Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

 562 машини са потенциални убийци, защото са прекалено стари и необслужвани

 Пробутват ни най-скъпите аварийни устройства от 380 лв., не казват, че има и по 120 лв.

На 12 декември 2015 г. около обяд 60-годишен мъж засяда в асансьор на 12-ия етаж на бл. 28 в софийския кв. “Сухата река”. Два часа по-късно той е открит мъртъв, получил инфаркт.

Инцидентът става година след като у нас е приета специална наредба за безопасност при ползването на асансьори. Тя става задължителна за България по силата на директива на Европейския съюз.

Най-просто казано, въведението, от което фатално не успява да се въползва възрастният мъж, покосен от масивен инфаркт,

задължава всички собственици на сгради

в страната да поставят специален телефон в асансьорните кабини.

"Този човек имаше 2 телефона у себе си, но от 112 никой не реагира достатъчно бързо на обажданията му. Престоя 2 часа в заседналата кабина и накрая го намериха мъртъв." Това разказа пред "168 часа" Валентин Маринков, шеф на Българската асансьорна асоциация, който силно подкрепя поставянето на специалните телефони.

Експерти в бранша обаче питат дали тази мярка ще реши наистина проблемите с безопасността, или ще направи рязко една група хора много по-богати.

Защото фирмите, одобрени за тази голяма доставка, са общо 7 и всяка една от тях ще вземе средно по 6,5 млн. лв., установи проучване на "168 часа".

Статистиката показва, че в България има 120 000 асансьора. Ако всяко устройство бъде закупено по 380 лв., се получава

впечатляващата сума от 45 600 000,

които ще си поделят седемте компании.

По думите на Маринков дори само един инцидент е достатъчен, за да бъде убедено обществото, че тази апаратура е задължителна.

В момента обаче в много от блоковете с асансьори в страната има огромно напрежение срещу скъпите устройства, които са истинско предизвикателство за пенсионерите. Те трябва да отделят по 40-50 лева от бюджета си за поставянето им.

Освен финансовите неудобства за гражданите, експерти обясняват, че новите телефони не са решение срещу повредите в асансьори, при които може да пострадат хора.

Статистиката показвала, че повечето инциденти, завършили със смъртни случаи, не са заради липсата на авариен телефон, а заради остарели и неподдържани асансьори.

"Например през октомври миналата година се скъса заварка на една планка и кабината на асансьора заедно с хората в нея падна,

краката на всички бяха счупени

Но това е в резултат на конструктивна и технологична грешка", спомня си Маринков.

Асансьорната асоциация алармира за тези случаи, като се обръща към Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. Тя настоява да се спрат по-старите асансьори и да се обезопасят.

"Абсолютно никакви мерки не са взети - категоричен е председателят. - В момента

работят 562 асансьора, които са потенциални убийци

Проблемът е, че 90 000 кабини са монтирани преди 1990 г. и са произведени от Държавния завод за асансьори, съществувал до 1994 г."

Според него тези асансьори са изключително опасни, защото не е нормално 50-60- дори 90-годишни машини да продължават да возят хора и живеещите в блока да си мислят, че те са изрядни, стабилни и безопасни.

"Това са подвижни ковчези", категоричен е Валентин Маринков.

В повечето случаи не са извършвани ремонтите, предписани от производителите. Което още повече влошава състоянието на асансьорите.

"Тук вината е главно на собствениците - споделя специалистът. - Те смятат, че могат да се поддържат машините, без да се ремонтират и без да се влагат никакви средства в тях. Избират фирми, които не са изрядни и не извършват никакви ремонти, само събират пари. Накрая асансьорите рухват."

Съвсем логично заради новите аварийни телефони, които задължително трябва да се поставят в асансьорите, фирмите по поддръжката

вече започнаха да вдигат цените

Някои дори със задна дата, оплакаха се домоуправители пред "168 часа".

Макар че и в момента те са длъжни да осигурят денонощно дежурен, повечето не поддържат такъв. С новата уредба те са задължени да разширят услугата, като плащат на човек, който да вдига телефона по всяко време в денонощието.

Другият капан е, че фирмите по поддръжката са се уговорили с определени компании, които предлагат аварийни телефони на възможно най-високите цени. Като премълчават факта, че

могат да се намерят както за 120 лв., така и за 380 лв.

В повечето случаи потребителите се доверяват на техника си, без изобщо да проверят, че има и други оферти.

Има и случаи, в които асансьорните техници предлагат устройството на хората за сума от порядъка на 400 лв., но не се аргументират защо е необходимо това. Според домоуправители техниците увеличават цените както на аварийния телефон, така и на монтажа.

Проверка на "168 часа" установи, че за монтирането им фирмата, която поддържа асансьора във вашия блок, ще ви иска допълнително още между 60 и 100 лв.

Специалисти твърдят, че устройството е изключително просто и високите цени в случая са абсолютно необосновани. Монтажът също не е нищо особено освен поставянето на панела.

"Аварийният телефон е максимално опростен - коментира пред "168 часа" служител на една от фирмите, които предлагат задължителната услуга. - Няма смисъл да се усложнява и

да се заплаща такава гигантска сума,

защото се използват само 10% от потенциала на устройството."

По думите му компонентите, които съдържа комплектът, са комуникаторът, който извършва всичко, панел с висоговорител, микрофон и бутон. Също така аварийно захранване с вграден акумулатор, който да се включи, ако евентуално спре токът, и да продължи работата си, особено ако има хора в асансьора. Поставя се и мобилна симкарта, чийто абонамент всеки месец излиза между 3 и 5 лв.

"Като цяло за технически грамотен човек това изобщо не е сложно за изпълнение. Реално монтаж няма почти никакъв, защото трябва да се пробие само отворчето за панела, който ще стои в самата кабина. Влиза и един 3-метров кабел", коментира служителят.

Във фирмата, с която се свърза "168 часа", аварийният телефон струва 140 лв. Те предлагат и само устройството, което извършва комуникацията на цена от 50 лв. То се купува главно от асансьорни техници, които имат останалите части от комплекта.

"Има устройства, които налагат много сложен монтаж и тогава той е по-скъп от себестойността на устройството - коментира инженер, който работи в същата сфера. - Но в случая с аварийните телефони това не е обосновано, защото

монтирането е изключително простичко."

Според друга фирма, предлагаща устройството, цените при тях са по-високи, защото се взема предвид и техническото ниво на асансьорите, както и социалният статус на клиентите, което звучи близко до

преценката на катаджията за размера на подкупа

според професията на провинилия се шофьор.

Какво още казват фирмите, които предлагат устройствата, и как точно е уредено изискването по законов ред, четете в хартиеното издание на "168 часа"