Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Лоша БГ нафта скапва новите дизелови коли МРЪСНО: Старите автомобили изхвърлят без проблем саждите в атмосферата

Нафта с количество на сяра по-голямо от допустимото ниво в ЕС, която се продава по нашите бензиностанции, е причина все повече дизелови автомобили с екостандарта "Евро 4" на двигателя и на възраст от 4-5 години да се превръщат в старо желязо за скрап. Това показа проверка на "168 часа".
Некачественото гориво може буквално да задръсти филтъра за твърди частици (FAP), който се поставя на моторите, за да изхвърля по-малко отрови ауспухът. Оттам произтичат и значителни проблеми за някои собственици на автомобили.
Зачестяват случаите на шофьори, чиито дизелови лимузини, като във филм на ужасите, продължават да бръмчат заплашително дори да сте извадили ключа от таблото! Пред "168 часа" се оплака собственик на луксозен дизелов автомобил на няколко години, който успял да изгаси двигателя само като от четвърта скорост спрял внезапно и така "задавил" агрегата.
Заради скапаната нафта собствениците на едно огромно количество дизелови автомобили в България са принудени да дават стотици левове, за да премахнат FAP филтъра, рискувайки да разбъзикат и целия софтуер на колата.
Иначе от всички бензиностанции твърдят, че от 1 януари 2009 година според изискванията на ЕС у нас е въведен стандартът за горива "Евро 5" с ниско съдържание на сяра (10 ppm) и
не трябвало да има проблем с дизеловите коли
Основната разлика между новия и стария стандарт е съдържанието на сяра в горивото. Докато при "Евро 4" то бе 50 ppm, то при "Евро 5" равнището на сярата е пет пъти по-ниско - 10 ppm. Но не става дума само за сярата, а изобщо за съдържанието на тежки фракции парафини в дизеловото автомобилно гориво. Собствениците на малки бензиностанции смесват и по-тежки горива, внесени контрабандно. Няма гаранция и за т. нар. "маркови" бензиностанции, защото случаите на подобни аварии са като епидемия.
Специалстите от сервизите обясняват, че премахването на споменатия филтър за твърди частици се налага поради различни причини. Най-често това са некачествени горива с високо съдържание на сяра. Това спомага за натрупването на огромни количества сажди във филтъра и нормалната работа на автомобила става невъзможна. Следва повишен разход на гориво, намалена мощност, дори и вкарването на автомобила в "авариен режим". Тези, а и много други проблеми, възникват заради данни, с които ECU (Electronic Control Unit) не работи правилно. Тази информация се получава от сонди, разположени пред и след филтъра. Друга причина да се премахват DPF (FAP) и катализаторите е модифицирането на автомобила от маниаци в спортен.
Премахването на филтрите се състои от два етапа. Първият е физически, а вторият - софтуерен. При физизческото премахване се отстраняват филтърът и сондите. ECU засича данните, които се изпращат от сондите като неправилни или липсващи. Това води до активиране на "авариен режим", който се изразява в ограничение на оборотите на двигателя до около 2000 в минута и продължителното шофиране става невъзможно.
Това е превантивна мярка на производителите, за да се осигури безопасен за автомобила пробег до сервиз, където да се отстрани проблемът. При някои от моделите се получават и доста смущаващи симптоми като вдигане на оборотите и загряване на двигателя. Ето защо се налага и софтуерно премахване на филтъра за твърди частици. По този начин се спира "търсенето" на такъв филтър от управляващия модул на автомобила.
За да се премахне един филтър за твърди частици, е нужно препрограмиране на софтуера, управляващ ECU на автомобила. Софтуерът се сваля на компютър, преработва се и се зарежда отново на автомобила. Цялата процедура трае около един час.
В общия случай
цената варира от 260 до и над 800 лева,
когато се налага ремонт при камиони или земеделски машини, които също вече използват такива филтри. Някои от сервизите предлагат и пакетна услуга, включваща демонтаж на уреда плюс тунинг на двигателя. Технологията Remap става все по-популярна, но крие доста рискове. Много хора все още казват чип тунинг, но в случая става дума за пренаписване на файла, по който работи управляващият блок или ECU. Оригиналният файл се изтегля през диагностичната букса и след като се преработи, се записва отново на ECU. Вторият вариант предполага демонтаж на автомобилния компютър и директна работа върху него. При всички положения обаче излиза поне с 30% по-евтино да си увеличите мощността при процедура за премахване на филтъра.
"Трябва много да се внимава, защото има евтини китайски файлове и оборудване, които могат да нанесат сериозни повреди. Само качествената техника за програмиране излиза над 10 000 евро", споделя Анатолий Дилов, който от години се занимава с Remap. В неговаха фирма много често демонтират филтри с твърди частици.
Некачествената нафта не е единственият проблем
 за тази така разпространена повреда.
"Много често причината е свързана с огромния километраж, който фактически са навъртяли автомобилите в България. Освен това голяма част от тях се движат предимно в градски условия и това допълнително спомага за задръстването", добавя специалистът.
Вече всички знаят, че над 80% от употребяваните автомобили у нас са с превъртян километраж.
В Западна Европа се купуват дизелови автомобили не толкова заради по-динамичните показатели, а по икономически причини.
При изминаване на 80 000 - 100 000 километра годишно по-високата им цена се избива безпроблемно. Много често купуваме коли на 4-5 години с нормалния за нас пробег, от 85 000 километра да речем. А фактическият показател може да е и петорно по-голям. Това съответно е свързано и с почти гарантираното запушване на филтъра за твърди частици.
"Няма предписание на колко километра да се сменят. От Bosch препоръчват да се правят профилактични проверки на специализираните тестери. Диагностиката е най-сигурният вариант и евентуалната подмяна, въпреки че тя излиза скъпо и затова повечето хора прибягват към демонтажа и задължителната промяна на файла в ECU, който контролира и работата на филтъра", добавя Кръстю Димитров, шеф на лицензиран сервис на Bosch.
Ако карате предимно в градски условия, е препоръчително от време на време да покарате автомобила си по-продължително. Движение от порядъка на 30-40 минути подпомага изгарянето на саждите, които се събират по мрежата на филтъра.
Цената на нов филтър за твърди частици е доста висока и неопрадвана за повечето водачи.
Единствената полза от него е по отношение на околната среда, а това, както знаем, все още не е достатъчен мотив за българина. Няма и санкции срещу водачите, които елиминират тази част и съответно така замърсяват повече. В другите европейски държави това се хваща при замерванията на техническите прегледи и се налагат по-големи такси. В тази категория най-често попадат автомобилите, пригодени за състезателни управление. Очевидно в България няма да продължава вечно тази практика, но със сигурност скоро няма да се въведат определени санкции. Освен това има и вариант, към който се прибягва в другите държави. Собствениците на автомобили с отстранен филтър, монтират временно един сравнително читав, за да минат безпроблемно техническия преглед.
 У нас процедурата по заменяне на FAP е задължителна при автомобилите в гаранция, но разходите са за сметка на продавача. При някои от производителите се изисква доливане на специална течност за филтъра, която неутрализира полепналите частици. Тази процедура се прави на определен брой километри и също не е от евтините
Иначе премахването на филтъра може да стане в почти всеки сервиз или в център за смяна на ауспуховите тръби. Качествените корекции в софтуера обаче се правят на много малко места. Същото важи и за увеличването на мощността с презаписването на файлове или други от познатите методи за тунинг.
Именно заради солената цена на новите филтри за частици, напоследък се констатира друг доста сериозен проблем. Специалисти разкриха, че са зачестили случаите на откраднати филтри от паркирани на открито автомобили. Използва се диамантено въже с което се сваля цялото средно гърне. Процедурата не отнема много време, а кражбата се оказва доста доходоносна.
По различните автофоруми се пускат обяви за търсене на такива филтри и в повечето случаи купувачите не се интересуват откъде идва съответната стока. Според запознати функционира мрежа за продажба на употребяваните части в чужбина. Някои пък ги използват заради благородните метали във филтъра и катализатора.
Наскоро собственик на два ситроена - С5 и С8 осъмнал без уредите за пречистване на вредните сажди. Подобни кражби са регистрирали след посещение на клиенти и други сервизи, в които се извършва демонтаж на филтри. Тогава просто трябва да се завари нова средна тръба или резона

Някои добавят
двутактово масло
в горивото
В многобройните интернет форуми препатили собственици на дизелови коли, които са имали проблеми с филтъра на твърди частици, споделят помежду си как може да се избегнат големите главоболия и харчове. Единият от тях бил добавянето на двутактово масло в нафтата. То имало изключително положителен ефект върху дизелови двигатели, ако това двутактово масло се добавя в съотношение 1:200. Препоръчва се да се добавят около 300 милилитра двутактово масло в един резервоар с нафта. Това масло се абсорбира от нафтата и смазва движещите се части на впръскващата система - помпа и инжектори.
Освен това двутактовото масло ще пази чист дизеловия двигател, тъй като то изгаря напълно като самата нафта. То е и с много по-ниско съдържание на пепел както дизела, когато изгори. Това е доказан факт и по този начин филтърът за твърди частици не се запушва.
Освен това с употребата на двутактово масло в дизеловото гориво се увеличват изминатите километри с 3-5%, колата ви става още по-икономична.


Какво представлява филтърът
за твърди частици
Филтърът за твърди частици носи името си от английския термин diesel particulate filter (DPF), а абревиатурата FAP идва от френското наименование на същото устройство (filtre a particules). DPF (FAP) е предназначен да премахва дизелови сажди от отработени газове, които се изхвърлят в атмосферата. Полезното действие, което извършва филтърът, се измерва с процентно намаляване на свободно изхвърлените сажди през изпускателната система. По-старите филтри спират около 85% от саждите, а по-новите, например на Mercedes - над 95%!
При дизелови автомобили, оборудвани с правилно функциониращ филтър за твърди частици, не се забелязва пушек, излизащ през ауспусите им, но тези сажди се събират в DPF (FAP), който трябва да бъде почистван по един или друг начин. Процесът на изчистване се нарича регенериране (DPF regeneration) и зависи от вида на филтъра. Основните типове са два, като първият са филтри, които изгарят събраните частици благодарение на пасивни методи (чрез катализатор), а вторият - чрез активни (някакъв вид гориво). Вторият вид се разделя на два подтипа - чрез силно нагряване на изгорелите газове, които възпламеняват и изгарят саждите, и вторият - чрез генериране на газове с много високо съдържание на азотни оксиди, които окисляват задържаните частици при относително ниска температура.


Добавките като витамини за колите

И най-качественото гориво оставя нагар, който задръства мотора

Независимо какви горива използваме, добавките са препоръчителни и не могат да навредят, а само да помогнат на работата на мотора, единодушни са специалистите. Дори най-качествените бензин и дизел да сипваме, това са въглеводороди, които минават през горивната система и изгарят в двигателя. При този процес естествено се отделят налепи и нагари, които после затрудняват работата на мотора.
Освен да поддържа чиста горивната система и дюзите, работата на горивната добавка е така
да подготви горивото, че изгарянето да е най-пълно
А това води до няколко ефекта, всичките положителни: по-доброто изгаряне вдига мощността и намалява разхода. Двигателят заработва много по-равномерно, тихо и стабилно, удължава се животът му. Дюзите и горивната система са чисти, което води до по-ефективна работа. Изгорелите газове са с много по-малък процент отровни съставки. И не на последно място, при използването на качествени добавки нагарите и саждите биват увлечени и изгарят в голяма степен, като по този начин разтоварват филтрите за твърди частици и катализаторите в съвременните автомобили.
Така че най-добре е добавки за гориво да се използват целогодишно, независимо къде пълним и каква кола караме. Най-добрата им работа е превантивната, така че
не чакайте да се
зацапат дюзите
или да се задръсти филтърът за твърди частици, а добавяйте “витамини за двигателя” редовно. Колкото е по-стара колата, толкова по-често използвайте добавки.
Какви да бъдат? Следете внимателно концентрацията - някои опаковки са за половин или един резервоар, но други бутилки са за 200 л (4 резервоара) например и са много по-изгодни. Това не са елементарни продукти, така че е препоръчително да търсим утвърдени и познати марки. Специалисти твърдят, че най-доброто качество при нормална цена предлагат английските Redex. С пълна сила важи правилото, че не сме толкова богати, че да рискуваме с евтини и несигурни продукти. Филтрите, дюзите и другите части са неизмеримо по-скъпи и от най-скъпата добавка за гориво.