Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Според данни от специализирани сайтове и фирми от бранша

Петролният бизнес отива във четвъртък при вицепремиера Томислав Дончев, обсъждат цените

Държавата прибира 54% от стойността на всеки литър гориво - това показва справка в няколко интернет сайта, които публикуват цени на едро.

Според изчисленията за бюджета отива над 1 лев от литър бензин и дизел. Търговците на дребно работят с марж от 18-21 ст., а чистата им печалба е 3-4 ст. на литър. (Виж графиките).

Във вторник финансовият министър Владислав Горанов обяви, че ще предложи промяна в наредба, според която на касовата бележка ще се изписва надценката, с която се продават бензин и дизел. Така ще има информация колко пари отиват при търговеца и колко остават за държавата.

Текстовете все още не са изготвени и не е ясно как ще се процедира с тези, които не издават касови бележки. По такива бензиностанции горивата са с по-ниски цени

заради ДДС

схеми и

“спестяване”

на данъка,

и обикновено се плаща само кеш, без да се дава документ на клиента.

В същото време легално регистрираните обекти издават касов бон за всяка продажба.

Днес представители на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) отиват на среща с вицепремиера Томислав Дончев, за да обсъждат цените, ситуацията на пазара и промените в наредби.

Според изчисления на БПГА

2/3 от стойността

на литър идват

от данъците

и петрола

Останалата част е за производителя и търговеца, като с нея те трябва да покрият разходите си - за доставки, наеми, режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, за изследователска и развойна дейност, такси, за маркетинг и реклама, за амортизации и т.н.

Цените зависят и от транспортните разходи и дали има възможност за внос.

Във Варна и Бургас влияние оказват горива, внасяни през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът от Румъния, за регионите на Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийски и Пловдивски - горива от Сърбия.

На това се

дължали и

по-ниските цени

в граничните

региони,

особено в Кюстендил и близките до Турция области, където имало внос. В Северозападна България цените били едни от най-високите заради нейната отдалеченост от основните маршрути за доставка и слабите продажби, които са недостатъчни да покрият издръжката на бензиностанциите.

Юлия Нинкова
Юлия Нинкова

Експерти от петролния бранш твърдят, че месечният разход по поддръжката на средно голям обект излиза между 25 000 и 30 000 лева. За да се издържа една бензиностанция при среден марж от 15 ст. на литър, трябва да продава поне 200 000 литра горива на месец.

Има редица обекти в Северозападна България, чийто обороти са в пъти по-ниски. Те обаче не се закривали, тъй като хората нямало откъде другаде да заредят.

Наблюденията на търговците показват, че при равни други условия ключов фактор при избора на потребителите е цената, а след това е по-доброто качество на продуктите и услугите. Затова никоя верига или отделна бензиностанция

нямала интерес

да повишава

изкуствено цени,

тъй като веднага намалявали продажбите.

Данни от сайтове, които следят котировките на горивата, показват, че труднообясними остават значително по-ниските цени на някои бензиностанции, като например дизел за 2,13 лв. при средна от 2,36 лв.

Сравнението на посочените ниски цени и тези на доставчиците на едро показва, че от тях би трябвало да има загуба от поне 5 ст. на литър. Обяснението може да е в продажбата на горива, купени на ниски цени преди време, или на не особено прозрачни практики.

Бензинът падна до 2 лева

Цената на бензина е паднала до 2 лева в част от по-малките бензиностанции, а в големите вериги е 2,16 лева, показва справка в специализирани сайтове за котировките на горивата. В момента цената му е най-ниска от 6 месеца насам.

Дизелът пък се продава между 2,13 и 2,36 лв. на различните бензиностанции и това е най-ниското ниво от поне месец.

Причината за поевтиняването на горивата са падналите котировки на петрола. Те вече са малко над 66 долара за барел, а при поскъпването на бензин и дизел през октомври бяха стигнали 85 долара. Ако тези нива се задържат, е възможно до края на месеца да има ново намаление на горивата с 4-5 ст.

В сряда от Комисията за защита на конкуренцията пък съобщиха, че паралелно със започналото секторно проучване на конкурентната среда на пазара на горива се извършва и контрол за спазване на поетите задължения през март 2017 г. от страна на големите петролни компании.

Тогава се ангажираха да въведат вътрешни процедури, които да гарантират ефективната конкуренция. От ведомството на Юлия Нинкова уточняват, че тези процедури трябва да гарантират и липсата на възможност за антиконкурентни договорки и за координиране на пазарното поведение на дружествата при вземане на стратегически решения. 

От регулатора допълват, че при осъществяване на контрола по изпълнение на поетите задължения може да се приемат сигнали и информация от всички физически и юридически лица, включително предприятия, сдружения, държавни органи и такива на местното самоуправление, неправителствени организации.