Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

4 жени организират дързък план за обир, от който зависи животът им. Историята няма нищо общо с наследничките на бандата на Оушън. По всичко обаче личи, че обирджийките са тазгодишният актуален киноизраз на женския порив към доминация в света на мъжете.

Същите подвизи на големия екран са и свидетелството, че нежният пол не отстъпва на силния дори нагазвайки на негова територия - в опасните дебри на престъпния свят. Това не е нов мотив - жени да се доказват в криминално отношение, но изглежда е обирджийската интрига, която Холивуд държи да ни сервира два пъти в последните месеци. За щастие, новият филм “Вдовици” , който се развива върху тази концептуална линия, е класи над предхождащия го екшън в изцяло хумористичен тон - “Бандитките на Оушън”. Всъщност дори няма място за сравнение между двете продукции.

Лентата на Гари Рос е най-вече израз на стремежите към генериране на приходи чрез феминизирането на една хитова филмова поредица, утвърдена от изпълненията на Джордж Клуни, Брад Пит и компания.

Драматичният трилър на режисьора Стийв Маккуин обаче е нещо съвсем, съвсем различно - с дълбок поглед навътре в същността на героините, същинският обир остава единствено повод да ги видим, а сюжетът съумява да засегне много социални болежки по отношение на раса, класа, политика и пол.

Все пак това е Стийв Маккуин, който не може да се плъзга по повърхността и да угажда на публиката с лесносмилаеми полуфабрикати, а създава модерни шедьоври. Това е и режисьорът, който спечели “Оскар” с може би най-невзрачния си филм за мнозина, а именно “12 години в робство”.

“Вдовици” се базира върху английски минисериал от 80-те години, а Маккуин разработва и сценария в дует с Джилиан Флин, чието има стои и зад блестящия “Не казвай сбогом” на Дейвид Финчър. Визионерът съвсем естествено отново залага на изпитаното си партньорство и с оператора Шон Бобит, с когото са работили по Hunger, Shame и “12 години в робство”.

Историята в лентата проследява тежката житейска ситуация, в която изпадат четири жени. Действието се развива в Чикаго в период на политически и обществени сътресения. Вероника, Алис, Линда и Бел губят съпрузите си и са принудени да извършат престъпление, за да запазят собствените си животи. Техните силни половинки всъщност са група престъпници, които загиват по време на обир и оставят след себе си опасни дългове. Така четирите вдовици трябва да обединят сили и да извършат удар, за да приключат с миналото и да продължат напред като силни и независими жени.

В главната роля влиза феноменалната носителка на “Оскар” за “Огради” Виола Дейвис, която оглавява актьорския каст и дамската група в престъпната афера. Нейната героиня Вероника Ролинс е съпруга на Хари, изигран закратко от Лиам Нийсън, който е бил лидерът на бандата, посегнала към парите на неподходящите хора. След загубата на любимия мъж тя е опустошена, изплашена, смазана, но и изпълнена със смелост, желание за мъст и безкомпромисност.

Вероника открива подробните планове на Хари за следващия обир и разбира какво трябва да направи. Тя е едновременно във владенията и на страха, и на абсолютната дързост - заредена с нужната твърдост на пълководец и чувствителността на една уязвима жена. Виола Дейвис успява да предаде цялото многообразие и цветове, с който е изрисувана нейната героиня, и по всичко личи, че с абсолютна увереност актрисата върви към следващата си статуетка “Оскар”.

Пред камерата Дейвис е подкрепена от Елизабет Дебики (Алис), Мишел Родригез (Линда) и Синтия Ериво (Бел), които заедно ще направят всичко, за да си "откраднат" бъдеще, в което сами да определят правилата. Всеки от четирите персонажа търпи добре обоснована трансформация пред камерата и лишава публиката от всякакъв вид разочарование по отношение на въздействието и пълнокръвието си.

Изкусителната полска емигрантка Алис, която има нужда от грижа и търпеливо е понасяла да бъде бита от мъжа си, разкрива другото си лице на силна и креативна жена, която с лекота разрешава всяка трудност, без да вика “неволята”. Упоритата латино представителка Линда е самотна майка, която е загубила не само бащата на децата си, но и препитанието си - магазин за дрехи. Изоставена сама срещу враждебността на света, тя обаче не се бои да му се опълчи. Лъчезарната и любезна Бел пък всъщност се оказва повече от опасна, ако бъде засегната и нападната.

Това са четири отчаяни, но и предизвикани жени, който ще воюват за своето спокойствие колкото и опасни мъже да се изпречат на пътя им.

В ролята на основния антагонист Жатем, чието страховито хладнокръвие бива нарушавано само от садистичните му изблици, е Даниел Калуя (Get Out).

Жатем е и железният, брутален и безпощаден екзекутор на брат си, който се надява да скочи от криминалния бизнес към политиката, като се кандидатира за общински съветник. В тази битка обаче се изправя срещу сериозен противник - Джак Мълиган, изигран от Колин Фарел.

Героят няма скрупули и познава ритъма на политическите игри, като син на бивш губернатор на Чикаго, в чийто образ се превъплъщава Робърт Дювал. Мълиган старши е противна личност, изтъкана от предразсъдъци, расистки и сексистки убеждения, гарнирани с афинитет към корупцията. Бащата не жали дори своя син с повече от критичното си отношение към него и напрежението между двамата е осезаемо.

Всички тези герои - мъже и жени, с разнообразен произход и цели, се изправят едни до други и едни срещу други, тяхното отчаяние и техните надежди се сблъскват в една интрига, от която печели... зрителят.

“...Имаме работа за отхвърляне, а сълзите не са включени в програмата...”

- заявява Вероника на трите си съмишленички.

Липсва вероятност обаче “Вдовици” да не бъдат включени в списъците на основните претенденти за големите отличия на 2018 г., а горчивите сълзи ще останат за губещите.