим веднага. А нямаме, защото не сме поръчали резервни части, твърди Димитър Стоянов.
Бившият министър на отбраната обясни, че е налице отказ при новия F-16 Block 70. По думите му такива повреди са често срещани при нова летателна техника. Той уточнява, че отказът на изтребителя да лети е потвърден и от американските техници, които са у нас. Причината е повреден агрегат.
"В началния период на експлоатация на новопроизведена авиационна техника се появяват най-много откази. Така пише и по дебелите книги, това казва и личния ми 25-годишен опит, като авиационен инженер. Както казваме в авиацията - самолетът трябва да се закисне. Първите година - две от експлоатацията на нов самолет или вертолет са винаги такива - с повечко откази и повече работа за инженерите и техниците. Та, напълно нормално е да се прояви отказ и на чисто новите F-16. Разбира се, по-интересен е въпросът, защо не го отстраним бързо този отказ и защо не се лети с новия самолет?", пише още Стоянов.
Той обвини Бойко Борисов и Красимир Каракачанов, които бяха премиер и министър на отбраната, когато беше поръчан самолета, че не са включили в офертата пакета с резервни части.
Мисля, че е време за малко по-малко емоции и повече факти. След шестгодишно чакане пристигна първият от поръчаните...
Публикувахте от Dimitar Stoyanov в Сряда, 30 април 2025 г.