Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Tия дни между 3-4 смени на позицията на реформаторите за формулата на новото правителство се разбра, че половината от бензина у нас всъщност не е бензин.
Без, разбира се, и да подозират, българите зареждат колите си с гориво с 50 процента отклонение от нормалното качество. Съвсем естествено за нашите географски ширини това отклонение не е в положителна посока.
То се изразява в примесване на горивата с вода и сяра, които постепенно скапват двигателите на автомобилите.
Неслучайно споменавам реформаторите - оказва се, че тяхната пословична колебливост и рязка промяна в позицията влияят почти пряко върху работата на бензиностанциите в страната. Пряко, защото те са ключ към съставянето на правителство, а колкото по-дълго няма кабинет с голяма парламентарна подкрепа, толкова по-скапан дизел и бензин ни продават.
Според шефа на агенцията за технически надзор, откакто държавата се командва от служебното правителство, пробите с некачествено гориво са се увеличили цели 5 пъти!
Премиерът Близнашки обаче, колкото и да му търсят кусури на човека, няма нищо общо с тази афера. Вярно, че уволнява и назначава чиновници почти с тепмото на Орешарски, но краткият мандат не му позволил да се разгърне и до тази сфера на стопанския живот така и не е имал време да се докосне.
Oказва се, че всъщност продаването на боклук на цената на качествено гориво в България не е никакво отклонение, а по-скоро постоянна практика, утвърдена от дълги години. Просто инспекторите по места вземат всеки месец пари от бензиностанциите и изпращат доклади в Държавната агенция за метрологичен и технически контрол, че всичко е тип-топ.
Така в продължение на дълги години в София ежемесечно пристигали резултати от проверки, които показвали до 8% отклонение от нормите на горивата. Ако е вярно това, което разкри тази седмица председателят на агенцията инж. Стефан Цанков, това директно означава, че поне 50 процента от инспекторите му по места са корумпирани. Всеки месец освен заплатата, която данъкоплатецът им плаща, те прибират и подкупи, за да може едни селски тарикати да карат майбаси с 4 еднакви цифри, а стотици хиляди българи да прецакват колите си от горивото, което ги прави богати.
Тази схема била разкрита, след като били разменени инспекторите по места, както навремето сменяха и граничните пунктове на митничарите. И това не е всичко. Оказва се, че цели 549 бензиностанции въобще не фигурират в базата данни на НАП. Фантоми, които дори няма нужда да размесват горивото - те работят със стотици проценти печалба още като измамят държавата при вноса, и след това, когато продават бензин и дизел, без да плащат и стотинка за данъци и акцизи.
Големият проблем обаче не е само в горивата - а в абсолютно всяка обществено-стопанска сфера, където има замесен държавен чиновник. Както заяви наскоро един много мъдър и морален човек - проф. Александър Джеров: "Държавата ни е прогнила от корупция." Неслучайно Българската академия на науките и Българската стопанска камара се обединиха срещу ограничителните режими и актове, които хранят държавни служители и рушат нормалния стопански живот в страната.
Над 2000 регулатора, регистрации и режими скапват българския предприемач, както фалшивото гориво - колите ни. Вероятно обаче тази схема храни партийните апарати, защото никое правителство досега не се е решило да наруши статуквото.
И утре реформаторите може и да съберат смелост, може и да преодолеят вътрешния хаос от противоборства и дори да съставят правителство с ГЕРБ, но ще реши ли това проблема? Или инж. Стефан Цанков просто ще бъде сменен с по-подходящ партиен кадър и докладите на инспекторите ще се нормализират до общоприетите 8% отклонения в качеството?
Истината е, че държавата полага 0% реални усилия в борбата срещу корупцията и този проблем ще се задълбочава все повече, маскиран в измислени структури като БОРКОР и национални програми, от които лъха на посредствена имитация на дейност.
И така, докато двигателят на държавата гръмне от некачествения материал.