Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Няколко са причините за разделението на източната и Западната църква. Основната е борбата за власт между патриарха на Рим – папата, и патриарха на Константинопол – Вселенския патриарх. С разпространението на исляма през седми век от петте патриаршии – в Антиохия, Александрия, Йерусалим, Константинопол и Рим, влиянието си запазват само последните две. Така още повече се засилва борбата между двата града за надмощие над християнския свят.

Римският епископ винаги е имал особена тежест за християните – та нали самият Исус казва на Петър според Новия завет, че той ще бъде камъкът, върху който ще изгради своята църква.

Аргументите на Константинопол

са главно политически и военни. Причината е, че докато в Западна Европа цари хаос след разпадането на Римската империя, Византия е стабилна държава с изградени вече традиции, силна войска и флота и силно политическо и религиозно влияние над своите съседи.

Друга важна причина са разликите в религиозните схващания. Още в началото християните от отделните части на Римската империя имат някои различия във вярата си и се опитват да приемат общовалидни правила. Важна стъпка в решаването на въпросите за канона е свиканият от императорите Констанс и Констанций II ІІ канонотворчески събор в Сердика. За съжаление той не успява да постигне пълно съгласие. На Сердикийския събор защитникът на Православието св. Атанасий Велики е оправдан и възстановен за александрийски епископ. Недоволните от развоя на събитията около 80 ариански духовници, предимно от източните провинции на империята, се оттеглили на свой събор-продължение във Филипопол.

Различията се формират през векове на относителна изолация. През 589 г. на събор на испанската църква в Толедо е променен основен постулат в християнството - Символът на вярата. Приема се, че Светият дух произлиза от Отец и Син, които са равноправни. През следващите векове тази доктрина се разпространява във Франкската империя. Макар и малко неясна, тази формулировка се превръща в крайъгълен камък, който пречи да се изгладят различията между двете църкви. В Източното православие постулатът остава непроменен - признава се единствено Отец за източник на Светия дух.

Налице са и други различия – на Изток се говори гръцки, а на Запад латински. Има разлики и при определянето на епископи и свещеници. Освен това във Византия светската власт е над религиозната – императорът назначава и отстранява патриарсите, докато на Запад е обратното - всеки владетел се нуждае от благословията и одобрението на папата, за да може да управлява.

Голямото разделение

между последователите на Христос от ортодоксалната църква, установена в Константинопол (днес Истанбул) и базираната в Рим католическа църква обаче е през 1054 г. То е известно като Великата схизма.

Разколът между двете църкви настъпва в момент, в който Василевсът е зависим от военен съюз със Запада заради нахлуващите норманди. Константинополският патриарх, уплашен че ще трябва да се подчинява на папата, профилактично анатемосва и изгонва латинските свещеници от византийската столица и обявява католическите обреди за покварени. Папата не остава по-назад и написва писмо до патриарха, в което анатемосва самия него. Стигайки до Константинопол, писмото на вече починалия папа докарва Византия почти до гражданска война. Последната решаваща крачка за разколa между двете църкви е завладяването и опустошаването на Константинопол от латинските рицари през 1204 година. Оттогава окончателно християнството се разделя на две течения - православие и католицизъм. Историята на нашата църква също се преплита с този голям религиозен разкол. С цел да получи титла от Светия престол цар Калоян влиза в кореспонденция с папа Инокентий III. Изпратен е кардинал Лъв, който го коронясва за rex Bulgarorum et Blachorum, правейки го единствения български владетел с католическата титла крал. Впоследствие след войната с кръстоносците обаче нашата църква се завръща на подчинение към Цариградската. Преди падането на Константинопол под турско робство, а и във вековете след това има много

опити за повторно сближаване

За съжаление всички те са неуспешни. По-голям пробив в това отношение е постигнат през ХХ век. По времето на папа Павел VІI и Вселенския патриарх Атинагор взаимните анатеми са вдигнати и се открива възможност за сближаване, но двете християнски деноминации.

Успоредно с това се засилва и движението за икуменизъм – обединяването на християнските деноминации в едно цяло. Любопитно е да се отбележи, че у нас по време на тоталитарния режим главно по политически съображения православната църква в НРБ е особено активна по тези въпроси. Освен това Тодор Живков и дъщеря му Людмила правят посещения на Светия престол.

През юни 1975 г. Тодор Живков признава пред папа Павел VI за убийството на епископ Евгени Босилков.
През юни 1975 г. Тодор Живков признава пред папа Павел VI за убийството на епископ Евгени Босилков.

Въпреки историческите натрупвания именно сегашният папа Франциск отбелязва пред Вселенския патриарх, че “след срещата между патриарх Атинагор и папа Павел VI, след Втория ватикански събор, Светият Дух им дава възможност да възобновят братския диалог”.

Известна е и концепцията на съвременната католическа църква за двата големи клона на християнството, формулирана от папа Йоан Павел II, като “двата бели дроба, с които диша Европа”.

"В свят, ранен от конфликти, единството на християните е знак за надежда, който трябва да се излъчва все по-видимо", доразвива тази идея папа Франциск в свое слово.