Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Новият 3D хит на 70-годишния майстор е сред акцентите на празничното издание на кинофорума, отдаващо чест и на музикалното си начало

Преди близо 40 години в мрачния и хладен град Порт Талбот в Южен Уелс на един сив плаж седи момче, което слуша жива латинска музика на портативно радио и сякаш чрез нея се отнася някъде далеч, а светът му става по-малко сив.

Този спомен на режисьора Тери Гилиъм е обяснението на името на неговия филмов шедьовър "Бразилия" от 1985 г.

Лентата, вдъхновена от романа на Джордж Оруел "1984", ще бъде прожектирана в специалната програма “Британска гала” на 20-ия “София филм фест”.

Юбилейното издание на кинофестивала тази година посреща

като специален гост самия Тери Гилиъм, както и легендарния му колега

с пловдивски корени

Тед Кочев

И двамата режисьори ще бъдат отличени с Наградата на София на Столичната община за своя изключителен принос към киноизкуството.

В рамките на форума ще се състои ретроспектива на редица хитове на Гилиъм, както и българската премиера на последния му филм "Теорема нула".

Специално присъствие на “София Филм Фест”, макар и дистанционно, ще има и киномайсторът Вим Вендерс. С уникална 3D селекция ще бъде отбелязана 70-годишнината на независимия гений в световното кино. Германският режисьор ще направи специални видеообръщения преди всяка от 3D прожекциите на филмите си "Пина", "Катедрали на културата" и един от акцентите в програмата на СФФ с премиера за родния екран "Всичко ще бъде наред".

Лентата изследва промяната, настъпваща у писателя Томас, след като злощастен инцидент го превръща в убиец на дете. Шокът и травмата несъмнено преобразяват героя, който трябва да се пребори единствено с човека, когото вижда в огледалото. Години наред той е изправен срещу самия себе си, срещу своята вина и омраза, а когато среща семейството на своята жертва, се впуска в още по-дълбоко "психологическо приключение", подсилено

от 3D камерите

Характерните за тази технология зрелищност и видима напрегнатост на сцените в продукцията са заменени от динамиката на едно дълбоко изследване на стихиите, които бушуват вътре в човека. Вендерс е пионер в използването на 3D-то за история, лишена от екшън сцени.

"В началото проектът може да ви изглежда парадоксален, понеже все още 3D киното силно се идентифицира с дандания и екстремност. Аз обаче разказвам интимна история, в която действието се случва предимно в главите на изпълнителите, а 3D камерите въздействат като увеличително стъкло. Те буквално надничат в хората, създават рентгенови снимки на душите. Сигурен съм, че когато подобни технологии се включат при засилването на символи в интимната драма, филмите ще придобият друго измерение, ще докоснат публиката по различен начин, като я приближат съвсем реално до персонажите", обяснява режисьорът.

Гениалният новатор поверява главната роля в своя филм на актьора Джеймс Франко, който си партнира с Рейчъл Макадамс и звездата от "Нимфоманката" на Ларс фон Триер - Шарлот Генсбур. Участват още Патрик Бошо, Мари-Жозе Крозе, Питър Стормаер, Лайла Фицджералд, Питър Милър и др.

Вендерс признава, че като творец много често е подтикван и улесняван в работата си от силата на музиката.

"Някога имах саксофон, но един ден просто го занесох в заложна къща в Стария град на Дюселдорф и със сумата, която получих, си взех Bolex камера с три обектива. До ден днешен музиката все още е част от мен. В продължение на дълги години живях и работих с музика, оттам се роди любопитството: какво се случва между музиката и киното? Мислех си:

"Може би трябва да се пристъпва към един филм като към рок песен",

споделя носителят на "Сезар".

Именно на мелодичното изкуство отдава чест и празничното издание на "София филм фест" с програмата "В началото бе... музиката", обръщайки се с носталгия към своя старт през 90-те като "Мюзик филм фест".

Специалната селекция по случай 20 години от съществуването на форума изобилства от кинотворби,

откраднали по част от безсмъртието на редица световни музикални звезди

Сред заглавията, които не са за изпускане, са документалната продукция "Queen: Дните на живота ни", показваща възхода на британската рок група; лентата "Кърт Кобейн - Montage of Heck", нареждаща като пъзел образа на легендарния фронтмен на "Нирвана" чрез лични видеа, публикации и интервюта с близки приятели на звездата.

Несъмнено трябва да се гледа и киноразказът на един ден от живота на музикалната икона Ник Кейв "20 000 дни на земята", който изгражда чрез микс от действителност и фантазия портрета на един човек и неговото изкуство.

Ще бъдат прожектирани и лентите "Дневник на Уудсток" на Дон Алън Пенбейкър, уловил магията на най-митичния "остров" на музиката и свободата; "Хенк Уилямс: И видях светлината" на Марк Ейбрахам и "Първо трябва да ни убият" на Джоана Шварц, в който група музиканти от Мали се противопоставят на опита за унищожение на смисъла на техния живот и отвръщат на агресията и смъртоносните оръжия на джихадистите с... музика.

Програмата на “София филм фест” е богата и обхваща цели

177 пълнометражни и над

32 късометражни ленти Различните селекции изобилстват от оскарови претенденти, шедьоври на документалното кино, истински класики и, разбира се, близо 60 любопитни заглавия от най-новото BG производство в киното.

Така в продължение на няколко седмици магията на големия екран ще понесе на крилете си всеки почитател на изкуството към най-различни и изумително шарени светове без спомен от сивия цвят.