Проклятието на авиацията: За 6 месеца 9 загинали. Повечето са опитни пилоти с много летателни часове
Миналата година при 7 инцидента умират само трима
На 29 май малко след 8 часа сутринта, докато Румен Иванов изпълнява селскостопански полет с делтапланер, двигателят отказва. Машината губи височина, закача се на няколко дървета, пада, а пилотът умира на място в землището на с. Юлиево. Загиналият е професионалист с 40-годишен стаж, а приятелите му твърдят, че двигателят бил чисто нов.
Грешка от негова страна е изключена, тъй като Румен пръскал ниви от години. Никой не може да си обясни, какво е дало проблем, след като делтапланерът преминал и технически преглед.Въпреки това Румен Иванов стана деветата жертва от началото на годината, която загина при четвъртата поред авиокатастрофа.
Специалистите в бранша не могат да си обяснят какво проклятие тегне над българската авиация, защото от две години насам
само опитни пилоти умират в катастрофи
"Моля ви, трябва малко да се съвзема. Дойдоха ми в повече тези новини", сподели пред "168 часа" близък приятел на Румен Иванов.
Причината е, че 3 дни по-рано малък самолет се разби край Ихтиман. Тогава смъртта си намериха първата жена - механик на вертолети, Вяра Лозанова и шефът на аероклубовете в България Иван Костадинов.
Пилотът отново беше изключително опитен. На фаталния самолет "Мистрал" имал
над 300 летателни часа,
двамата с Вяра често летели заедно.
На 26 май те излитат от Черньово край Ихтиман, а крайната точка била летищната площадка в село Драганово. Иван пилотирал, а Вяра била спътничка. На около 800 метра след западния край на пистата самолетът набрал височина. Издигнал се на около 60 метра, след това започнал да се накланя наляво и надясно. Машината рязко изгубила височина и се снижила до върха на дърветата, където пилотът успял да овладее самолета. След това обаче се разбил близо до точката на излитане и се самозапалил.
Според директора на специализираното звено за разследване на авиационни събития към транспортното министерство Христо Христов Иван Костадинов е направил опит да спаси положението, но заради малката височина се е получил
скоростен срив
и вече не е имало какво да направи.
"Самолетът излита в 11,20 часа и две минути след това на височина 60-80 метра прави рязък завой наляво и се срива, като прави три витки към земята - разказва Христо Христов. - Машината пада на земята и възниква пожар."
Разследващите първоначално работеха по
четири версии
- технически отказ, лошо време, влошаване на здравословното състояние на пилота или пилотска грешка. Почти веднага обаче изключиха метеорологичните условия, тъй като в деня на инцидента времето било хубаво. "Може би грешка в техника или технология на пилотиране е причината за падането", допълва Христо Христов.
Интересното тук е, че Вяра Лозанова можеше да загине месец по-рано – на 20 април, когато спортен самолет се разби край Оризари, а пилотът - съсобственикът на авиоклуба в Белозем Стефан Василски, и ученикът му Валентин Аламански починаха.
Близка на Вяра Лозанова разказа пред "168 часа", че тя трябвало да лети със Стефан Василски.
"Тогава Вяра каза, че има някакво лошо предчувствие,
и не се качи на самолета – допълва приятелката на Лозанова. - Даже се опита да спре и Стефан да излети, но той се пошегува, че е луда и има много ваучери за летене. След инцидента я помолих да не се качва повече на самолет, но тя само ми се усмихна и ми каза: "Няма да спра. Това е моята страст и любов."
След като Вяра не спазва уговорката си, Стефан взема със себе си 18-годишния Валентин, който се учел да пилотира.
На стадиона край пловдивското село имало състезание с дронове, а
наградата била 15-минутен полет
с фаталния самолет.Стефан трябвало да направи два захода над стадиона, за да поздрави участниците в състезанието. Над игрището пилотът се опитал да вдигне машината, но крилата се сгънали и едното се откъснало във въздуха. Паднало пред едната от футболните врати на стадиона. След това самолетът се превъртял и се стоварил на дигата на Марица. Василски и Аламански издъхнали на мига.
Според разследващите най-вероятната причина за трагедията е техническа неизправност на машината, защото атмосферните условия били добри.
Не е имало вятър или дъжд
Специалистите обаче не могат да дадат повече информация на този етап, защото търсят причината за още една авиокатастрофа, в която загина четиричленното семейство на Георги Бошнаков.
Всъщност от началото на годината точно тази е първата авиокатастрофа, която се случи на 2 април и отвори пътя към следващите.
Георги заедно със съпругата си Калина и двете им дъщери Гергана и Биляна тръгват със самолет "Чесна" от Охрид за София.
Метереологичните условия били лоши
След като излезли от лека турбуленция, Бошнаков обяснил на македонския ръководител на полета, че няма облаци, а температурата е 17 градуса. "Издигаме се, имаме визуален контакт със земята", казал той.
Искал разрешение да кацне в Скопие заради лошото време и притеснен съобщава, че се опитва да избегне голям облак. Това е последното му изречение и връзката прекъсва.
Самолетът пада край Солунската глава - най-високия връх в планината Якубица, в централната част на Македония. От българското звено за
разследване
на авиопроизшествия заявиха, че машината е паднала от 4200 м височина и се е разбила на 2200 м. По неофициална информация е паднал от 4200 м.
Версиите за падането на Чесната са влизането в облак и евентуално обледеняване.
Въпреки това до този момент разследващите нямат ясни причини за
мистериозните авиокатастрофи
в последните 2 месеца.
Проверка на "168 часа" установи, че през 2018 г. в България са станали 7 авиокастрофи, при 2 от които са загинали трима души. През 2017 г. има само два паднали самолета с един загинал при първия инцидент и двама ранени при втория. На 11 юни миналата година вертолет Ми-17 се разби в близост до авиобаза Крумово, където починаха двамата пилоти - кап. Пламен Пантилеев и кап. Стоян Неделчев. Първият имал над 600 летални часа, а вторият - над 300. По чудо от катастрофата оцелява третият член на екипажа – бордният инженер Алексей Каменов. Той излиза сам от машината и върви 100 метра със счупен глезен, търсейки помощ.
След постъпването му във ВМА се оказва, че офицерският кандидат е бил с 3 счупени ребра в дясната гръдна половина и контузия на белия дроб.
"Спасило го е това, че е бил отзад, а не в кабината – разказва пред "168 часа" отговорен източник по разследването. - Хеликоптерът тръгва надолу с носа, а удара понасят двамата пилоти - капитан Пламен Пантилеев и капитан Стоян Неделчев, и загиват на място."
Полетът е бил тренировъчен, на височина между 30 и 50 м, а задачата е била спасяване. Това е бил четвъртото излитане на хеликоптера за деня с различни екипажи. По разкази на очевидци машината се е
запалила във въздуха,
завъртяла се е и е паднала на земята, при което се е чул силен гръм. Всичко е станало е толкова бързо, че пилотите не са успели да съобщят в базата.
Разследващите работеха по версията, че е техническа повреда в опашния винт на вертолета, а грешка на пилота бе изключена.
Нещата утихват до средата на август, когато баща и син падат в овощна градина край Шумен, но за щастие, се разминават само с наранявания.
Два дни по-късно обаче - на 24 август, двуместен самолет се разбива на летище Балчик, а пилотът загива на място.Машината излита от летище Лесново. Лети ниско в неконтролирано въздушно пространство на височина 3100 метра, след което
преминава през Варна
и се насочва към кацане в Балчик. Самолетът се приземява твърдо, подскача, преобръща се през крило и се самозапалва.
Взема се предвид вятърът, който е бил към 2-3 метра в секунда, страничен и леко пулсиращ, но според разследващите, не той е причина за преобръщането. По-скоро високата скорост на приземяването е изиграла лоша шега на пилота.
Следва още един ицидент за годината, който, за щастие, се разминава бе жертви.
Най-тежката авиокатастрофа
обаче е тази от 9 юни 2017 г. Тогава по време на тактическо обучение "Черно море – 2017" умира командирът на екипажа на вертолет "АS Пантер" капитан Георги Атанасов.
При маневра след изпълнена задача "артилерийска стрелба по надводна цел" перката на носещия винт на вертолета закачила пилона, на който се окачат знамената. Пилотът успял да овладее за момент хеликоптера, но след това машината паднала във водите на Черно море на 7 мили източно от устието на река Камчия.
Тримата членове на екипажа са били транспортирани във Военноморска болница – Варна. Въпреки положените
усилия да бъде реанимиран
най-тежко пострадалият капитан Георги Анастасов е починал. Другите двама членове - капитан Анатоли Апостолов и капитан Павел Симеонов, се разминаха само с наранявания.
Безспорно мрачната статистика за последните 2 години показва, че 2019 г. е черна за авиацията и въпреки четирите катастрофи със самолети жертвите вече са 9.
Затова хората от бранша се молят Румен Иванов да е последният загинал при такъв инцидент.
Четете още:
Приятели на загиналия край Мъглиж Румен: Беше уморен, сякаш бе с печата на смъртта
Най-четени
-
Секретно Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия Украинката, която преведе "История славянобългарска"
Вълната отмила в краката на Олена Грицюк на плажа във Варна монета от 2 лв., така видяла Паисий Хилендарски Живее под обсада дни наред в Чернигов през 2022 г