Милионерът Шарлопов тръгнал от 0. Давал на децата си по 5 лева на ден, за да не парадират
Обидно нисък хонорар в журналистиката става причина за летящия му старт в бизнеса
Той е от малцината започнали от нищото и без помощ отникъде
Още на 35 г. преговаря със самочувствие с банки
"Заемите и Указ 56 за наши хора ли ще са, или за всички", интересувал се той
Пророчески сън му подсказва, че след 5 дни ще продаде фирмата си на глобална компания
Ниското заплащане в журналистиката е истинската причина покойният Стефан Шарлопов да влезе с летящ старт в бизнеса и да стане един от най-големите инвеститори в икономиката.
"Казвал ми е, че когато бил репортер написва книга за някакво предприятие в Нови Искър за автомобилни гуми - сподели пред "168 часа" приятелят му Цветан Лъжански. - Когато им я занесъл да им я покаже, те му дали
хонорара от 10 или 20 лева
"Тогава разбрах, че няма да ме бъде в журналистиката, защото трудът изобщо не се заплаща - обяснил Шарлопов пред Лъжански. - Това бе моментът, когато твърдо реших, че ще се занимавам с бизнес."
Като журналист преди 1989 г. бил идеален за професията.
"Умен, пробивен, но точно на ръба,
веднага мина на "Ти" и на малко име - разказва човек, който го познава оттогава. - През цялото време се чудех дали да прекъсна разговора или да изчакам поредния му въпрос. Интересуваше се как могат да се правят пари в новата ситуация, как може да се финансира частният бизнес, откъде да се вземат заеми, дали Указ 56 не е само за "наши" хора".
Бившият зам.-министър на туризма Бранимир Ботев също се познава с Шарлопов от този период.
"Като журналист имаше подчертан интерес към промените в икономиката - разказа той пред "168 часа". - Смяташе, че е крайно време в България да бъде въведен пазарният принцип. Много оптимистично приемаше и Указ 56."
Когато скъсва с репортерстването, Шарлопов е силно амбициран да успее в бизнеса.
"Никой не му е дал нищо наготово,
той един от малцината, които започнаха от нулата - спомня си приятелят му Цветан Лъжански. - Познавам го от ранните му години, когато бизнесите бяха малки, водеше се битка за всяка стотинка. За всеки лев се преговаряше с банки. Всичко това бе много стресиращо и знам добре, че не е имало никой, който да му даде нещо наготово."
Лъжански се запознава с Шарлопов в кризисната 1996 г. Тогава банките фалират една през друга, а кабинетът на Жан Виденов не може да овладее кошмарната ситуация.
"Тогава работех в Българо-американския инвестиционен фонд и Стефан искаше да ни привлече за инвеститори в една от фирмите си "Роял кейк", като същевременно станем кредитори и на друга негова компания "Роял потейтос" - разказва Лъжански. - Тогава той е бил на 35 години, но вече имаше сериозен бизнес опит.
Преговаряше със самочувствие
от позициите на човек, изградил сам няколко сериозни бизнеса. По това време "Роял кейк" вече бе лидер в Източна Европа."
Вероятно затова Българо-американският фонд става акционер и в компанията му за минерална вода "Девин".
В този период Шарлопов и Лъжански са почти неразделни, защото фондът вече е акционер в компаниите на бизнесмена.
Първото по-сериозно изпитание за тандема идва през 1998 г. с руската криза. По това време основният пазар на "Роял кейк" е именно там.
"Стефан е бил само 36-37 г., но много бързо успя да пренастрои цялата фирма, като замести руския пазар с над 30 нови в други страни", спомня си Лъжански.
В този период двамата минават през невероятни трудности. Вероятно затова през 1999 г. Шарлопов кани приятеля си да стане председател на управителния съвет на всичките му фирми.
Именно тогава в главите на двамата се заражда фантастичната мечта да продадат "Роял кейк" на една от големите компании в света - "Чипита".
"Една сутрин Стефан ме повика. Сънувал, че от гръцката компания ще ни се обадят с оферта да ни купят - спомни си Лъжански. - Интересното бе, че в този период ние се опитвахме да влезем на техния пазар за кроасани. Но още по-любопитното е, че 5 дни по-късно ни се обади представител на гръцката фирма с предложение да ни купят."
Пророчески сън, изострено шесто чувство или дарба?
"Стефан имаше огромна интуиция - убеден е Лъжански. - Много детайлно познаваше хората, все едно гледаше през тях. Можеше да прозре от всички варианти кой е правилният."
Той никога няма да забрави и нестандартния му подход в бизнеса. По време на преговорите с "Чипита" възникнала някаква ситуация и собственикът й се извинил, че не може да участва в преговорите.
"Със Стефан си мислехме, че това са някакви тактики - спомня си Лъжански. - Затова той предложи: "Да идем в Атина и да го видим". Когато отидохме там, се оказа, че човекът е болен. Въпреки това той ни посрещна, почерпи ни и договорихме всичко. Много приятно беше, когато на тръгване седнахме в едно заведение на летището на Атина. Тогава аз съм бил на 25 години, а Стефан на 35-36 и вече преговаряхме с човек, който управлява бизнес за стотици милиони. Щастливи изпихме по чаша божоле."
В деня, когато инфарктният договор трябва да бъде сключен, адвокатите на двете страни се скарват. Виждайки това, собственикът на гръцката компания и хората му
внезапно си тръгват
"Стефан обаче го догони и успя в последния момент да го убеди, че това е добра сделка - усмихва се Лъжански. - Приключихме я в същия ден. След това двамата станаха приятели."
Тандемът постига успех и когато започват преговорите за продажбата на "Девин".
"Имахме среща с представител на един от най-големите турски холдинги - спомня си Лъжански. - Искаха да купуват. На вечерята бяхме тримата - аз, Стефан и той. Контрагентът ни очакваше, че Шарлопов ще е напрегнат и бе страшно изненадан, когато Стефан извика гайдарите. Разпя се от все сърце и тогава партньорът ни абсолютно сащисан каза: "Ти си
много смел човек,
вместо да си притеснен, се радваш на живота." Всъщност Стефан бе такъв, живееше от сърце, смело."
И ако Шарлопов успява да изненада турските кандидат-купувачи, австрийските го изненадват с нестандартния си подход.
"Бяхме готови за суперсложни преговори и имахме сценарий - спомня си Лъжански. - Аз щях да съм доброто ченге, а той лошото. Първо аз влязох при австрийците, а Стефан чакаше в своя кабинет. Започнахме и бях много изненадан, че те на всичко отговаряха с "ОК". След 5 минути реших да отида при Шарлопов. Той много притеснен ме попита какво става и аз му казах, че те са съгласни с всичко."
"Това е някаква схема, не е възможно", отговари той.
"Тогава той е бил на 40 г., а аз на 29 и искрено се чудехме каква е целта на австрийците, защо действат така - разказва приятелят му. - Въпреки притесненията и стратегиите ни, партньорите ни наистина се съгласиха с всичко."
Вероятно защото Шарлопов имал невероятен хъс към добрата сделка.
"Обичаше интересните предизвикателства - спомня си Лъжански. - Искаше да се пребори. Никога няма да забравя невероятното му умение да се концентрира - когато реши нещо, то ставаше. Имаше някакъв тотален фокус върху целта, може да не забележи нищо друго, но ще я постигне."
Според него едни от най-ценните качества на Шарлопов в бизнеса са, че той е
действал светкавично и моментално осъзнавал интереса си.
"Някак знаеше кое е правилното решение и бе супербърз - казва партн-ьорът му. - На повечето хора, когато им хрумне бизнес идея обикновено започват да мислят, да разсъждават, а Стефан вземаше мълниеносни решения. На момента асимилираше и на другия ден започваше да действа."
Лъжански усвоил от Шарлопов още едно важно умение в бизнеса: "Аз идвах от инвестиционен фонд, където следиш голямата картина, а той ме учеше, че всеки детайл е суперважен. Примерно следеше в ресторанта дали всички сервитьори са облечени, както трябва, дали нещо не е закачено накриво Забелязваше абсолютно всичко."
Приятелят му никога няма да забрави и принципа на действие на Шарлопов: "Беше боец, често казваше: "Когато има проблем, влизаш в битката и я печелиш."
И ако в бизнеса е бил лъв, в семейството е бил баща, който обожава децата си.
"Основните му страхове бяха свързани с тях, държеше на всяка цена да станат свестни хора", казват познатите му.
"Искаше да са добри и почтени българи,
така казваше - спомня си Лъжански. - Майка му и баща му бяха със здрав морал, като възрожденско семейство и той така възпитаваше децата."
Давал им пример, като непрекъснато инвестирал печалбите от бизнеса в подпомагането на църкви и университети.
"Бе човек на вярата, със здрави устои - казва Лъжански. - Беше убеден, че сме благословена държава, че Бог ни помага. Човек с широко съзнание, смяташе, че всичко в България трябва да върви заедно - религията, образованието, просперитетът."
Още по темата четете:
Благой Рагин: Даваше на децата си по 5 лева на ден, за да не парадират
Напоследък имал проблеми с кръвното
Бранимир Ботев, бивш зам.-министър на туризма: Извади ми душата да доведа Талеб Рифай
Какво каза ректорът на Университета по библиотекознание проф. Стоян Денчев за Стефан Шарлопов, четете в хартиеното издание на "168 часа".
Най-четени
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Тодор Живков показва на Фидел Кастро най-старото тайно скривалище у нас
Подозират, че Първия си е имал и частен бункер заради банята с паркет Бункер, намиращ се под двореца в Кричим, е най-старото скривалище у нас. Под емблематичната постройки е изградено убежище за
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Галерия “Спасители на плажа” се завръща 25 години след края си
Продължението е поверено на шоурънъра Лара Олсен, а изпълнителни продуценти сa отново създателите му Бърк, Шварц и Бонан Актьорският състав все още се пази в тайна "Дръзки герои