Дори нашите русофили не отиват в Русия да живеят, а все на Запад гледат да пласират себе си и домочадието си
Русофилът и от дълбок сън да го разбудиш би трябвало веднага да ококори очи и да каже, че знае кой е Фьодор Шаляпин. Знае, но си трае. За какво си трае? За същото, за което много пъти съм имал повод да пиша. Но... step by step.
Световноизвестният оперен бас Фьодор Шаляпин е роден на 13 февруари 1873 г. в град Казан. В началото на ХХ век започват триумфалните му гастроли – в Милано, Париж, Ню Йорк, Лондон. Но се случва тъпата октомврийска революция и Шаляпин, като всички нормални хора, бяга от болшевишка Русия. Впрочем, така постъпват и наследниците на тези, които русофилите наричат „освободители”. Всички те бягат от Русия, когато там идват на власт болшевиките. Гостоприемство им дава нашето царство-господарство България. Тук те живеят, тук царските правителства пенсии им отпускат.
Шаляпин емигрира от Русия на 29 юни 1922 г. Бяга в Париж, но дванадесет години по-късно, през 1934 г., идва на гастрол в България. Защото Европа в ония времена, за разлика от затворения като концлагер Съветски съюз, е била свободен свят. Както е и днес – не само свободен, но и обединен свят. Свят, който комунистите искаха да разрушат и май че още искат.
Всичко това обаче русофилите би трябвало да го знаят. Но те знаят и още нещо, но си траят за него. Какво е то? Това е казаното от този велик оперен певец за Съветския съюз, за болшевишка Русия. Ето как разсъждава Шаляпин за болшевизма:
„Кои са тези, които са родили този дух? Някои казват, че са кръвопийци; други казват, че са гангстери, а други казват, че са продажни хора, които са били купени за унищожаване на Русия. По съвест трябва да кажа, че макар да имаше много пролята кръв, много жестокост и смъртта наистина шестваше из нашата Родина – тези обяснения на болшевизма ми се струват скромни и изключително повърхностни. Струва ми се, че всичко това е едновременно по-просто и по-сложно. В това съединяване на глупост и жестокост, на Содом и Навуходоносор, каквото се явява съветският режим, аз виждам нещо автентично руско. Във всичките ѝ форми и степени - това е нашата родна уродливост”.
Шаляпин обяснява руският болшевизъм с руския национален характер и го определя като типична уродливост.
Руските историографи описват бягството на Шаляпин от съветска Русия като „противоречив период” в неговата биография. Всъщност е точно обратното. Това е най-непротиворечивият период в нея. Защото да избягаш от комунизма не е противоречие, а пълно щастие. Шаляпин избира свободата и щастието, защото не може повече да понася „родната уродливост”. Но нима не постъпва по същия начин години по-късно и големият български писател Георги Марков?
В наши дни руснаци пари дават, за да избягат от Русия. И аз съм склонен да ги разбера, защото днешният руски режим се опитва да възкреси това, което Шаляпин описва като „родна уродливост”, да възкреси имперското и болшевишкото. Как тогава да не бягаш от Путинова Русия? Не е ли очевидно, че дори нашите русофили не отиват в Русия да живеят, а все на Запад гледат да пласират и себе си, че и домочадието си.
Когато обясняваме днешната политика трябва да познаваме народопсихологията. Това ни е подсказал много отдавна Фьодор Шаляпин. И българският русофил, дори на сън да бъде бутнат, трябва да знае думите му. А снимката е от гастрола на световноизвестния певец в България през 1934 г.
Приятен ден!
*Александър Йорданов във фейсбук
Най-четени
-
Секретно Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия “Спасители на плажа” се завръща 25 години след края си
Продължението е поверено на шоурънъра Лара Олсен, а изпълнителни продуценти сa отново създателите му Бърк, Шварц и Бонан Актьорският състав все още се пази в тайна "Дръзки герои