Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ода Жон е творческият псевдоним на Махаела Дановска
Ода Жон е творческият псевдоним на Махаела Дановска

Бурни реакции в социалните мрежи. Авторката поела разноските за вечерята “Натюрморт”

Приемът “Вечеря натюрморт” бе продължение на изложбата тип пърформанс. Това обясни Яра Бубнова - изпълняващ длъжността директор на Националната галерия, след като снимки от трапезите в балната зала на “Двореца” предизвикаха бурни реакции в социалните мрежи. Събитието получи етикети като “голямото плюскане” и “обида за статута на галерията”.

В четвъртък се е състоял прием за 100 поканени поименно лично от художничката Михаела Дановска с артистично име Ода Жон. Приемът е бил по повод откриването на изложбата “Сърцевина”. Ще продължи до 13 януари и сред организаторите е и Френският културен институт.

Двете маси са

били с по 25

човека от всяка

страна

Всеки от присъстващите си е теглил номер къде да седне. Масите са били разположени в балната зала на “Двореца”. Имало е гости от Париж, Берлин, Брюксел, специално долетели за събитието. Дошли са и дъщерите на художничката.

Вечерята е наречена “натюрморт”. Освен подборка от месни мезета на тях е имало маслини, питки, карфиол, зелена салата, локум, свежи аспержи, пишмание (вид халва). Самата Ода Жон е вегетарианка.

Залата в момента е празна, събитието не се е състояло сред картини. Но фактът, че в това пространство са били наредени трапези предизвика бурните реакции.

“Идеята е на авторката и тя пое всички разноски. Нае специална фирма за кетъринг. Нищо не е приготвяно в галерията. Месото е символ на телесното и е противопоставено на романтичното - в случая балната зала. Така художничката подчертава посланието на своето изкуство по един сюрреалистичен начин. Темата на нейната изложба е за болезненото съществуване на жената.

За жената като

обект на употреба Затова беше и тази провокация. А не повод да се “наплюскаш”, обяснява Яра Бубнова.

На масата е имало гипсови отливки на женски тела - дело на Ода Жон.

“Уви, самата Ода Жон усети това болезнено съществуване - на жената - при тази реакция към нейния прием”, казва Бубнова.

Присъствали на приема казаха, че повечето от гостите са хапнали доста скромно. Останало солидно количество храна. Управителката на фирмата за кетъринг уверила, че има уговорка със социален дом и всичко ще отиде там.

Не е изключение от практиката зали на двореца да се дават за корпоративни събития. За това си има точни правила и ценоразпис. Например не може да се отвори бутилка шампанско сред картините - това става във фоайето. Освен това всичко трябва да е предварително приготвено. Често и при откриването на изложби също има коктейли.

По тази изложба

се работи от

една година

Това е първото представяне на художничката българка, която отдавна е позната в чужбина. Ода Жон е артистичният псевдоним на Михаела Дановска, даден ѝ от германския художник Йорг Имендорф. Родена е през 1979 г. в София. Следва в художествената академия в Дюселдорф именно в класа на маестрото, който ѝ дава новото име. От 2007 г. живее и твори в Париж. Представя я френската галерия “Темплон”, която има голяма заслуга и за българската изложба. През 2012 г.

Ода Жон става

носител на

наградата за

живопис “Пиер

Карден”,

Франция. Нейни творби са част от международни обществени и лични колекции, има над 40 самостоятелни и общи изложби в Белгия, Италия, Франция, Германия и др.

Националната галерия представя за първи път Ода Жон в България с голяма ретроспективна изложба. Това е своеобразно завръщане на художничката в родината. Експозицията, събрана от музеи и частни колекции, включва над 50 произведения - живопис, скулптура, акварел - от най-ранни творби до днес.

Стилът ѝ препраща към старите майстори, сюрреализма и немския експресионизъм.

На 1 декември от 16,30 ч в двореца ще бъде показан документален филм за изкуството на Михаела Дановска.