Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

У нас вече има картели, които предлагат комплексна услуга - социология, писане на стратегии, опорни точки, тролове и медийна пропаганда опакована като независими коментатори

Както знаем, забраненият плод е най-сладък, а полуразсъблечената плът дразни мъжкото либидо много повече от откровената голота. На това разчита древният “танц на седемте воала”, с който невръстната Саломе замайва главата на Ирод Антипа, тетрарх на Галилея.

Точно такъв танц са и екзитполовете в деня на изборите. Хич не си въобразявайте, че забраната за разгласяването е селяндурщина на властта. Напротив, това е тънка еротична игра, в която воалите падат един по един, разкривайки нещо тайно, забранено и много желано, с което се пробужда избирателното либидо.

Гола партия

- скука

Забраненото разголване на текущите резултати е вече еротична игра, петинг на избирателя.

Ако искаше, властта просто можеше направо да ги забрани. Тя обаче ги разрешава, но забранява разгласяването им. Не виждате ли абсурда? Все едно в заведение със стриптийз да наредиш на посетителите да си държат очите затворени.

Екзитполът е най-нетрайният продукт. Час след като се затворят урните, вече имаме първите данни от паралелното преброяване. След 5-6 часа имаме окончателен резултат, а след ден-два ЦИК публикува пълните данни. Оказва се, че докато екзитполът интересува някого, публикуването му е забранено. А когато е позволено, той вече никого не интересува.

Защо тогава социолозите изобщо правят екзитполове? Това е скъпо занимание. Явно защото партиите плащат по един или друг начин. Но плащайки с едната ръка, с другата перфидно ги забраняват.

Тази двусмисленост може да има само една цел – манипулиране на избирателя, вкарването му в режим “танцът на седемте воала”. Ако, да кажем, разликата между нашите и вашите е 5 процента, а обявите полуанонимно, че тя е само половин процент, може да събудите в потенциалния свой електорат амбицията да хукне към урните и да наклони везната. И обратното, ако обявите по-голяма разлика, може да убиете желанието на съперника. Вариантите са много, сметките са сложни и в повечето случаи накрая излизат погрешни.

Както отново лъсна, повечето от най-авторитетните социологически агенции по-скоро манипулират в полза на отделни партии, отколкото да измерват честно и почтено нагласите. Позволената грешка от 3 пункта им дава доста голям диапазон за шаване, а и те често я надхвърлят. В. “24 часа” съпостави прогнозите 2-3 дена преди изборите с крайните резултати и добре направи, но според мен трябва да съпостави резултатите с прогнозите 1 месец преди изборите. Тогава ще видим необясними разлики от по 10 процента. Ще видим и друго – агенциите имат трайни пристрастия към партията, на която даряват допълнителните проценти. Бих казал, че у нас вече са създадени картели, които предлагат комплексни услуги в пакет и под ключ – социология, писане на идеология и опорни точки, тролове, пиар стратегия и медийна пропаганда, пробутвана като независим коментар. През тях не може да пробие нито един наистина независим и обективен глас. Това е причината, поради която едни и същи лица съобщават електоралните данни, участват в писането на партийните програми и коментират политиката по телевизиите като ужким надпартийни мислители.

Редовно гледам американските новинарски телевизии от чисто професионален интерес, пиша статии. Там изобщо не може да се види представител на социологическа агенция да коментира политиката. Това е табу. Нарушиш ли го, компрометираш обективността на проучването.

У нас тези лекари-общественици напълно са изместили журналистическия коментар, а и когато измежду социологическите облаци пробие подобен лъч, той се оказва нефелен. Професионалната социологическа класа направо блокирала развитието на младите журналистически коментатори в централните медии. Това е трагедия за младата журналистика.

Както казах, това е картел, който произвежда и пласира постистини, псевдомнения и пластмасова политика. С всяка година неговата примка се затяга все по-силно. Нещата съвсем се влошиха, след като през 2013 г. от играта бяха изритани парламентарната агенция НЦИОМ и частната МБМД на Мира Янова. Ударът срещу НЦИОМ дойде, след като тази агенция даде напълно обективни и точни прогнози за изборите и с това развали сметките на картела.

С МБМД пък видяхме характерно насъскване на глутница кучета. Месец и нещо преди изборите в. “Преса” съобщи, че тази агенция криела изследване, според което разликата между първите 2 партии била 14 пункта в полза на ГЕРБ. В същото време “Медиана” на Кольо Колев съобщаваше 5 пункта в полза на БСП, а “Галъп” – пак победа на БСП, но в по-умерени рамки. В крайна сметка на изборите ГЕРБ победи с 5 пункта, което значи, че Мира Янова е била с 1 пункт по-близо до истината от Кольо Колев. Само че междувременно имаше бурна динамика, която мощно разколеба електората на ГЕРБ – случи се шумният скандал със записа от тоалетната на Бойко Борисов и аферата “Костинброд”. Разгърна се мащабно психолингвистично мероприятие, което изостри обстановката до крайност. Затова логично е да приемем, че Мира Янова е била доста по-близо до истината.

Това обаче не попречи на социологическия картел да й

устрои

хунвейбинско

“дадзибао”

– тотално начукване на канчето, последвано от превъзпитание на село. И тя наистина се оттегли в Бели Искър и отвори пицария. Между другото, сега се сещам, че Саломе идва от Шалом, което ще рече “мир”, т. е. Мира. Няма никаква връзка с темата.Но танцът на воалите има. Тук аз изобщо не защитавам данните на МБМД и не мога да кажа доколко тази агенция работи професионално. Като внимателен кибик обаче виждам ясно, че резултатите й са най-малкото сравними с тези на картела. Основната разлика е, че те са вляво, а тя - вдясно, и че спорят за клиенти не само от политиката, но и от бизнеса. Лично аз си сверявам часовника с “Алфа рисърч”“ но това е въпрос на вкус.За мен важното е да има открито състезание, в което социолозите да се конкурират с делата си. Все ми е едно дали агенцията е близка до Нинова, Борисов, Доган или злополучната постседесарска тройка. Когато имаме всички страни и ъгли на триъгълника, можем сами да изчислим къде е центърът. И точно това бе разрушено от картела, когато закриха НЦИОМ и елиминираха МБМД. Да се готвят и други.

Картелът продава на партиите комплексен продукт и основната му задача е да ги убеди, че имат въпиеща нужда от всичките му услуги, иначе кучета ги яли. Както имало (чувам) случаи, в които частната поликлиника ти маха жлъчката и ти прави неинвазивна сърдечна операция, вместо само да ти предпише хапчета.

Тук полуразсъблечената еротична игра с екзитполовете използва уязвимостта на клиента. В деня на изборите партиите са особено чувствителни и психически лабилни, на тях всяка муха им се привижда като слон. Картелът казва – ето, сега ще пуснем това и това процентче, ще натиснем това и това копче и веднага хиляда човека ще тръгнат от Волуяк към Угърчин да гласуват. И партиите вярват, завалиите. Къде ще ходят, в този ден те са като жена в напреднала бременност.

Именно затова парламентът “полузабранява” екзитполовете. Това развързва ръцете на социологическия картел. Анонимността ги защитава от излагациите, а в същото време облича с ореола на бунта срещу забраната.

И накрая картелът довършва услугата, като обяснява по телевизиите кой какъв успех е постигнал и каква коалиция е длъжен да направи. Вероятно това е една от причините, поради които този път партиите се отказаха изобщо да дават пресконференции. Защо да се обясняват, когато има кой да обяснява вместо тях?

Според други капацитети обаче партийните лидери били съвсем подплашени от колежката Беновска. Не стига, че ги тормози години наред, ами и напоследък хвърля ябълки. Ами ако дойде с развалени яйца?