Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Никакво обезщетение няма да получат за катастрофата в Кресненското дефиле алпинистът Боян Петров и екологът Андрей Ковачев. Двамата не са изпълнявали задача нито от Агенция "Пътна инфраструктура", нито на Министерството на околната среда и водите.

Това заявиха от двете институции пред "168 часа". "Няма как да бъдат командировани там хора, които не са служители на агенцията и на министерството", твърдят от ведомствата.

Андрей Ковачев е член на обществения комитет по наблюдение строителството на магистрала "Струма", но той е на доброволни начала и не е част от проекта. А Боян Петров въобще не е участвал в обсъжданията.

Къде да се изградят тръби, какъв да е диаметърът им,

за да минават земноводни, влечуги и костенурки, къде да има преграда, която да ги насочва към безопасен път, е конкретната задача, която са изпълнявали Боян Петров и Андрей Ковачев по време на катастрофата в Кресненското дефиле.

Според природозащитника Стоян Бешков двамата е трябвало да покажат невралгичните точки, в които умират най-много от изброените животински видове, както и да предложат алтернативни варианти за безопасната им миграция.

"Предишната седмица аз също отидох на мястото, за да огледаме проблемните зони. И лично поисках от Андрей Ковачев, който ме покани, командировъчно без право на пътни, дневни и квартирни. Дали сега са имали, не мога да кажа", каза Бешков пред "168 часа". Според АПИ обаче такива

командировъчни

не са били издавани

на двамата пострадали.

Последният вариант за лот 3.2. от автомагистрала "Струма" от Крупник до Кресна предвижда да има две отделни трасета. В посока Гърция да минава по сегашния път. Към София шосето трябва да бъде в две ленти, а при изкачванията даже в три, но да се изгради в източна посока от съществуващото.

Местата, където стръмен склон се спуска директно на пътя, трябва да се обезопасят,

като се построи тунел за животинските видове,

както и преграда, която да ги насочва към него.

Боян Петров неслучайно заяви, че познава района много добре и е минавал по пътя поне 120 пъти. Той е писал дипломна работа за Кресненското дефиле. Там е отбивал и военната си служба.

Градските си отпуски ги прекарвал в пролома да брои змии и прилепи и да наблюдава костенурките - разказа природозащитникът Стоян Бешков. - Колите хвърчат с бясна скорост. И дори магистралата да се изгради извън пролома, ще трае 5 г. В това време трафикът ще остане в дефилето и

ще има десетки

човешки жертви

Ние искаме това да се избегне и магистралата да мине отстрани. Щом могат да построят две платна по склона на Пирин, би трябвало да може и 4. Това са инженерни решения."

Самият Боян Петров също заяви, че Кресненското дефиле е смъртоносна точка. След инцидента алпинистът вече смята, че магистралата не трябва да минава оттам не само за да се запазят животинските видове в района, а

за да се избегнат инциденти като този, който го сполетя

"Още всичко е много прясно, но аз отдавна съм приел за своя мисия трасето на магистралата да излезе извън дефилето. Премиерът Бойко Борисов се съгласи с мен и каза, че трябва да се съгласува с министрите", каза Петров.

Националният природонаучен музей е издал цяла книга за биоразнообразието на Кресненския пролом. Според учените там живеят около 3500 животински видове, за много от които това е единственото място за популация в Европа.

За видове като чакала, вълка и дивата свиня построяването на силно натоварена автомагистрала в района на пролома не би имало голямо значение от гледна точка на ограничаване разпространението им на запад, то за мечката и донякъде за благородния елен това ще има отрицателни последици. Популацията на мечката в западните погранични планини се подхранва единствено чрез периодични разселвания на индивиди от Рило-Родопския масив, пишат в свое изследване Николай Спасов и Павел Стоев.

МОСВ не може да каже дали има екологичен проблем за построяването на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле.

"Това ще бъде предмет на анализ в рамките на доклада за оценка въздействието на околната среда и доклада за оценка на степента на въздействие върху защитените зони от мрежата "Натура 2000" - пишат от министерството в отговор до "168 часа". - Процедурата предвижда двата доклада да бъдат представени и обсъдени с обществеността и ще бъдат публично достъпни за изразяване на становища. Едва след това Министерство на околната среда и водите като компетентен орган ще се произнесе по екологосъобразността на предложените и оценени варианти за изграждане на магистралата."