Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

2,1-2,3 млн. българи ще отидат до урните в неделя, може обаче да са и под 2 млн., смятат социолозите в последните си прогнози преди вота в неделя

Между 1,3 и 5,1% дистанция между ГЕРБ и БСП прогнозират 7 социологически агенции в навечерието на евровота.

Пет от тях - “Алфа рисърч”, “Екзакта”, “Тренд”, “Маркет линкс” и “Медиана”, отчитат преднина за ГЕРБ. Според две от тях - “Галъп” и “Афис”, БСП води.

Според социолозите

сигурните партии

са ГЕРБ, БСП

и ДПС, една

- ВМРО, е на

кантар

В предсказващата лидерство на ГЕРБ група агенции също има разслоение. “Алфа рисърч” дава на ГЕРБ 4,5% преднина, а “Екзакта” - 5,1%. Те извеждат дистанцията между двата опонента над допустимата стандартна грешка, която е между 2,5 и 3%.

В другата група са агенциите, които прогнозират дистанция между ГЕРБ и БСП в рамките на грешката. Според социолозите от “Тренд” ГЕРБ води с 1,1%.

“Медиана” дава преднина на ГЕРБ от 1,3%.

Според “Маркет линкс” ГЕРБ води пред БСП с 2,1%.

В третата група са “Галъп интернешънъл” и “Афис”, които допускат минимален превес от около 1% за БСП, но се застраховат, че в хода на изборите този резултат може да се обърне, защото симпатизантите на ГЕРБ са по-мобилизирани.

Трета сила на евровота се очертава да е ДПС според всички агенции. Резултатът на движението се движи между 11,5 и 15%, показват прогнозните данни.

Голямата дилема в неделя ще бъде дали ВМРО ще прескочи бариерата от 5,89%. Според “Галъп” това вече се е случило - , според проучването от 10-17 май, ВМРО получава 6% подкрепа. Подобни са прогнозите на “Алфа рисърч” (6%) и на “Екзакта” (6,5%).

ВМРО по-скоро е “на кантар” според социолозите от “Тренд” (5,8%), “Маркет линкс” (5,7%) и “Медиана” (5,6%) . Според “Афис” организацията на Каракачанов по-скоро ще остане под бариерата с 4,4% вот.

Не са еднозначни

прогнозите

за “Воля”

- шансовете на партията на Марешки не бива да се подценяват, твърдят от “Афис” (5,5%), “Галъп” (5-6%) и “Медиана” (5,1%). Прогнозите на останалите 4 агенции са “Воля” да остане под бариерата независимо от атрактивната си и много енергична кампания. Според социолози формацията на Марешки е сериозен конкурент на ВМРО, защото привлича негови избиратели.

Резултатът на “Демократична България” се движи между 2,5 и 5%. Най-оптимистични за тази формация “Тренд”, “Алфа рисърч”, “Екзакта”, “Маркет линкс” и “Галъп интернешънъл” - между 4,2 и 5%. Докато “Афис” и “Медиана” са по-резервирани - според тях тя не би получила повече от 2,5-2,6%.

“Атака” ще остане отново извън Европарламента с преобладаващи прогнози за подкрепа от около 2%. “Афис” и “Медиана” предсказват малко повече - между 2,6 и 3,5%. При “Маркет линкс” “Атака” има вот под 1% и е в графата “Други”.

Повечето агенции очакват между 33 и 36% избирателна активност на евровота. “Екзакта” и “Тренд” допускат пред урните в неделя да застанат по-малко от 2 млн. българи. Според повечето социолози обаче

ще гласуват

между 2,1

и 2,3 млн.

избиратели

“Екзакта” прогнозира, че в столицата избирателната активност ще е под средната.

Според данните на “Алфа рисърч” общо 58% от българите остават лоялни на партията, на която симпатизират и са взели решение още преди началото на кампанията. Но почти всеки 2-и анкетиран прави избора си през кампанията.

15% заявяват, че ще го направят в последните 2-3 седмици, а още 27% - в последните дни преди вота и в тази група повечето са млади избиратели и жители на големите градове, показва проучването агенцията.

Социолозите от “Тренд” коментират, че 16% от избирателите ни все още не са решили за кого ще гласуват, 35% са решили вота си още преди кампанията, а 9% - по време на нея.

Според данните на “Тренд” 30% ще се възползват от правото си на преференция, а 39% - не.

В коментара на прогнозата си “Алфа рисърч” отбелязва, че в кампанията си

социалистите

не са успели да

наложат нови

теми

извън тази за предсрочните избори. Докато избирателите на ГЕРБ отдавали повече тежест на евровота. Отбелязват, че остриетата, на които е заложила К. Нинова, не са успели да се превърнат в рейтингови политици, способни да издърпат листата, особено след личното включване на Борисов в кампанията.

Според “Екзакта” победата на ГЕРБ ще зависи от вота на нерешилите и колебаещите се.

“Афис” пък твърди, че независимо от преднината за БСП, която прогнозира,

електоратът

на ГЕРБ е

по-мобилизиран

от този на БСП,

и това може да обърне резултата.

“Алфа рисърч” предвижда технологична загуба на няколко процента от БСП, които отиват към “Коалиция за България”. Според социолозите от агенцията формацията около АБВ печели 3,2%, сред тях 4/5 са бивши избиратели на БСП. Подобно е мнението и на колегите им от “Галъп”.

Според социолозите от “Афис” по традиция най-висока е мобилизацията на ДПС, но и ВМРО е провела кампанията си много успешно.

Данни на “Афис” показват, че 6,6% от решилите да гласуват са мотивирани да го направят, за да попречат определена партия да не спечели. Това според социолозите от “Афис” е протестният вот срещу големите партии, който отива за малки формации и независими кандидати. Прогнозират, че делът на маркиращите квадратчето в бюлетината

“Не подкрепям

никого”, няма да

надхвърли 2,6%

Между 600 и 700 хиляди гласа ще вземе ГЕРБ, а БСП - 500-600 хил., прогнозират от “Тренд”. ДПС се очертава да спечели 340-380 хил. гласа, ВМРО - 115-150 хиляди, а “Воля” - 90-115 хиляди. Между 60 и 90 хил. българи ще подкрепят “Демократична България”. “Коалиция за България” около АБВ има шанса да спечели 30-40 хиляди подкрепа. По-малко от тях - 25-35 хиляди, ще подкрепят “Атака”. прогнозират изследователите от “Тренд”.

“Екзакта” прогнозира 7 евромандата за ГЕРБ, 6 за БСП, 3 за ДПС и 1 за ВМРО.

Проучването на “Тренд” е възложено и финансирано от в. “24 часа”. Проведено е в периода 11-17 май т.г. сред 1007 избиратели.

Проучването на “Маркет линкс” е възможено и финансирано от Би Ти Ви. Проведено е в периода 11-19 май сред 1024 българи над 18 г.

Проучването на “Алфа рисърч” е със собствени средства в периода 19-22 май 2019 г.. сред 1016 пълнолетни.

Прогнозата на “Екзакта” е върху проучване, проведено между 18 и 22 май 2019 г.. с 1000 пълнолетни българи в 91 населени места. Реализирано е със собствени средства на “Екзакта рисърч груп”.

Проучването на “Галъп” е проведено между 10 и 17 май сред 1003 избиратели и е независимо от външно финансиране.

Проучването на “Афис” е от периода 10-15 май к 1604 пълнолетни в цялата страна и е финансирано със собствени средства.

Проучването на “Медиана” с 1008 пълнолетни българи, е проведено в периода 17-21 май т.г. и е финансирано със собствени средства.