Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Вдигнаха хеликоптери, за да се достигне мястото на инцидента със самолета в Македония Факсимиле: Курир

В 7,45 българско време (6,45 в Македония) е започнала акцията с хеликоптери за достигане на мястото на инцидента със самолета с българско семейство на борда.

Това заяви вътрешният министър Младен Маринов. "Преди малко министърът на вътрешните работи на Северна Македония ми съобщи, че акцията е започнала. Разбрахме се при първи новини да се чуем веднага. Провели сме над 10 разговора, държим постоянен контакт. Още от вчеря, след като разбрахме за инцидента, премиерът разпореди да сме готови за наше участие в акцията. Колегата от Северна Македония ни обяви, че нямат нужда от такава. Не е имало никаква възможност да се достигне до мястото на инцидента по друг начин, тъй като става дума за връх с височина 2300 метра и дълбок сняг", заяви пред Нова телевизия Младен Маринов.

Сигнал за катастрофата е получен вчера малко след 17 часа.

"Мое мнение е, че се предоверяваме. Лично за мен не би било достатъчно да се доверя на телефонен разговор, че биха се справили, когато става въпрос за страна извън НАТО", заяви бившият външен министър Соломон Паси, който е на мнение, че България трябвало да настоява за участие в акцията.

Официално властите не се ангажират със споменаването на имената на пасажерите и се очаква достигането на мястото, но още снощи стана известна самоличността на българите, летели с малък самолет в Македония. На борда са се возили 49-годишен мъж, неговата съпруга и двете им дечица – на 14 и 18 години.

Това, което се знае по бордните карти за самоличността на хората, пътували в самолета е, че в него е пътувал 49-годишен бизнесмен, който се е занимавал с чистота, сметоизвозване и разделно изхвърляне на отпадъци. На борда са били и съпругата му, която е адвокат и двете им деца. 49-годишният мъж е имал лиценз за пилотиране, вероятно издаден от българските власти.

От посолството ни в Македония все още нямат официално потвърждение за самоличността на хората в самолета и затова, дали това са хората по бордни карти и имало ли е други хора. Това тепърва ще се изяснява.

Самолетът е тип "Чесна P-210". Първият сигнал за инцидента е получен на летището в Скопие. Пилотът е докладвал за изключително силна турбуленция и ниска облачност. Малко след това сигналът се губи. Два полицейски хеликоптера тръгват към предполагаемото място в планината Якобица. Намират останките на разбилия се самолет на 35 километра от Скопие в труднодостъпна местност.

В Скопие има сформиран щаб, който трябва да реши по кое време условията ще бъдат подходящи отново да бъдат вдигнати хеликоптери, за да се достигне мястото на инцидента и да започне спасителната операция. Македонските власти са в контакт и с българските си колеги. От българска страна е подготвен хеликоптер с готов екип на Гранична полиция, който също може да се включи в издирвателните мероприятия. Засега македонските власти са отказали тази помощ. Планината е висока 2 400м., а върхът, на който се случва катастрофа е известен като „пъпа на Македония” – най-високото място в Северна Македония.

По-късно днес се очаква и пресконференция на полицията в Скопие.

„Все още нямаме никаква информация от страна на македонските ни колеги за това, кога може да започне спасителната операция. Предполагам, че вече са се свързали с нашите органи по разследването и те могат да дадат малко повече информация за това”. Това заяви пред NOVA директорът на ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация” Станимир Лешев.

По думите му вчера в района са излитали самолети. „Метеорологичните условия във всеки един момент могат да се променят. Всеки пилот сам решава по какъв маршрут да се движи. При възникване на някакъв проблем във въздуха, той сам преценява каква маневра да направи, за да го избегне”, коментира още Лешев.

„Ще направим връзка с немските власти, за да установим летателната годност на самолета. Самолетът не е с наша регистрация и нямаме данни за него. Той не е в нашия регистър, ние не извършваме никакви технически експертизи, инспекции и т.н. Инспекциите се извършват там, където летателната машина е регистрирана. Самолетът е бил поддържан в Германия, там се е следяло за неговата изправност”, заяви Станимир Лешев.