Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Шуменският прокурор Румен Пенев бе осъден на 3 г. затвор за вземане на подкуп.
Шуменският прокурор Румен Пенев бе осъден на 3 г. затвор за вземане на подкуп.

Европрокурори изненадани, че разследваме

само чиновници за длъжностни престъпления

Лекари, учители, кметове и общински служители ще може да бъдат съдени за корупция.

Тази възможност се създава с промените в Наказателния кодекс (НК), които предлага Министерството на правосъдието (МП). Проектът е публикуван за едномесечно обществено обсъждане.

Предложенията засягат корупционните престъпления. Една част от тях са в резултат на препоръките, които през 2016 г. дадоха европейските прокурори, проверявали работата на българските си колеги.

Евромагистратите останали изненадани, че у нас за т.нар. длъжностни престъпления се разследват само хора на държавна работа. (Виж карето долу.)

Затова МП изработило новите текстове. Те ще дадат възможност за корупция и търговия с влияние на съд да се дават и хора от частния сектор, управители на консорциуми, лекари и учители, общински служители.

Според експертите

досега в закона

не е намерила

място смяната

на държавната с

частната

собственост

и се получила противоречива съдебна практика.

Заради нея на 21 декември 2011 г. Наказателната колегия на ВКС излязла с тълкуване, че работещите в търговски дружества не могат да бъдат съдени за подкуп, защото не са длъжностни лица и не са разследвани за престъпление по служба.

За първи път НК дава дефиниция какво значи публична функция.

Така сред хората с публична функция вече ще попадат и такива, които не са в държавната администрация като лекари и учители. Например, ако в момента лекар от частна клиника вземе пари, за да

издаде документ

за заболяване на

здрав човек, той

няма да бъде

разследван за

подкуп,

обясниха юристи. Същото важи и за преподавател във висше училище например, който поиска рушвет или услуга, за да напише на закъсал студент шестица вместо тройка.

Сега по такива казуси съдебната практика е изключително противоречива, признават юристи.

Например в някои случаи, когато лекар поиска допълнително пари за лечение от пациент, някои магистрати го тълкуват като изнудване, други не го приемат за престъпление и го оправдават. Това налагало да се даде дефиниция, за да се избегнат противоречията.

Едно от основните предложения в НК е разширяване на понятието длъжностно лице. Досега такива бяха служителите в държавните институция, като министерствата например.

МП предлага като длъжностни лица да бъдат третирани още кметовете и работещите в общинската администрации, независимо дали са на шефски пост, или пазят и управляват чуждо имущество, както и управители на консорциуми.

Увеличаването на хората, които са длъжностни лица, значи и че попадат в кръга на разследваните за корупция, обясниха от правосъдното министерство.

Вторият нов момент е, че

ще се наказва

търговията

с влияние

при извършване

на търговска

дейност

Според авторите на проекта това действие е с висока степен на обществена опасност, но досега никога не е фигурирало в НК.

Управители на консорциуми, кметове и общински съветници, които поискат, приемат или обещаят подкуп или облага, за да повлияят на друг човек при вземането на решение, ще се наказват с до 5 г. затвор и с глоба до 5000 лв., гласи новият текст.

Няма да се наказва пък онзи, който е предложил, обещал или дал рушвет, защото се е почувствал застрашен от търговец или управител на консорциум, но веднага доброволно е съобщил на властта.

За искане, даване, получаване и посредничество при т.нар. стопански подкуп отпада изискването облагата да е само имотна.

Размерът на наказанието за стопански подкуп се увеличава. Сега за това престъпление се дава до 2 г. затвор и глоба от 100 до 300 лв. Предложението на правосъдното министерство е наказанието вече да е до 5 г. лишаване от свобода и глоба от 500 до 2 хил. лв.

Създава се още един напълно нов текст в НК. Той гласи, че длъжностно лице, което наруши или не изпълни служебните си задължения, или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за друго физическо или юридическо лице, или обединение, се наказва със затвор до 3 г.

Нов елемент е, че вече като престъпление е обособено даването на подкуп от името или по поръчение на престъпна група. За това престъпление наказанието е до 20 години затвор, 50 хил. лв. глоба и конфискация на част или на цялото имущество.

Променят се и

наказанията за

подкуп

Сега длъжностно лице, което поиска рушвет, за да изпълни или не задълженията си, се наказва с до 6 г. затвор и 5 хил. лв. глоба. Предложението на правосъдното министерство е годините да се променят от 1 до 6, а когато се е превърнало в рецидив, да стане до 12 г. лишаване от свобода, а глобата да е до 25 хил. лв.

Когато подкупът е поискан за пореден път от човек, който заема отговорно служебно положение, включително съдия, прокурор, следовател или полицейски служител, той може да получи до 20 г. затвор, глоба от 50 хил. лв. и конфискация на част или цялото имущество. Сега наказанието е до 10 г. лишаване от свобода и глоба до 20 хил. лв.

Евгени Стоянов, зам.-министър на правосъдието:

Престъпление по служба

ще се разследва

и без да се доказва

целта на извършителя

За злоупотреба с власт ще се

наказват и шефове на консорциуми

ЕВГЕНИ СТОЯНОВ
ЕВГЕНИ СТОЯНОВ

- Г-н Стоянов, кое наложи промени в Наказателния кодекс (НК) по отношение на корупционните престъпления и престъпленията по служба?

- Тези промени са в резултат от неколкомесечни усилия на работна група в Министерството на правосъдието, създадена със заповед на министър Цецка Цачева. С тях отговаряме и на част от препоръките в анализа на структурния и функционалния модел на прокуратурата и на нейната независимост, изготвен от Службата за подкрепа на структурната реформа към ЕК.

В една от препоръките бе констатирана необходимост от преразглеждането на текста от НК, който засяга длъжностното престъпление. В доклада си европрокурорите посочват, че нарушението или злоупотребата със служебно положение не се прилага за длъжностни лица в търговски дружества, кооперации и др. по същия начин, както за длъжностните лица в публичния сектор и държавните институции. Налице е разминаване с прилагането на нормите от НК за лицата от публичната и частната сфера по отношение на корупционните престъпления.

Сега разширяваме обхвата на понятието ,,длъжностно лице”. Изрично в тази категория включваме служителите в общинската и местната администрация, тъй като съдебната практика по този въпрос е разнопосочна предвид това, че те са част от местното самоуправление, а не от изпълнителната власт или държавната администрация. Към категорията “длъжностно лице” присъединяваме и ръководителите на обединения от търговци, както и лица, упражняващи друга публична функция.

Даваме и дефиниция на “публична функция” - дейност с обществено значение, уредена в закон и възложена за изпълнение на правоспособно лице по съответния ред. Такова определение в кодекса в момента няма.

- Искате да кажете, че за длъжностни престъпления вече ще бъдат разследвани и шефовете на търговски дружества и консорциуми например?

- И по сегашните текстове ръководителите на юридически лица и еднолични търговци са “длъжностни лица”. Ръководителите на консорциуми обаче не попадат в тази категория. С разширяване на понятието ,,длъжностно лице” и създаването на нов текст в чл. 221 в НК това ще стане възможно.

- Създавате и нов текст за длъжностно престъпление за хора от частния сектор. Сега този текст от закона се прилагаше само за хора от публичния сектор.

- Новият чл. 221 от НК в проекта е аналог на текста от особената част (чл. 282 НК), който се отнася за лицата от публичния сектор. Сега по този текст за длъжностно престъпление се повдигат обвинения на лица от изпълнителната власт, когато нарушат или не изпълнят задълженията си или превишат правата си и от това настъпят значителни вредни последици.

Така например, ако в момента търговско обединение спечели обществена поръчка с държавни пари и негов ръководител наруши или не изпълни служебните си задължения или превиши правата си и от това произлязат значителни вредни последици за институцията, обявила поръчката, то въпросният ръководител от частния сектор не може да носи наказателна отговорност за това.

С разширяване на понятието ,,длъжностно лице” и създаването на новия текст в чл. 221 в НК това ще стане възможно.

- А до какво ще доведат промените в прословутия чл. 282 за длъжностни престъпления на хората по високите етажи на властта, по който няма почти нито един осъден?

- Да, това е дългогодишен проблем. Сега текстът звучи така: “Дъжностно лице, което не изпълнява или превишава свои задължания с цел да набави за себе си или другиго имотна облага….” Специалната цел, която по своята същност е субективно преживяване, се доказва изключително трудно, дори в момента има искане за тълкувателно решение от главния прокурор до общото събрание на ВКС по темата.

Ето защо ние сме предвидили специален текст, чрез който може да се търси наказателна отговорност за престъпление по служба, без да се доказва специална цел.

- Какви са промените, отнасящи се до подкупите?

- За искане, даване, получаване и посредничество при т.нар. стопански подкуп отпада изискването облагата да е само имотна.

Увеличава се и размерът на наказанието. Предлага се като субект на пасивния подкуп по тази глава да се въздигне лице, което осъществява търговска дейност или работи за едноличен търговец, юридическо лице или обединение, за да се обхванат всички възможни хипотези на длъжностни лица, ангажирани при осъществяване на търговския оборот, които биха могли да бъдат субекти на този вид престъпления.

Предлагаме още да се инкриминира търговията с влияние при осъществяване на търговска дейност, която също се характеризира с висока степен на обществена опасност, но понастоящем не попада в обхвата на наказателния закон.