Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Системата бонус-малус има шанс за първи път да въведе честни правила и изрядните шофьори да не плащат вечно за щетите, причинени от джигитите на пътя. В предлаганата проектонаредба от Комисията за финансов надзор има няколко минуса, които според експертите най-вероятно ще бъдат отстранени на голямата дискусия с цялата експертна общност, планирана за 3 декември. На нея всички заинтересовани могат да представят забележките си по проекта. Идеята на КФН е въз основа на тях да се разработи нов вариант.

Най-общо проектът предвижда изрядните шофьори да плащат минимална цена за полицата си и тя рязко да се оскъпи за тези, които правят редовни нарушения. Застрахователите предлагат най-рисковите водачи, които са под 21 години, да плащат над 2000 лв. Най-високата ставка стига до 2201 лв. За разлика от тях цената за тези с дълъг и изряден стаж на пътя ще е между 195 и 283 лв. в зависимост от това в кой град са.

Безспорно най-големият плюс е, че предварителните разчети на Комисията по финансов надзор сочат, че 80% от собствениците на автомобили ще плащат по

минималните

тарифи,

тъй като ще попаднат в бонус класовете. Разбира се, вариантът съдържа и някои дискусионни въпроси, много от които вероятно ще бъдат отстранени след дискусията.

"Първият минус е чисто философски и е свързан с въпроса на кого трябва да бъде гражданската отговорност - на човека или на автомобила - обяснява пред "168 часа" инж. д-р Богдан Милчев, член на УС на Института за пътна безопасност. - Ние проучихме международния опит и установихме, че в целия Европейски съюз застраховката се прави върху регистрационния номер на автомобила и носител на тази застраховка е собственикът, но навсякъде, където са развили през годините бонус-малус системата, са създали възможност собственикът да посочи кой управлява автомобила. В някои случаи собственикът сам го управлява, но в повечето той посочва трети лица. Тогава вече рискът е различен и бонус-малус се определя въз основа на това какви водачи карат тази кола."

Според него в България няма готовност да минем към варианта застраховката да продължи да се прави на автомобила и да се вземат предвид показателите на шофьорите. Причината е, че трябва да се променят много закони.

Като втори минус в проекта, който вероятно ще бъде отстранен още следващите дни, той посочва прехвърлянето на автомобил, който вече е натрупал малус, но негативът отива и при новия собственик.

"Решението на този въпрос е старият собственик да има право да откупи и изчисти малуса, за да продаде колата чиста на новия собственик - обяснява инж. Милчев. - Не трябва той да бъде натоварен нито с бонус, нито с малус, а просто да започне от нула или от това какъв шофьор е всъщност. Ако е рисков например, да започне като такъв."

Като трети минус в проекта специалистът определя изключването на абсолютно всички държавни и общински автомобили от системата.

"Ние вадим няколко

хиляди

автомобила,

които са на държавни и общински институции, а те също правят произшествия и нарушения - казва той. - Ако махнем една група от общия брой, променяме целия поглед върху риска. Причината е, че когато даден консултант изчислява риска и групите рискови участници, той е взел предвид всички катастрофи, а в тях участват и произшествията с държавни автомобили. По този начин държавните институции ще останат без отговорност към своите шофьори."

Друг минус според инж. Милчев е, че наредбата не се е съобразила с тромавите административно-наказателни

процедури

в страната

"Малусът ще влиза в сила за един шофьор само когато за неговите нарушения има издадени наказателни постановления, които са му връчени - обяснява експертът. - По нашата административна процедура няма пречка водачите да заобикалят нормативната база и години наред да не може да им се връчи този документ, за да влезе в сила наказателното постановление. Масово шофьорите ще започнат да отлагат това, като се укриват или обжалват по съдебен ред. Всичко това ще отнеме много време, защото все пак трябва да се мине през две инстанции. Статистиката ясно показва, че 50 процента от водачите никога не си плащат глобите, защото трудно им се връчват постановленията и е проблемно намирането им, за да бъдат глобени."

Специалистът казва, че той и екипът му са открили още една пробойна в проекта. Според него тя е свързана с това, че наредбата гарантира малусът да бъде взет дори по два пъти за едно и също нарушение.

"Тоест един път ще се прехвърли върху водача на автомобила и веднъж върху собственика му - обяснява той. - Тоест, ако колата преминава с превишена скорост или реализира ПТП, водачът получава акт и в досието му пише, че е направил съответното произшествие. Но за автомобила, с който е направено това, тази информация остава и се взема предвид при гражданската отговорност."

Следващият минус е свързана с наказанията.

"В наредбата е описано с кои нарушения влизаш в малус и търпиш по-голяма санкция, но ние считаме, че те не отговарят на обективните критерии и причини за ПТП-та - казва Милчев. - Не е справедлив начинът, по който са разпределени наказателните точки, тъй като контролът, който се осъществява върху водачите, не е еднакъв за всеки. Има градове и райони, в които той е много по-силен и проверките са повече. В същото време има и райони, където контролът липсва. Сам по себе си този факт поставя в неравностойно положение различните водачи. Тоест едни ги контролират повече и

по-често ги

хващат в грешки

А онези, които не ги хващат, защото няма контрол, излиза, че не правят нарушения.

Като друг минус от Института са отчели, че наредбата няма как да влезе в сила за всички водачи едновременно.

"Въпросът е, че на всеки застраховката му изтича по различно време - обяснява той. - Например - ако на някой му приключва през март 2019 г., това означава, че той ще бъде

подложен

на контрол

три месеца и влиза в бонус или малус. Друг, чиято "Гражданска" изтича през декември, ще подлежи на контрол много по-дълго време - 12 месеца, през които вероятността да натрупа повече нарушения е по-голяма. Затова според нас цялата 2019 г. трябва да бъде оставена празна и нарушенията на всички шофьори да се съберат за еднакъв период от време. Затова ние предлагаме застраховките да започнат през 2020 г."

От Института имат още една идея - бонус-малус системата да бъде въведена поетапно. Според инж. Милчев на първия етап единственият показател, който трябва да се вземе предвид, е извършването на ПТП.

"Това е обективен критерии дали даден шофьор е рисков или не - обяснява той. - Всички останали критерии са субективни, защото няма гаранция, че понеже някой е извършил нарушение, задължително ще катастрофира. Само се предполага, че има такава вероятност. Докато за този, който вече е катастрофирал, е ясно, че го е направил."

Какъв трябва да бъде вторият етап, четете печатно издание "168 часа".