Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ОТЛИЧНИЦИ: Част от българския екип в Германия заедно с топизобретателя инж. Евстати Апостолов (третия от дясно на ляво).
ОТЛИЧНИЦИ: Част от българския екип в Германия заедно с топизобретателя инж. Евстати Апостолов (третия от дясно на ляво).

Пет години 15 наши специалисти монтират в Хамбург, а други 60 работят у нас 

Топизобретателят Евстати Апостолов: Питат ме как си намирам работа, а аз казвам, че съм като адвокатите - мен ме намират

Въпреки че България не участва като акционер в проекта XFEL, едно от ключовите изобретения в него е създадено от екипа на нашия учен инж. Евстати Апостолов и Техническия университет.

"Истината е, че в подобен консорциум

не могат да попаднат случайни играчи

- всички се познаваме от години и всеки знае какво могат останалите", казва пред "168 часа" Апостолов.

С вълноводи той се занимава отдавна и много малко са компаниите в света, които правят подобни разработки. Ако трябва да се обясни с най-прости думи изобретението му, то е, че ускорява максимално скоростта на електроните - дотолкова, че развиват скорост, близка до светлинната.

"Много често ме питат как си намирам работа - смее се Апостолов. - Отговарям им, че съм като адвокатите - мен ме намират."

Попада в проекта след една дискусия в Германия през 2007 г. Българският учен слуша идеите на колегите си за вълноводитe в предстоящия проект и смело заявява: "Това няма как да стане." Започва спор с останалите, но Апостолов е непреклонен - предлаганата идея няма да сработи.

Тогава един от шефовете казва: "След като твърдиш, че така няма да стане, кажи какво предлагаш, за да стане". Евстати Апостолов прави две конструкции и ги тества в продължение на 30 денонощия.

"Когато се убедиха, че работят, им стана много интересно - защо само нашите разработки се справят", усмихва се Апостолов. Според него

тайната на успеха

е, че научното задание на проекта и било много добро и ясно дефинирано.

"Най-важното е да познаваш изделието и да си наясно какви функции трябва да изпълнява", обяснява българският учен.

След като разработката е одобрена, възниква следващият голям проблем. Вълноводната система е дълга 12 м, а това

суперсложно съоръжение трябва да се закрепи на криомодул в тунела на дълбочина до 38 метра под земята. За целта трябва да се спуснат обучени монтажници, да мерят и да работят дни наред. Което, освен че е много скъпо, е и много сложно. Затова Апостолов решава този проблем като разработва теория за кинематично окачване на вълноводите.

"Отидох с идеен проект - обяснява той. - Извикаха шефа на конструкторите, за да прецени дали предложението ми отговаря на изискванията, като междувременно ме предупредиха, че трябва да ме е страх от преценката му.

Той само погледна разработката и каза: "Трябва да подпишем договор."

След което направих над 50 вида носещи конструкции и всички те бяха

произведени у нас

и монтирани в Германия от български специалисти."

Решавайки това предизвикателство, изниква следващото - как да се тестват криомодулите. За целта трябва да се разработят превключватели, които да разпределят 5 мегавата енергия - кошмарно трудна задача, защото горе-долу това е токът, необходим за голям столичен квартал.

"Произведохме 10 устройства, които да подават електроенергия към инсталацията, захранваща с ток ускорителя", казва Апостолов.

Другото предизвикателство пред учения е как да се конструира монтажен манипулатор, тежащ 1,5 тона, с шест степени на движение, с ъглови премествания на 2 дългови минути и линейни - една десета от милиметъра. Човек може да го заболи главата само докато чете подобна задача. Неслучайно Апостолов

мисли върху решението й в продължение на три години

"В един момент реших просто да погледам документални филми как се монтират спътници в Космоса", казва ученият. 

Как му хрумва решението, четете в хартиеното издание. 

УСПЕХ: Едни от най-сложните системи в ускорителя - вълноводните са проектирани и произведени у нас.
УСПЕХ: Едни от най-сложните системи в ускорителя - вълноводните са проектирани и произведени у нас.