Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Старшина Тръпков наистина не е чак толкова черен човек, колкото го изкарват медиите. Права е жена му Ваня - той е просто един типичен български катаджия.
А генерално погледнато, старшина Тръпков е най-категоричният пример, че вземането на подкупи на пътя е една непреодолима тръпка за униформените служители на МВР.
Тръпка, която може да носи между 500 и 1000 лева на дежурство от просия по улиците. Един грозен маниер на работа, непознат в Европа, който вече 17 на брой вътрешни министри от 1989 г. насам нямат истинско желание или възможности да прекратят.
Повече от сигурно е, че и 18-ият в редицата - Веселин Вучков, няма да го направи с половинчатите и козметични мерки, които лансира на последното заседание на Министерския съвет.
Първото и най-голямо заблуждение на новия министър е, че големият проблем с пътния рекет е свързан с КАТ. Голяма грешка. Да, катаджиите вземат рушвети. Но масовото прибиране на подкупи на пътя от години се прави от служители на Охранителна полиция.
Те, вместо да ловят крадците и грабителите във вътрешността на кварталите, се залагат на пътя, където може да изкарат само за едно дежурство месечната си заплата.
Нещо повече. Много често рекетьорите в униформи по улиците дори не са на дежурство. Те излизат да изнудват шофьори в почивката си с частни стоппалки, радари и дрегери - даже премиерът Бойко Борисов го каза. В този масов часпром полицаите надминават дори бригадите на СИК и ВИС от средата на 90-те години.
Защото тогава мутрите с бухалки прибираха рекета веднъж месечно, а мутрите в униформа сега го правят всяка вечер. Освен това полицаите вземат от шофьорите нарушители пари на два пъти. Първо със заплатата, която са получили от данъците им, и, второ, след всяка засада на пътя.
Ако сега министър Вучков ми обясни как ще сложи таблети с камери да следят проверките на цялата Охранителна полиция и на униформените, които самоволно спират коли нощем, веднага ще му повярвам, че ще реши проблема.
Но той със сигурност няма как да ми го обясни, защото при сегашната организация на работа, това няма как да се случи.
Затова казвам, че лансираните мерки са само половинчати и козметични. И ако се опре само на тях, и 18-ият вътрешен министър няма да прекрати дразнещите - вече условни рефлекси, на униформения състав.
Има само два начина да се сложи край на полицейския рекет на пътя. Първо, рутинните проверки трябва да бъдат категорично забранени. Така, както е в цяла Европа.
Полицаите да се пренасочат към рисковите места в кварталите, за да бъдат наистина в защита на гражданите. Пътният контрол да се осъществява единствено от камери.
Второ, ако наистина ГЕРБ и реформаторите искат да спрат изнудването на шофьори, има само един ефективен начин.
Трябва да бъде разрешено контролираното предлагане на подкуп. Тоест да бъде поправен най-накрая чл. 307 от Наказателния кодекс, за който дори адвокатите признават, че е стълб на корупцията в България.
Само с една добавена към него алинея ще може с разрешение на съдия, както е в почти цяла Европа, служители на МВР и прокурори да уличават ефективно корумпираните държавни служители, като ги поставят в естествената им работна ситуация - да вземат или не Упари на ръкаФ.
Така за няколко месеца при добро желание ще се изловят стотици подкупни - не само униформени патрули, но и митничари, служители на ДАИ, Икономическа полиция, ХЕИ и всевъзможни други чиновници, които всекидневно рекетират населението.
След поредица от полицейски операции ще се наложи страх у чиновника да взема и този мощен превантивен ефект ще срине за първи път нивата на корупция у нас, които според последните изследвания достигат рекордни стойности и ни поставят на първо място в Европейския съюз, дори и пред Румъния.
И ако и ГЕРБ, и реформаторите не предприемат тези мерки, няма как да ни убедят, че работят в интерес на гражданите, а не на престъпното статукво.
Нас може и да излъжат за 18-и път, но в доклада на Европейската комисия отново ще пише, че в България корупцията е по-силна от гравитацията.
А първият полицай, който ще ви спре по 2384-километровата отсечка от Барселона до София, ще изскочи от първия храст след Калотина.