Тайнственият шум идвал от океанското дъно край остров Майот.

Месеци наред учени разследваха мистериознен звук, който се чува на много места на планетата, и най-накрая са открили причината.

Обяснението е посочено в ново изследване на сеизмолози, публикувано тази седмица в сп. “Нейчър геосайънс”.

През 2018 г. била регистрирана много голяма сеизмична активност през май и юни по целия свят, която довела до необяснимо бучене през ноември. Някои от сигналите продължавали по 20 минути и повече, съобщава Си Ен Ен.

Необикновено голямото количество трусове отвело учените към Майот - един от островите в Коморския архипелаг, разположен между Африка и Мадагаскар. По време на изследването били засечени 7000 тектонични труса, които се случват, когато тектоничните плочи се приплъзват една върху друга. Люлеенето се причинява от налягането, което кара плочите да се движат. Най-силното от регистрираните земетресения било от 5,9 през май 2018 г.

Били регистрирани освен това и 407 сеизмични сигнали с много дълъг период (VLPs), които са хармонични и ниски и напомнят на звука на голяма камбана. Понякога те продължават 20 и дори 30 минути и могат да бъдат чути на стотици мили.

Земетресенията и сигналите били проследени и се разбрало, че идват от зона на около 35 км от източния бряг на остров Майот. Учените не открили никакви признаци на вулканична активност, но предположили, че има магмена активност, която формира вулкан. Те установили също, че повърхността на острова се е снижила с 18 см, което насочвало към активност, свързана с трусове.

Нови сеизмологични методи помогнали на изследователите да разберат какво се е случило. Оказало се, че причината за бученето е формиране на нов подводен вулкан.

Първата фаза включвала бързо нарастване на магмата от резервоар в земната мантия на около 30 км под повърхността на планетата. Това отваряло канал на морското дъно, позволяващ на магмата да изтича и да започне да формира нов подводен вулкан. Наблюдения през май 2019 г. показали, че той вече се е формирал.

След формирането на вулкана сеизмичната активност спаднала и повърхността на острова се снижила. В този момент започнали сигналите (VLPs). Те се чували изключително силно на остров Майот, където живеят 260 000 души, като предизвикали истинска паника. В същото време огромното подводно изригване не се усетило, което накарало мнозина да мислят, че бученето има свръхестествен характер.