Нови мерки за по-чист въздух, но нищо за миене на улици. По-ниската цена за парното и билета за градския транспорт ще ограничат горенето на боклуци и трафика в столицата
То има най-бърз ефект, но е мистерия защо общината го избягва
В опит да се справи с кошмарно мръсния въздух в столицата общината мина към план Б. Ще се предприемат всякакви мерки, но не и тези, които ще имат най-бърз ефект.
Честото миене на улиците неслучайно се прилага в повечето западноевропейски градове, но у нас не е на дневен ред.
От общината обявиха, че към него ще се прибягва по-често, но само ако няма опасност от заледяване. Което е странно, след като вече има препарати, които предотвратяват поледиците на пътя.
"Избягват миенето, защото им
излиза скъпо
- обясни пред "168 часа" екологът Янчо Найденов. - От друга страна, всички плащаме такса смет, София непрекъснато се разширява и се питам къде отиват всички тези пари? Нали идеята бе с тях да се изчисти градът? Миенето е задължителна мярка, без нея не може. Сега какво правят - мият, събират калта на едно място и като я оставят по улиците да засъхне, отново вдига прах. Тоест в организацията на почистването нещо много сериозно куца."
На подобно мнение е и бившият министър на околната среда Евдокия Манева: "Необходимо е да се обърне по-голямо внимание на миенето. Присъствах на среща, където представители на общината поеха подобен ангажимент, както и че ще се наложат по-високи такси за камионите на строителните фирми."
Вместо този най-ефективен метод за борба с мръсния въздух общината заложи на други. При два поредни дни на 4 пъти превишение на нормите достъпът до центъра на коли с четни и нечетни номера ще се редува - реално всеки ще може да кара там през ден. Освен това ще има
частична или пълна забрана за паркиране в синята зона
Подобни мерки се прилагат в много западноевропейски мегаполиси, но там са съчетани и с адекватна данъчна политика, стимулираща покупката на нови коли, а не на стари, както е в България. Придружена е и от спиране на движението в градовете на старите дизелови автомобили. У нас те представляват 60% от стария автопарк и са основният замърсител, но на този етап за тях няма ограничения. В ЕС стигнаха дотам, че редица градове обявиха, че до 7 години изобщо няма да допускат дизели, дори и да са нови.
У нас все още
никой не смее да ограничи вноса на димящи автомобили
Единствено общината обяви, че КАТ ще ги контролира с газоанализатори, които ще измерват емисиите им. За съжаление при сегашното състояние на полицията е повече от ясно какво ще се случи, така че едва ли може да се очаква някакъв осезаем ефект и от тази мярка.
"Затова е необходимо да се обърнем към простите решения - съветва Янчо Найденов. - Българинът не може да си позволи нова кола, но е принуден да се движи с автомобил, защото
градският транспорт е скъп
Да, има метро, но ако трябва да пътувате от "Люлин" до гара Искър, само в едната посока ще са ви необходими 4-5 лв. В двете - 8 лв. Затова
човек предпочита да се качи на кола
Тя няма да му е изгодна, ако мрежата на метрото е по-развита и билетът е по-евтин. От общината казват, че цената му е сред най-ниските в Европа, но ако сравните средната заплата в ЕС с нашата, ще видите, че билетът там пак е по-достъпен."
Според него другата основна мярка е да поевтинеят централното отопление и газификацията, като те навлязат и в ромските квартали.
"Много хора в провинцията се отказват от тях, защото им е скъпо, и минават на дърва", казва Найденов.
Ясно е, че докато тази тенденция върви, в София въздухът ще става все по-мръсен.
"Сутрин в "Люлин" до 11 часа не можеш да си отвориш прозореца, така мирише на дим", посочва Найденов.
Според него тезата за по-евтино централно отопление и по-достъпна газификация на пръв поглед звучи абсурдно. Но ако парите за това се сравнят с тези, които обществото дава за болнични и лечение на белодробни заболявания, ще се види, че в нея има смисъл.
Според Евдокия Манева е крайно време и зелените неправителствени организации да покажат някаква заинтересованост към въздуха в София и да предложат решения.
Защо зелените вечно критикуват, но никога ги няма, когато столицата е скована от смог, когато има пожари или залесяване, четете в хартиеното издание.
Най-четени
-
Криминален архив: Смъртта на Маймуняка поръчана от ВИС
Aтентатът срещу боса от бившата групировка ВИС Димитър Димитров-Маймуняка е поръчан от среди в самата групировка, която от няколко години е разпокъсана, съобщиха източници от МВР
-
Секретно 3-те фатални грешки на Георги Димитров
Критикува зверствата на Червената армия у нас, но бързо подвива опашка Сталин има сериозни мотиви да елиминира Георги Димитров - смята историкът Лъчезар Стоянов
-
Коментар №1 на седмицата: От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала
От омраза към България в Скопие унищожиха чрез опожаряване своята Универсална зала. Тя е архитектурно копие на някогашната сграда на цирка в София. Построена е като дарение от България през 1966 г
-
Компроматите през 90-те - "партийната книжка" на Софиянски. Днес се борави с милиарди, болонки, контрабанда
През 90-те години върхът на предизборните компроматни битки беше "партийната книжка" на Стефан Софиянски. Днес вече се борави от една страна с милиарди лева/евро, но от друга с луксозни часовници
-
Детска радост от празни будки на паспортния контрол на летище София
Oops. Детска радост от празни будки на паспортния контрол на летище София. Даже чантата си с документи забрави на скенера. Да, мислихме навремето, че това ще се случи през 2009, а не през 2024