Крайно време е да си сменим чипа и да си сложим колани в автобуса
Те няма да намалят инцидентите по пътя, но ще спасят много повече човешки животи
Колко души можеха да бъдат спасени от автобуса ковчег, ако пътниците бяха с колани? Никой не знае - падането в 20-метрова пропаст не е като удар на пътя или преобръщане в канавката. Но също така има и статистика, която е категорична - коланите спасяват живот при 3 от всеки 4 катастрофи.
Големият въпрос е защо българинът упорито отказва да си сложи колан, дори когато го има? Обясненията са най-различни и от нелепи по-нелепи - на едни им стяга, на други шкембетата им пречат, на трети им спирало дишането, забравяйки, че коланът може да се изтегли колкото е необходимо и да се пътува комфортно.
В ЕС всеки, който се е возил в автобус, знае, че шофьорът още преди да потегли, минава и проверява пътниците. Правилото е, че докато всички не поставят коланите си, превозното средство не тръгва. Трудно ли е да се приложи и у нас? Не. Както българинът постепенно свиква да си поставя колан в автомобила и нарушителите стават все по-малко, така ще му стане навик да се пристяга и в автобуса. Очевидна е необходимостта от драстична санкция, за да бъде преодолян страхът от евентуалното неудобство.
Още при жестоката магистрала на "Тракия" през април се заговори, че коланите трябва да станат задължителни. Но по ред причини това така и не стана със закон. Прие се, че ще се спазва евродирективата - колани да се слагат в автобусите, които имат, а те са произведените след 2006 г.
Сега управляващите са категорични, че коланите ще станат задължителни.
Все още не е ясно как ще бъде решен въпросът с автобусите-барутници, които возят между малките населени места. Според експерти поставянето на нови безопасни седалки в тях ще е изключително скъпо и непосилно.
Възниква и въпросът, ако се въведе това изискване, ще има ли фирми, които да возят по тези нискобюджетни дестинации?
В случая обаче икономическата логика трябва да отстъпи пред човешката и безопасността, а механизми винаги могат да се намерят.
Какво още трябва да стане, за си сменим чипа в главите и да сработят инстинктите ни за самосъхранение? Коланите едва ли ще намалят инцидентите на пътя, но ще спасят много повече човешки животи.
Четете още от същия автор:
Най-четени
-
Секретно Как се обтегнаха отношенията на Лили Иванова и Йорданка Христова
В Чили вземат Лили Иванова за рускиня и я освиркват, но след това я награждават Първият й успех в зала "Универсиада" дава възможност на Лили Иванова за изяви в страната със свой оркестър
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия “Спасители на плажа” се завръща 25 години след края си
Продължението е поверено на шоурънъра Лара Олсен, а изпълнителни продуценти сa отново създателите му Бърк, Шварц и Бонан Актьорският състав все още се пази в тайна "Дръзки герои