Боряна Димитрова, "Алфа Рисърч": Новите кандидати и корпоративният вот не могат да се отчетат веднага
- Как се провеждат проучванията и екзитполовете?
- Предварителните проучвания се извършват сред представителна извадка от граждани, която възпроизвежда социално-демографската структура в населеното място, район или в страната.
За проучване на обществените нагласи "Алфа Рисърч" използва двустепенна стратифицирана извадка и само преки лични интервюта (не телефонни, не онлайн и пр.), тъй като те гарантират най-висока степен на надеждност. От близо две години работим с таблети, което прави процеса още по-сигурен.
Екзитполовете се провеждат на изхода на избирателните секции с вече гласували граждани. При тях се следва правилото за равен шанс на всеки гласувал да попадне в извадката. При нас това се гарантира, като се анкетира всеки пети, ако той откаже - шестият, и после пак всеки пети.
Картата е кратка – с няколко социално-демографски въпроса, минал вот и за кого е гласувал днес анкетираният. Краткостта е както с оглед на бързината на попълването, така и за гарантиране на анонимността. Никой не може да бъде "разпознат" по отговорите на тези въпроси. Не задаваме въпроси за бъдещ вот (за балотаж или следващи избори), за да няма дори опит за влияние върху избора на хората.
- Доколко проучванията отразяват точно нагласите?
- Като правило нашите проучвания, както предварителни, така и екзитполове, много точно са отразявали нагласите на избирателите. Никога не сме се "изкушавали" да публикуваме данни, които се разминават с реалността, само защото някои щабове си мислят, че така могат да повлияят на настроенията на хората.
Проучванията обаче също имат своите ограничения. В два случая са възможни по-големи отклонения. Първо, при кандидати или партии, които сега излизат на политическата сцена. Избирателите решават дали да ги подкрепят в процеса на запознаването си с тях и промяната се случва буквално в рамките на няколко дни.
Второ, когато се подменя свободният избор на гражданите – купуване на гласове, корпоративен, дирижиран вот и пр. Самите социологически проучвания възникват като феномен при прехода към модерните демокрации - с разцвета на пазарната икономика, конкуренцията и пряката демокрация, където водещ е свободният избор на индивида – независимо дали на продукт, медия, или политическа партия. Философията на проучванията е, че могат да бъдат открити факторите, които влияят върху поведението на статистически големи групи от хора. Затова колкото по-ограничен е свободният избор, толкова повече се стеснява територията на социологическите проучвания
- Ако не са точни, защо политическите сили разчитат на тях?
- Нашият опит показва, че онези, които се обръщат към "Алфа Рисърч", го правят, защото разчитат на точни проучвания. Ако някой знае, че е "моделирал реалността", той прекрасно си дава сметка, че т.нар. разминаване се дължи на неговото "вмешателство", а не на неточните проучвания.
Най-четени
-
Криминален архив: Смъртта на Маймуняка поръчана от ВИС
Aтентатът срещу боса от бившата групировка ВИС Димитър Димитров-Маймуняка е поръчан от среди в самата групировка, която от няколко години е разпокъсана, съобщиха източници от МВР
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Не е престъпник човекът. Парти промоутър е
Не е престъпник човекът. Парти промоутър е. От фейсбук по повод коментара на Лена Бориславова, че по лицето на Настимир Ананиев се чете, че не е престъпник, а Бойко Рашков казв
-
Легендарен руски шпионин търси спасение в нашето посолство в САЩ, но дежурният го гони
Дежурният в българското посолство в САЩ отказва да приеме един от легендарните руски шпиони, убеден, че е пратен от врага с цел провокация. Руското семейство нелегали Майорови са внедрени през 60-те
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници