Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кирил Аврамов досега се притеснявал да показва картините си пред приятелите си худжници. СНИМКИ: Димитър Кьосемарлиев
Кирил Аврамов досега се притеснявал да показва картините си пред приятелите си худжници. СНИМКИ: Димитър Кьосемарлиев

Магнатът разказал как е забогатял - убедил Ленин да му даде "буржоазните" картини на Моне, Гоген, Сезан и Реноар, за да му построи фабрика

Искал да се срещне с Тодор Живков заради нефта под Черно море: Само моите сонди могат да го извадят, бил категоричен бизнесменът-посредник между Изтока и Запада

Един от най-дългогодишните съветници на Людмила Живкова - юристът Кирил Аврамов, тези дни откри своя изложба в галерия “Нюанс”. Въпреки че е приятел с всички най-известни художници, досега той не се е осмелявал да им покаже картините си.

Към изложбата го подтиква починалият преди дни Светлин Русев, с когото са приятели повече от 45 години.

“Един ден Светлин случайно видя картините в къщи и ми каза: “Прави изложба”. Послушах го, доверих му се - обясни Аврамов пред “168 часа”. - Искаше заедно да ги изберем и той да каже кои да включим в експозицията. Това бе идеята и на разговора ни на 24 май - да фиксираме дата, когато Светлин да прецени кои платна ще представи.

Искаше лично да открие изложбата

Оказа се, че това е последният ни разговор. Сега смятам никой да не я открива. В негова памет ми се струва, че не е честно, след като той е причината за всичко това. Но ми вдъхна огромен кураж да продължа, затова ще рисувам докато мога.”

Аврамов се познава с Людмила Живкова още от студентските години. Малко след като завършват, тя го кани да изостави дипломацията, тъй като той вече работи в Държавния съвет по външни отношения, и да се присъедини към екипа й в Комитета по култура. В началото тя е зам.-председател, а начело е поетът Павел Матев.

"От 1973 г. работя с нея до смъртта й през 1981 г. - казва пред “168 часа” Аврамов. - В свободното време аз рисувах, а тя пишеше стихове, които не показваше на никого. Интересуваше се от големите художници, правеше всичко възможно да им помогне за ателиета, за изложби."

Людмила представя творчеството на Николай Рьорих в България.
Людмила представя творчеството на Николай Рьорих в България.

"Помня, че много държеше на художника и скулптора Любомир Далчев", казва Аврамов.

През 1979 г. тя урежда изложбата му във Виена.

Всички са в шок,

когато оттам той обявява, че иска да дари на България цялата експозиция и да го оставят да избяга на Запад. Така след доста перипетии той се озовава в САЩ.

Людмила Живкова трудно преживява това. Използва посещението си в Белия дом, където се среща с президента Джими Картър, за да направи опит да се види с Далчев.

"Людмила много искаше си поговорят и с тази цел пътувахме до Лос Анджелис, но срещата им бе осуетена от съпругата на Далчев", спомня си Аврамов.

"След това тя дълго го преживяваше, защото много го обичаше, много държеше на творчеството му", казва Аврамов.

Всъщност именно тази провалена среща се оказва повод да се види с магнетичния петролен милиардер Арманд Хамър.

Картините на Кирил Аврамов предизвикват размисъл, бе единодушната оценка на присъстващите на изложбата в галерия "Нюанс", която продължава до 19 юни.
Картините на Кирил Аврамов предизвикват размисъл, бе единодушната оценка на присъстващите на изложбата в галерия "Нюанс", която продължава до 19 юни.

Във всички световни конспирации

той е спряган за спонсор на Ленин,

подбудител на Октомврийската революция, включван е в какви ли не масонски и еврейски заговори за прекрояването на света. Аргументът е, че след революцията през 1917 г. той е единственият щатски бизнесмен, който придобива петролни концесии в СССР, където цялата икономика е държавна собственост. Оттогава той е топло посрещан от всички съветски лидери с изключение на Сталин и Андропов. В приятелски отношения е с Рузвелт, Джими Картър, Роналд Рейгън и Джордж Буш.

Благодарение на високопоставените си контакти в Кремъл и в Белия дом Хамър се радва на особен статут. На моменти се оказва единственият посредник между Изтока и Запада.

Как се е сдобил с тази роля, Хамър разказал лично на Людмила и Аврамов по време на срещата им. Роден през 1898 г. в Ню Йорк, син на двойка от Одеса, той израства в бедност. Няколко години след Октомврийската революция

решава да събере пари и да замине

за Москва

“Там казал, че има бизнес идея и иска да се срещне лично с Ленин - обяснява Аврамов. - Успява да влезе в Кремъл. Мимоходом чул, че комисарят по културата Луначарски споменал, че трябва да ограмотят руския народ. Затова, когато влязъл при вожда, Хамър го попитал: "Как смятате да стане това, когато нямате моливи? Е, аз имам идея да ви построя фабрика за моливи.” Ленин се замислил и казал: “Пари нямаме”. Хамър също нямал представа откъде да ги намери, но реагирал незабавно: “Четох в една статия, че Максим Горки обявява импресионистите в Ермитажа са буржоазно изкуство, което трябва да се замени с ново изкуство - за народа. Защо не ми дадете тези картини, които и без това не ви трябват, а аз ще ви направя фабриката?”

След като Максим Горки го е казал, болшевиките без да се замислят свалят всички платна от Ермитажа на Моне, Гоген, Сезан, Реноар и ги дават на Хамър. Младежът продава малка част от тях и строи фабриката.

“Това се оказва сделката на живота му”, усмихва се Аврамов. Впоследствие при големия глад в Поволжието той получава концесии и нови възможности за бизнес в СССР, а парите инвестира в петролни кладенци в Тексас.” Постепенно напористият Хамър

става един от най-богатите хора

на планетата

"В годините на студената война той бе като совалка между СССР и САЩ и поддържаше отношения и с двата легара - спомня си Аврамов. - Вероятно затова при посещението ни в Лос Анджелис той се срещна и с Людмила. Каза, че има много платна на импресионисти, че най-голямата колекция в света на Дьолакроа е негова.

Ние му казахме, че подготвяме тракийска изложба в САЩ, а той с типичния си бизнесподход ни прекъсна: “Защо не ме оставите аз да я организирам?

Знам вие какво ще направите. Ще хвърлите маса пари и от това няма да има никакъв ефект. Американецът, за да дойде да види нещо, трябва да му бръкнете дълбоко в джоба. Затова трябва да има вход. Именно така организирах изложбата с

мумията

на Тутанкамон - с вход, със съответната реклама и тя предизвика фурор. Затова, дайте аз да представя траките и изкуството им в САЩ.”

“Разбира се, това не стана, но докато бяхме в кабинета му, аз бях много впечатлен как се обади в Белия дом на съветник на Джими Картър и му каза: "На еди, коя си дата ще летя за България, кажи на президента, че ако има някакво послание за България или за Тодор Живков, мога да го предам.”

“Хамър искаше да говори с Живков за нефта в акваторията на Черно море - спомня си Аврамов. - Бяхме много впечатлени как извади от касата си едни карти и каза, че ги е поръчал на НАСА и си ги е купил.”

“Картите показват, че

имате нефт

в акваторията на Черно море, но е много надълбоко. Няма кой да го извади. Само аз имам подходящите сонди в Северно море и само с тях този нефт може да бъде изкаран.”  

Как се развиват събитията, четете в хартиеното издание.