Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Александър Батенберг (в средата) с други офицери по време на Освободителната война.
Александър Батенберг (в средата) с други офицери по време на Освободителната война.

Хейтъри отказват Димитър Димов от писането, вкарват Талев в лагер и убиват Георги Марков

1920 г. Стоян Ватралски обобщава: “Мнозинството са мрачно навъсени, с остървени клевети и кървави закани по всички направления”

В миналото българите, също, както и в наши дни, лесно са се поддавали на неоснователна омраза, свидетелстват различни автори. Преди 100 години, въпреки че не е имало фейсбук и интернет, картината не е била по-различна. Често негативните чувства са били насочени несправедливо и към личности с безспорни заслуги към страната ни.

Веднага след Освобождението сънародниците ни се поддават на най-груби политически страсти и сякаш трудно различават добро от зло. Емблематичен в това отношение е примерът с княз Александър Батенберг.

Към първия ни държавен глава

са отправяни

много незаслужени обвинения

Най-популярни са две - първо, че като германски аристократ е бил чужд на българския народ, и второ, че е скарал България с Русия. Което е абсурд, защото ни е наложен от император Александър II.

Дълги години той е непризнат, въпреки безспорните си заслуги. Неоценима е ролята на младия княз за Съединението и за защитата му. Истински подвиг извършва и в последвалата триумфална за нас Сръбско-българска война, когато лично ръководи успешните действия на бойното поле срещу нашествениците и по блестящ начин защитава държавата срещу кроежите на Великите сили. С такъв актив един държавен глава би трябвало да е на особена почит от народа, но е факт, че по време на управлението си търпи убийствени критики от всички страни, а след абдикацията е обречен на незаслужена забрава.

В крайна сметка Александър Батенберг става и първият свален държавен глава на България. От името на Русия го арестували български офицери. А князът напуснал, за да не създава проблеми на страната и да не се пролива кръв.

В началото на ХХ век грозните страсти в обществото ни сякаш набират нова сила и от политическата сфера се пренасят във всички слоеве на обществото.

В тази връзка ето какво нерадостно описание на нравите у нас рисува завърналият се след повече от 16 години отсъствие в родината си писател Стоян Ватралски:

"Най-голямо и най-потресно впечатление ми направи третата категория българи, подозрително злобните. Те съставляват по-голямата част от народа и дават тон на българските нрави Всъщност ми се видяха толкова много, та човеку се понякога струва, че всички българи са такива. Това са грозни души, невежеството и клюкарството в които съперничат по предимство с ехидната завист и съскащата злоба. Сякаш че егоизъма, завистта и злобата са у нас народен култ и, в последствие, народна орисия. Тази категория хора правят пакости за забава, зло за удоволствие;

а добро - самата дума ги цинично разсмива

За тях алтруизъма е глупост или цинично покривало. Взаимното в душата им подозрение и недоверие е прогонило от лицето зарята на радостта. С изключение на децата и юношите, у нас рядко се срещат незлобиви и леко щастливи образи. Мнозинството са мрачно навъсени, с остървени клевети и кървави закани по всички направления. В сборове и стъгди човек се намира в бойко язвита атмосфера, в която всеки е против всички. Комунист клевети и се заканва на буржоа, и обратно. Партизанин (партиец - бел. ред.) клевети, пакости и преследва партизанина - от другата партия, разбира се. Селяк мрази гражданина, гражданин презира селянина. Черковник анатемосва и гони безбожника и (прикрито) учения, а тоз последния - макар на параден празник публично и лицемерно да целува кръста, иконата и на попа ръката - презира и черквата и черковника.

Към хора от друга народност, друга партия или черква, - освен когато ги дебнат за някоя облага! - очите им стрелят змии и гущери, а

устата им изригват обидни клевети,

злъчни закани и гнусни мръсотии."

Завърналият се от Америка Стоян Ватралски бил учуден от безпричинната озлобеност на сънародниците си.
Завърналият се от Америка Стоян Ватралски бил учуден от безпричинната озлобеност на сънародниците си.

Атмосферата, която описва Ватралски, е някъде от средата на 20-те до началото на 30-те години на ХХ век и донякъде може да бъде обяснена с голямото разочарование от войните - Балканските и Първата световна, и последвалата икономическа криза. Но и след това, с отстъплението на демокрацията в по-голямата част от страните на Стария континент, нравите у нас се ожесточават, а смекчаващите фактори като духовна просвета и религия отстъпват още повече пред грохота на модерните оръжия.

Блестяща, но също песимистична диагноза за периода от края на 30-те и началото на 40-те години на миналия век дава един от най-популярните ни народопсихолози Иван Хаджийски:

"Посредствеността поради особените стопански условия, в които живеем, е принудена да прави кариера на всяка цена, с всички средства, при което бездарността и хищничеството, тъпотата и нахалството, подлостта и низостта преливат в една хармония на истинско безсрамие - отбелязва Хаджийски.

Малко ли са случаите, когато организуваните единни фронтове на посредствеността (едничката възможна бойна форма) са убивали с най-непростени средства всяка глава, която ги е поставяла в сянка и ги е изобличавала не с друго, а с простия факт на съществуванието си, с това, че е установила един по-висок мащаб."

В истинска държавна доктрина се превръща омразата обаче след преврата от 9 септември 1944 г. Кървавите събития около т. нар. Народен съд, масовите репресии и въвеждането на самата тоталитарна система с характерните за нея лагери и затвори стимулират най-негативните качества у българите.

Тяхна жертва са цяла плеяда емблематични творци и хора на изкуството. Много от тях са обявени за "великобългарски шовинисти", като Сирак Скитник, Фани Попова-Мутафова, Яна Язова и др. Елин Пелин се е отървал само благодарение на благосклоността на комунистическия вожд Георги Димитров.

Сред най-нелепите мишени на българската омраза е и невероятното перо Димитър Талев. Показателна в случая е ситуацията, когато БКП принуждава българите в Благоевградско да се записват като "македонци". Проблемът на Талев е, че е описвал македонците като българи

Затова без съд и присъда комунистите го изпращат в лагера Куциян, където едва не умира, затрупан от въглища.

Жертва на ненавистта е един от най-талантливите ни творци Димитър Димов. След феноменалния успех на романа "Тютюн" новоизпечени и неуспели негови колеги се нахвърлят озлобено срещу писателя и творбата му. Изролзвайки различни смешни клишета, като по сигнал те атакуват романа и го обявяват за "буржоазен", че противоречи на партийната линия.

Противниците му вероятно вече са виждали Димов изпратен в някой лагер, подобно на колегата му Димитър Талев, но в последния момент той е спасен от червения вожд Вълко Червенков. Той излиза с водеща статия в "Работническо дело" "За романа "Тютюн" и неговите злополучни критици". След този официозен текст повече никой не си позволява да се заяжда с Димов. За съжаление хейтърите са постигнали целта си - големият писател след това се отказва от писането на романи.

След неоснователните и злонамерени критики Димитър Димов престанал да пише романи.
След неоснователните и злонамерени критики Димитър Димов престанал да пише романи.

Незаслужено оплют е и един от най-добрите писатели, диагностицирали соцреализма. Самият той станал жертва на омразата, в своето есе "Врагоманията" описва част от причините. Случката му е разказана от студент, арестуван в милицията:

"След като ме държаха няколко часа в една празна стая, ме поведоха навън. Милиционерът ми каза, че началникът на участъка, полковник Б., иска да ме види. ... След това стана и поиска да му кажа имената на приятелите си. Аз му казах десетина имена. "А сега - каза той - кажи ми имената на враговете си!" Отговорих му, че доколкото знам, нямам врагове. Той ме погледна изненадан и ме попита: "Искаш да кажеш, че не мразиш никого?" Отговорих му, че наистина не мразя никого. Видях как лицето му пламна, той извика: "Лъжеш!У И преди да мога да кажа нещо, продължи да вика: "Що за човек си ти,, ако не мразиш никого! Как можеш да живееш без да мразиш!

Как омразата става принцип на действие при социализма, четете в хартиеното издание.