Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Васил Божков пусна във фейсбук ръкописна бележка, в която обещава за 10 години 200 милиона лева за “Нова”.

Твърди, че го е направил под натиск

Когато шведите притежаваха медията, се говореше, че точно тези 20 млн. лева от компанията на най-богатия българин я измъкват на печалба

Васил Божков - бизнесменът, който се намира в Обединените арабски емирства и чака екстрадиция у нас заради 11 обвинения, повдигнати от прокуратурата, сам осветли свое споразумение с “Нова Броудкастинг груп” за 240 млн. лв. с ДДС за 10 години.

Направи го във фейсбук в 8 ч в понеделник, като по думите му това е част от негов сигнал. Божков споделя, че за огромната сума получил натиск от Бойко Борисов и финансовия министър Владислав Горанов. В замяна бизнесът му щял да просъществува, а и да получи пълен съпорт в Държавната комисия по хазарта с условие да се спазват законите на България.

Кирил Домусчиев
Кирил Домусчиев

“Той е давал много повече в “Нова”, преди аз да я купя”, отговори му малко след това собственикът на медийната група Кирил Домусчиев.

Доказателства за натиска на двамата правителствени мъже Божков не предоставя. Пуска само факсимиле от паметна записка (това е документ, който се прави при срещи и се дава на титуляря, водил записките. Няма задължителен характер - бел. ред.), правена от него на ръка, подписана и от Домусчиев (по твърдение на Божков).

Васил Божков
Васил Божков

Ето какво обяснява Божков във фейсбук:

Това е паметна записка от среща в кабинета на г-н Кирил Домусчиев, проведена на 10.7.2019 г. Тя бе осъществена под натиска на г-н Борисов и Влади Горанов. Почеркът е мой, а подписите – на Кирил и мой.

По-късно (01.08.2019 г.) част от поставените условия, за да съществува бизнесът ми, бяха оформени в непазарен договор между “Национална лотария” АД, “Ню геймс” АД и “Нова броудкастинг груп” ЕООД за 240 000 000 лева с ДДС.

Дали е рекет, изнудване, корупция, търговия с влияние, злоупотреба със служебно положение – ще преценят компетентните институции. В България и Европа.

Паметна записка:

1. 20 000 000 лв. (без ДДС) договор за реклама. Десетгодишен с три години предизвестие за прекратяване.

2. Ако Нова тв загуби рекламодатели в хазарта, ги компенсира с други подобни в размера на загубените договори в Нова тв или в “Лудогорец”.

3. Пълен съпорт в ДКХ с цел урегулиране бизнеса и спазване законите на РБ.

(К. Домусчиев – 10.07.19) (В. Божков – 10.07.19)

“Преди покупката от мен на “Нова”,

Божков е плащал

значително

по-големи суми”,

отговори Домусчиев.

“Винаги в бизнеса си съм спазвал законите и необходимата етика в отношенията. Това е видно и в паметната записка. Факт е, че много години преди покупката от мен на “Нова” Божков е плащал за реклама и ПР в телевизията значително по-големи суми (първият договор е от 16.07.2012 г.). Неговият бизнес без реклама е невъзможен.

Публичното предоставяне на записката е манипулация и стъпка, която издава бизнес нивото и интелекта на обвиняемия Божков, на което ниво не бих желал да сляза и затова спирам дотук!”

С тези думи Кирил Домусчиев, който заедно с брат си Георги купи “Нова Броудкастинг груп” преди година, отговаря на Божков. Словесната престрелка обаче продължи, след като в ранния следобед Божков публикува

нова серия

факсимилета

В тях се виждат части от договор на “Национална лотария” с Нова телевизия, подписан на 26 юни 2018 г. Вижда се и сумата на договора - 8 176 800 лв. без ДДС.

Паметната записка на Божков
Паметната записка на Божков

Второто факсимиле е договор от 1 август 2019 г. между същите страни и вече е за сумата от 20 млн. лева без ДДС.

Факсимиле на споразумението между “Нова” и “Националната лотария” от 2018 г., публикувано от Божков във фейсбук
Факсимиле на споразумението между “Нова” и “Националната лотария” от 2018 г., публикувано от Божков във фейсбук

Съществената разлика е в хората, подписали договорите. В този от 2018 г. стои подписът на изпълнителния шеф на Нова тв Дидие Щосел, което означава, че телевизията по това време още е на шведската компания MTG.

Договорът от 2019 г. вече е подписан от Вяра Анкова и Николай Андреев, които станаха изпълнителни директори на медийната компания, след като тя бе купена от Домусчиев.

Така интригата се завъртя около въпроса колко пари е давал Божков за реклама и предавания в Нова тв преди и след Домусчиев.

Съсобственикът на “Национална лотария” показва документи за 8 милиона, бивши мениджъри на Нова тв обаче споменават суми от 20 до 30 млн., харчени от него за реклама там.

Дори хора от конкурентната телевизия БиТи Ви обясняват именно с огромните рекламни договори с “Национална лотария” факта, че преди 2-3 години “Нова” става първа по рекламни приходи, въпреки че по гледаемост тогава все още е втора.

Преди 2 години

избухва първият

скандал между

Божков и Нова тв,

когато бизнесменът предупреждава, че ще пренасочи излъчването на Националната лотария към БНТ и Би Ти Ви, след като не получава редакционна подкрепа на битката си срещу Валери Симеонов. Лидерът на патриотите започва битка за спиране на рекламите на хазартните игри.

Симеонов се изявява по всички телевизии, включително и по “Нова”. Разяснява пагубната роля от всекидневното облъчване с печалби от лотарията на хората. Васил Божков е силно разочарован, че медията не подкрепя своя най-крупен рекламодател в битката срещу готвените промени.

За първи път през 2018 г. се появяват и цифри от внушителния рекламен договор между Нова тв и “Национална лотария” - 20 милиона лева всяка година. По това време Дидие Щосел, главен изпълнителен директор на “Нова”, е в усилени разговори с милиардера Петер Келнер за продажба. Французинът е главно действащо лице в тази сделка - той притежава 5% от тази най-голяма медийна група, а целият останал пакет е все още в шведски ръце.

Според осведомени по това време и Божков е реален кандидат да купи Нова тв. За неговото евентуално участие се заговори през пролетта на 2017 г., когато шведският вестник “Дагенс финанс” пише, че “Модърн таймс груп” (MTG) - собственик на Нова тв, я продава и се изтегля от България.

Според източник на “24 часа” в този период е било много възможно “Нова” да бъде купена от мениджмънта си в лицето на изпълнителния директор Дидие Щосел.

Той можел да вземе и само част от компанията - мажоритарните 51 процента, а останалите дялове да бъдат изкупени от български бизнесмени с успешни проекти, свързани с Нова тв.

Друг източник тогава директно посочи името на Васил Божков и впечатляващите суми, които той инвестира в рекламата на Нова тв.

Малко по-късно обаче шведите вдигнали цената от 100 на 180 млн. евро на медията и това бе коментирано като причина Божков да се откаже. Сред причините да няма сделка тогава с шведите е ролята на Щосел, който се оказал самостоятелен играч. Тогава французинът не коментира, а днес живее в Солун и е сменил освен телефоните и съпругите.

Щосел стъпи в големия медиен пазар преди години чрез английска фирма, която купи първо музикалната телевизия ММ, а по-късно каналите “Диема”. След това той ги продаде в пакет на MTG, която тъкмо беше взела Нова тв от гръцкия й собственик Минос Кириаку. През 2008 г. гръцката компания “Антена” продаде на шведите Нова тв за сериозната сума от 620 милиона евро.

В по-новата история на Нова тв, когато вече Щосел преговаряше и с Келнер, Комисията за защита на конкуренция стопира чешкия милиардер за Нова тв. До месеци се очаква той да влезе като собственик в Би Ти Ви. Това трябва да стане след регулаторно одобрение от Европейската комисия, което се очаква в средата на 2020 г. 

Нова тв: Това е опит да бъдем въвлечени в манипулация

Позиция на ръководството

на “Нова Броудкастинг груп”

Във връзка с изнесените днес (18 май - бел. ред.) извадки от търговски договори между “Нова Броудкастинг Груп” ЕООД и дружествата “Национална Лотария” и “Ню Геймс” заявяваме, че те са манипулативно и тенденциозно подбрани и представляват грубо нарушение на действащото законодателство за защита на конкуренцията и личните данни.

Рекламните взаимоотношения на “Нова Броудкастинг Груп” и “Национална Лотария”/“Ню Геймс” започват от 16.07.2012 г. През целия период до 2018 г. рекламодателите “Национална Лотария”/“Ню Геймс” постоянно увеличават рекламните си бюджети в съответствие с ръста на техния бизнес и ефекта от различните телевизионни рекламни форми.

През някои от годините рекламните бюджети на “Национална Лотария”/“Ню Геймс” са дори по-високи от тези в последния договор. Срокът на този договор гарантира на рекламодателя фиксирана цена, а не постоянното ѝ увеличение, както при предходните договори.

Избирателно подадената информация не отчита увеличаването на рекламните форми за “Национална Лотария”/“Ню Геймс”, излъчвани в най-гледаното време в каналите на “Нова Броудкастинг Груп” и на преференциални цени.

“Нова Броудкастинг Груп” винаги е държала на ясното разграничаване между търговска и редакционна политика. Защитавайки тези принципи, през 2018 г. “Нова Броудкастинг Груп” отрази обективно обществения дебат по предлаганите промени в Закона за хазарта и не зае позиция в полза на рекламодателя. Това стана причина Васил Божков едностранно да оттегли рекламата на “Национална Лотария” и “Ню Геймс”, както призна и самият Божков в свое интервю от януари 2020 г.

“Нова Броудкастинг Груп” категорично се противопоставя и не приема опитите да бъде въвлечена в манипулативните тези на Васил Божков.

Горанов: Божков

пробва да пренесе

вина на кабинета, за

да го дестабилизира
Факсимиле на споразумението между “Нова” и “Националната лотария” от 2019 г., публикувано от Божков във фейсбук
Факсимиле на споразумението между “Нова” и “Националната лотария” от 2019 г., публикувано от Божков във фейсбук

Бизнесменът не е получавал

привилегировано третиране

от нито един държавен орган

В качеството си на министър, както и другите министри сме поддържали добри работни контакти с всички хора, които са искали да коментират бизнес средата в страната. Разговорите винаги са били как тя да се подобри. Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов вчера.

Опитът за внушение, че един или друг политик се е месил в бизнес отношенията с партньорите на г-н Божков в неговия бизнес, е опит за пренасяне на вина на правителството. Единственият извод е, че Божков цели дискредитиране на представители на правителството и това е необосновано, защото бизнес отношенията между Божков и Домусчиев са си само тяхна тема, добави Горанов.

По повод въпросната паметна бележка, за която Васил Божков твърди, че е подписана от него и Домусчиев, министърът уточни, че тя не е била обект на коментари с представители на правителството. Божков не е получавал привилегировано третиране от нито един държавен орган, подчерта Горанов.

“Не си представям, че държавата се занимава с изземване или толериране на един или друг бизнес, защото по отношение регулациите на хазарта от началото на мандата на правителството от края на 2014 г. няма нито едно нормативно изменение, което да облагодетелства или либерализира този тип бизнес - напротив”, категоричен бе финансовият министър.

Той заяви, че няма как да знае дали този документ е автентичен и не знае кой от двамата подписали се - Божков и Домусчиев, разчита на такава подкрепа. “Но да накараш 5 човека - един от Министерството на икономиката, един от ДАНС, един от Министерството на правосъдието, да работят в съглашение, не е лесно, особено когато говорим за самостоятелен орган. Който има такива претенции, си е надскочил възможностите. Единственият ми упрек към комисията е грешното прилагане на закона по отношение на дължимите такси, добави Горанов.

По отношение на телефонната кореспонденция, за която Божков твърди в предишния си сигнал, че е водил с Горанов, министърът коментира, че няма спомен за такава кореспонденция. Според него целта на хората, които имат проблеми с правосъдието, е да изградят защитни тези пред обществото.

Страничен удар за тотото

2016 г. бе най-тежката - на всеки 7 минути

по националните телевизии имало

реклами на “Национална лотария”

Кирил Домусчиев смята да даде държавния тотализатор на Комисията за защита на конкуренцията. Собственикът на Нова тв обяви намерението си, след като отговори на Васил Божков.

Причината е, че в договор с Би Ти Ви пишело, че тотото се задължава да не сключва договор с Нова тв. Информация за този договор бе изнесена по-рано от “Блиц” - той е за 8 млн. лв. и в него пишело, че има изрична клауза за ограничаване правото на тотализатора да преговаря и сключва договор с основния конкурент на Би Ти Ви - “Нова Броудкастинг груп”, за 6 месеца.

Домусчиев допълва: “Добавям само, че “Нова Броудкастинг груп” ще сезира Комисията за защита на конкуренцията за договора на “БТВ медия груп” с Български спортен тотализатор (БСТ).

Твърдя, че подобни ограничения върху държавна компания (БСТ) от страна на частна (“БТВ медия груп”) недопустими и скандални! Сега разчитам на компетентното мнение и реакция на отговорните институции в България.”

“Не коментираме

търговски

взаимоотношения

с бизнес партньори”, бе отговорът на Би Ти Ви.

“Няма от какво да се притесняваме. Ние сме публично дружество и всичко може да се види от отчетите ни”, заявиха от държавното тото. Впрочем в разгара на епидемията Спортният тотализатор прекрати излъчванията си по Би Ти Ви и остана само в БНТ.

Тотото пусна свои тегления и по двете телевизии още през 2016 г. Според медийни експерти причината е била, че му е била нужна популярност заради рекламната експанзия на “Национална лотария”. Сега обаче, когато игрите на тотото са единствени на пазара, излъчванията им по БНТ били достатъчни.

Договорът е от 2016 година, която бе най-тежката в историята на тотото. Държавният хазартен оператор бе атакуван брутално по два фронта - с цифрови игри и с талони. В един момент се раздаваха печалби до 12 милиона лева, и то с игри, които копираха до определено ниво тези на тотализатора като “5 от 35” и “6 от 49”.

Тогавашният анализ на ситуацията показва, че на всеки 7 минути е имало реклами на игрите на Васил Божков по националните телевизии. И то по всички.

Заради това се решава тотото да търси по-гледаем партньор. Според отлично информиран източник е било предложено и на Нова тв, но оттам е получен категоричен отказ, след като се въртят другите.

Следват доста тежки преговори с Би Ти Ви. Договорът всъщност не е за реклама, а се купува програмно време, и то за 4 дни в седмицата.

В крайна сметка според специалистите точно договорът е помогнал най-много за спасяването на тотото в условията на извънредно тежка конкуренция.

След приемането на поправките в Закона за хазарта, които върнаха държавния монопол, тотото прекрати договора и от един месец тиражите са отново по БНТ заради доста по-ниската цена.

Владислав Горанов
Владислав Горанов