Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Българите в Северна Гърция посрещат немските войски, разчитайки, че ще има справедливост.
Българите в Северна Гърция посрещат немските войски, разчитайки, че ще има справедливост.

Самият цар се намесва пряко в различни случаи в полза на евреите, недоумява нацистът

Нацистът е потресен, че премиерът Филов е отменил и носенето на отличителните значки

17 ноември 1942 г., Берлин

Началник на охранителната полиция

На (вниманието на) г-н заместник държавния секретар Лутер

Берлин 8В "Вилхелмщрасе" 74-76.

Уважаеми господин заместник държавен секретар!

Прилагам доклад за последните развития в отношението на българското правителство към еврейската раса.

Хайл Хитлер!

Секретно!

Относно: Третиране на еврейския въпрос от българските правителствени агенции.

Скоро след издаването на последните еврейски укази и назначаването на комисар по еврейските въпроси, висшите и най-високопоставените български държавни служители очевидно са стигнали до извода, че тези затегнати мерки са надхвърлили границите на поносимото от тях.

В резултат на това, след изтичане на сроковете, посочени в августовската наредба, например за евакуацията на евреите от определени градове, за идентифицирането на същите с - разбира се - само малка еврейска звезда и т.н., наскоро се въведоха различни облекчения за евреите.

В същото време това цели да затрудни и комисаря по еврейските въпроси Белев, който е член на движението "Ратници".

Отношението на Двореца може да е било повлияно, наред с други неща, от факта, че според министър-председателя Филов, Малинов - кръстникът на княгиня Мария Луиза, е бил женен за еврейка, и че внук на кръстника на престолонаследника принц Симеон - генерал Николаев, също е женен за еврейка.

След като първоначално прояви значителна острота в третирането на евреите, отношението на министъра на вътрешните работи Габровски по този въпрос напоследък е изключително умерено. Това може да се види от различните автентични факти, изброени по-долу.

Писмото, с което Шеленберг описва как българите парират всички усилия на Райха да тероризира евреите у нас.
Писмото, с което Шеленберг описва как българите парират всички усилия на Райха да тероризира евреите у нас.

На 27.9. в двора на Министерството на вътрешните работи са се събрали около 350 евреи, които предвид определянето на 29.9. като крайна дата, са искали да подадат документи и предвидените декларации преди изтичане на сроковете. Министърът на вътрешните работи Габровски е видял тази тълпа от кабинета си, отишъл в двора при нея и пред очите на всички чиновници и служители на своето министерство е произнесъл половинчасова успокоителна реч пред евреите, за тяхно голямо учудване. Преди всичко министърът казал на евреите да не се тревожат, че правителството е планирало всичко, че най-лошото вече е преодоляно и т.н. След това той застанал на входната врата на министерството и лично получил изложенията от евреите, при което е казал някои успокоителни думи.

Последицата от това поведение на министъра е, че евреите, които дотогава са се примирявали със съдбата си и са изпълнявали заповедите на еврейския комисар, възвърнаха смелостта си и се държат по много по-арогантен и безгрижен начин както в комисариата, така и в обществото. На следващия ден министърът на вътрешните работи Габровски забрани на българската преса да продължи да отразява еврейския въпрос и дейността на Еврейския комисариат. Той оправдал забраната си с това, че еврейският въпрос вече е решен и че хората не са доволни от мерките, взети срещу евреите. Вътрешният министър Габровски многократно е намеквал на еврейския комисар Белев, че Министерският съвет и Дворецът искат облекчаване на мерките срещу евреите. Докато в Пловдив и Скопие, например, вече са наложени ограничения за евреите да посещават обществени кръчми, театри и др., проектът за наредба за столицата е наличен от края на септември.

Вътрешният министър Габровски все още не го е подписал.

Валтер Шеленберг в писмото си детайлно изброява как българските политици, царят и църквата отказват да се съобразят с политиката на Райха спрямо евреите.
Валтер Шеленберг в писмото си детайлно изброява как българските политици, царят и църквата отказват да се съобразят с политиката на Райха спрямо евреите.

Освен това Габровски казал пред Белев, че дори известни немски икономисти са критикували изключително строгите мерки срещу евреите в България. Според тези икономисти Германия ще загуби някои (свои) евреи, които са заемали важни позиции в икономическия живот в резултат на тези мерки.

Министърът на правосъдието Партов е имал на 30.9. среща с инспектор Белев, по време на която министърът настоял, че евреите не трябва да бъдат задължени да носят предписаните отличителни знаци, че няма да бъдат изселени и че мерките няма да бъдат обвързани с никакви срокове. Освен това министърът е поискал от комисаря общо облекчение за евреите. В допълнение към застъпничеството на многобройни депутати от правителственото мнозинство пред Белев, самият цар се намесва пряко в различни случаи в полза на евреите чрез различни хора от непосредственото си обкръжение. Например царският секретар Балан се е заинтересувал от болен евреин, който живее близо до царската лятна резиденция в Комисариата. Балан казал буквално: "Царят заповяда".

Различни лица от канцеларията на царя са ходатайствали директно пред Белев и са издавали заповеди да се настаняват евреи и да им се предоставят облекчения.

Първоначално всички, които са живели в смесен брак след 1 септември 1940 г., е трябвало да носят еврейската значка. Министър-председателят Филов освободи не само тези евреи, но и всички покръстени евреи от задължението да носят еврейския символ, без знанието на комисаря по еврейските въпроси, съгласно разпореждане на известния Софийски митрополит Стефан. Филов е мотивирал това облекчение за евреите с отбелязването на годишнината от възкачването на престола на сегашния цар. Митрополит Стефан, който в съответствие с англофилската си нагласа е много активен в тази област, е издал в началото на октомври указ въз основа на тази заповед на министър-председателя, че църковните власти трябва да уведомят евреите за тази привилегия.

Още на 27.09. Стефан е изнесъл проповед в своя храм, в която обяснил, че Бог е наказал евреите за разпъването на Христос, като ги е изгонил и не им е дал собствена земя. Така Бог е определил съдбата на евреите. Но хората нямат право да измъчват и преследват евреите.

Бог е наказал евреите, като не им е дал тяхна земя, но ние нямаме право да ги наказваме, казва екзарх Стефан в своята проповед.
Бог е наказал евреите, като не им е дал тяхна земя, но ние нямаме право да ги наказваме, казва екзарх Стефан в своята проповед.

По-конкретно, задачата на християните е да гледат на евреите, които са се обърнали към християнството, като на братя и да ги подкрепят по всякакъв начин. Бог може, както Стефан е подчертал няколко пъти в своята проповед, да накаже два или три пъти, но християните нямат право да го правят.

До първите дни на октомври само около 20% от всички евреи, живеещи в България, бяха снабдени с жълти звезди, тъй като те не бяха достатъчно. Въпреки това производството на еврейските звезди е спряно по същото време под претекст, че в София няма достатъчно ток, поради което се налага спиране на електроснабдяването на някои индустриални предприятия. Сред тях е и цехът, който трябва да произвежда еврейските знаци. Също така идентификацията на еврейските магазини и апартаменти, която трябваше да се приключи до 29 септември, е извършена само частично.

Тази разпоредба е била обречена да бъде неефективна от самото начало, тъй като никой орган, дори и полицията, не е бил задължен да следи за носенето на отличителните знаци от евреите или идентифицирането на домовете и предприятията. Поради тази причина много евреи изхвърлиха звездите си малко след въвеждането на еврейската значка. Арогантното поведение на евреите и тяхното незачитане на държавните разпоредби се насърчава в значителна степен от напълно безразличното отношение на мнозинството от българското население.

Външният наблюдател вижда като особен пропуск това, че целта, която се преследва с еврейското законодателство, и смисълът на мерките на българското население не се изясняват по никакъв начин чрез пропаганда, информационни статии във вестниците и други подобни.

Момчета от секцията на "Бранник" във Варна и техни германски връстници, изпратени в България, за да бъдат предпазени от съюзническите бомбардировки. През юни 1943 г. те спортуват на морския бряг пред погледите на своите отрядни ръководители.
Момчета от секцията на "Бранник" във Варна и техни германски връстници, изпратени в България, за да бъдат предпазени от съюзническите бомбардировки. През юни 1943 г. те спортуват на морския бряг пред погледите на своите отрядни ръководители.

Широките маси изобщо не осъзнават, че те самите трябва да участват в изолацията на евреите. През първите няколко дни евреите очевидно не се чувстваха много комфортно със своите обозначителни знаци; вътре (в обществото) обаче толкова много съчувствие беше показано от заблуденото население, че сега те директно се гордеят със знаците си. Най-фрапиращото е, че евреите освен опознавателни знаци носят и някакви национални символи или значки с лика на царя или царицата.

Дипломатическите стъпки, предприети от Италия, Унгария, Румъния, Франция и Испания срещу българското правителство в интерес на техните еврейски граждани, не могат да бъдат пренебрегнати. Като цяло, се настоява евреите от италианска, унгарска, румънска, френска и испанска националност да не бъдат подчинени на българското еврейско законодателство.

Особено италианското отношение е много странно. Италия представи 4 до 5 енергични ноти. Италианското посолство с готовност издава визи за влизане в Италия на евреи при подаване на заявление. В същото време различни евреи получават италианско гражданство по тяхна молба. Българското Министерство на външните работи препраща всички тези ноти от задграничните представителства на еврейския комисар Белев, очевидно за да окаже натиск върху него и да подкопае неговата последователност."