Три пробойни в системата на екостикерите. Рушветът отново ли ще е водещ фактор при теста в пункта за технически преглед?
Автобусите и камионите няма да имат лепенки, а те най-много замърсяват
Въвеждането на екостикерите със сигурност ще подобри въздуха у нас, но в системата има поне 3 пробойни, които поставят под въпрос ефективността й.
Столичната община опита да въведе преди 2 години мобилните газанализатори, но те не проработиха. Затова бе крайно време държавата да се намеси и автомобилите да се подредят в отделни класове, да плащат различни данъци и да им се налагат ограничения според замърсяването, което предизвикват.
Всъщност промените в Наредбата за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства предвижда автомобилите да бъдат разпределени на 5 екологични групи
В момента тече обществено обсъждане и предстои предложението да бъде гласувано. Ако това стане, то автомобилите у нас ще бъдат разделени според еврокатегорията, годината си на производство или първата регистрация, както и от изхвърляните в атмосферата CO2 емисии на празен ход и на високи обороти.
Интересното е, че бензиновите и дизеловите автомобили ще бъдат оценявани отделно и ще се класират в различни таблици.
Ще проработи ли обаче новата система и какви рискове крие?
Първият е, че стикерите ще се поставят в пунктовете за технически преглед, което дава възможности за корупция и не осигурява достатъчно контрол. Така ще има възможност срещу подкупи да се поставя "по-чист" екостикер.
Втората пробойна в новата система е, че промяната в наредбата се отнася само за леките и лекотоварните автомобили. Камионите и автобусите не влизат в нея.
Мотивът е, че промяната в закона се отнася главно за изчистването от мръсния въздух в общините, а тежкотоварните превозни средства по-скоро се движат извън градовете. Идеята е да се поставят под к онтрол само старите и най-замърсяващи автомобили. С реализирането на екостикерите обаче е възможно на по-късен етап да се помисли за тежкотоварните превози.
Странното в случая е, че именно камионите и автобусите отделят доста вредни емисии, особено старите междуградски рейсове, които влизат точно в центъра на всички градове.
Третата пробойна е в създаването на система от Столичната община, която автоматично да засича по специалните екостикери коя кола с колко замърсява и в кои райони е забранено за нея.
Всъщност, ако автобусите и камионите нямат стикери, това означава, че в центъра на София, който обикновено е един от най-замърсените с фини прахови частици, няма да се ограничава движението на междуградските автобуси.
Добрата страна на автоматичната система е, че ще спира замърсяването на въздуха, като ограничава движението на автомобили в центъра на града и в кварталите с високи нива на фини прахови частици. В тези дни ще се допускат само коли с най-високи екологични показатели на двигателя - Евро 5 и 6.
Това обаче
ще се случи най-рано в началото на 2020 г.,
защото прогнозите сочат, че екостикерите ще влязат в сила през септември. След това ще се даде гратисен период от 6 месеца до 1 година, за да се изработят стикерите, както и да се снабдят пунктовете за технически прегледи с тях.
Лепенките ще отразяват нивото на замърсяване от автомобила, което е измерено по време на проверката.
Обсъждат се два варианта как да изглеждат стикерите. Първият предвижда на лепенката да има зона с пет цвята, които ще обозначават степента на замърсяване на въздуха. Ще започват от червено за най-замърсяващите и ще вървят към зелено - за най-чистите. Цветът, на който отговаря екологичното състояние на колата, ще бъде перфориран, за да знаят проверяващите в коя екогрупа е тя.
Например
червената зона ще е за най-старите коли,
които отделят най-много вредни емисии, т.е. отговарящите на Евро 1 и Евро 2. Средната зона на замърсяване ще се отбележи с жълт цвят - това са колите Евро 3 и Евро 4. За тези, чиито емисии отговарят на Евро 5 и Евро 6, ще е зеленият цвят. Тук вероятно ще спадат и автомобилите, оборудвани с газова уредба - на метан или на пропан-бутан.
Причината е, че според Испанската агенция за изследване на въздуха тези автомобили замърсяват с над 90% по-малко от дизеловите. Въпросът е защо няма никаква мотивация за тях, а напротив, собствениците им дори са наказвани с по-скъп преглед само защото карат на газ?
Синият цвят е запазен за електромобили или за коли с водородни клетки, които ще са от пета екологична група.
Вторият вариант за стикерите е да няма цяла гама от цветове, а на стикера да е само цветът, който отговаря на вредната емисия на колата.
За него обаче има известни притеснения, тъй като ще натовари финансово пунктовете, които ще трябва да купуват и поддържат цялата гама.
Независимо кой вариант ще е, стикерът ще съдържа чип, в който ще бъдат данните от техническия преглед.
Такъв ще притежават камионите и автобусите, но в тях засега
няма да има данни
за вредните емисии,
а само за техническия преглед.
Чипът ще помага стикерът да се чете дистанционно. Ако се монтират рамки, през които да минават колите, то чипът ще може да се чете и автомобилите, които замърсяват, ще се таксуват допълнително или ще се ограничават зоните, в които може да се движат. Данните в чипа ще бъдат защитени и не всеки ще може да ги чете.
Всъщност цялата идея за въвеждането на екостикерите и за системите им за разчитане е заимствана от Париж.
"Мярката с екостикерите е много популярна при нас и добре възприета от жителите на града - посочва Орели Солан, общински съветник с ресор "Чистота на въздуха" в парижката община. - Тя дава много добър ефект."
Най-четени
-
Секретно Строят ЦУМ върху римски дворец. Трудоваци откриват делва със 100 кг златни монети
Парите не стигат и затова покриват набързо руините на антична Сердика Архитектът на импозантната сграда заровил останки от сина си в основите й През 1949 г
-
Галерия Най-фрапантните соцмонтажи изкарват властта винаги усмихната
Соцлидерите трябва във всеки момент да бъдат красиви, приветливи и усмихнати. Това е партийната повеля, така работи и печатът от 1944 до 1989 г. За целта армия от фотографи и монтажисти са задължени
-
Интересуват се кой колко месеца ще остане на власт - 6 месеца сме радостни, че взимаме каквото можем
Актрисата Александра Сърчаджиева похвали директора на Сатиричния театър Калин Сърменов за наградата му "Достоен българин", връчена от "24 часа" на специална церемония в НДК вчера
-
Галерия Фалшификации при смяна на парите
През 1925 г. е разкрита финансова афера с огромно количество неистински банкноти от 5000 лв., която заплашва да срине държавата В навечерието на приемането на еврото хора
-
Галерия Тримата учени зад “Опенхаймер”
Режисьорът Кристофър Нолан ги събира, за да разкаже истината за живота на бащата на атомната бомба Робърт Дайкграаф е живял в къщата на американския физик, Кип Торн се е учил от него на теория