Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Общо 609-ма души са станали жертви на войната по пътищата през изминалата 2018 година. Това показва сухата статистика на МВР за загиналите в катастрофи. Тоест всеки ден по двама души намират смъртта си в пътнотранспортни произшествия.

Няколко ужасяващи инцидента разтърсиха страната, след като взеха не една и две жертви, а много повече. Най-кървав бе 13 април, когато автобус се преобърна в канавка на магистрала "Тракия", след като беше ударен странично от лек автомобил, управляван от 29-годишната Цвета Таскова. Тежката катастрофа е с 6 жертви, а други 26-има бяха ранени.

"Безгрешни няма - каза тогава бащата на шофьорката Рангел Тасков. - Вие знаете една библейска истина, когато искат да убият една уличница с камъни, Христос какво казва: "Нека този, който е безгрешен, да хвърли пръв". Никой не го направил."

25 август също беше окървавен, след като отново автобус излезе от пътя и се преобърна в Искърското дефиле. 17 души загинаха, а 27 бяха ранени вследствие на тежкия инцидент. Повечето от тях се оказаха пенсионери от селата Световрачене и Божурец, които се прибирали от посещение в манастир.

Адската трагедия доведе до три министерски оставки и ден на траур. Засега обаче единственият обвиняем по случая е шофьорът на автобуса Григор Григоров , който е на свобода под гаранция.

И въпреки че цифрата 602 звучи заплашително, оказва се, че тя е намаляла значително от 1990 г. насам, когато жертвите на пътя са били 1567.

Ако трябва да сравним сегашната с предходните три години, тя е най-ниска до този момент. Например за 2015 и 2016 г. убитите в ПТП са били 708, а през 2017 - 682-ма.

На какво обаче се дължи спадът?

Една от основните причини е в нарастващия брой магистрали и системните ремонти на пътищата, твърдят експерти. Оказва се, че идващата 2019 г. ще бъде годината на пътните проекти, сред които са магистрали и скоростни шосета, а инвестициите в тях ще са близо 3 млрд. лв.

Една от идеите е пътят Калотина - София да стане магистрала "Европа", която ще включва и северната скоростна тангента. На 15 ноември тази година бе подписан договорът с избрания изпълнител за изграждане на 14.5 км от трасето, а очакванията са това да намали времето за пътуване и да повиши пътната безопасност по трасето.

На 17 декември 2018 г. автомагистрала "Струма" "порасна" с нови 24 км от Кресна до Сандански, което е сигурен знак, че катастрофите още ще намалеят. Отделно на нея са изградени 25 големи съоръжения, 3 пътни възела и 4 площадки за отдих със санитарни помещения и паркинги за тирове. Според специалисти изграждането на тази отсечка от Кресна до българо-гръцката граница при Кулата ще повиши безопасността и ще намали времето за път, тъй като това ще се случва по магистрала.

От коя магистрала ще стане част автомагистрала "Люлин", четете в печатното издание на "168 часа".