Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ОПАСНОСТ: Възможно е продължението на метрото да бъде спряно.
ОПАСНОСТ: Възможно е продължението на метрото да бъде спряно.

Има риск да загубим над 1 млрд. евро по европейски програми до края на годината, научи "168 часа". При недостиг в бюджета от над 2 млрд. лв. България може да се окаже принудена да връща средства в европейския бюджет.
Пред "168 часа" лидерът на БСП Сергей Станишев каза, че все още не може да се ангажира с точна сума, защото новото правителство прави ревизия във всички министерства, където се усвояват еврофондове. До средата на следващата седмица вече ще има резултати.
Ако тези 1 млрд. евро бъдат спасени и инвестиран в икономиката по различни проекти, само ДДС-то ще е около 200 млн. евро.
Сергей Станишев отиде преди дни в Брюксел и обяви оттам, че трябва се предприемат спешни мерки и да се уточни съставът на работна група между Европейската комисия и българското правителство за проблемите с усвояването на еврофондовете.
„България тежко изостава и
има рискове да се загубят огромни пари
Спешно трябва да се проведат разговори с ЕК и за следващия програмен период, за да догонваме в развитието си европейските държави, а не да се влачим вечно на опашката", каза Станишев на среща с вицепрезидента на ЕК Марош Шефчович. Затова и първото посещение на новия министър-председател ще е в Брюксел.
„Предадох му желанието на Пламен Орешарски първото му посещение като министър-председател да бъде в Брюксел, в европейските институции", каза лидерът на БСП. Акцент на посещението на Орешарски ще бъде максималното усвояване на средствата за 2013 г., както и договаряне на парите за новия програмен период 2014-2020 г. Шефът на ЕК Жозе Мануел Барозу също изразил желание посещението да се осъществи колкото се може по-бързо. Според Станишев причина за изоставането ни в усвояването на еврофондовете е "некомпетентност, бездействие, грешки на предишното управление".
"В една авторитарна власт, премиерът носи отговорност за всички действия", допълни Станшев, визирайки кабинета "Борисов". Експерти очакват, че
загубите на евросредства ще са много по-големи
от прогнозираните от служебния вицепремиер Илияна Цанова 372 млн. евро. Проблемът според новите управляващи е, че някои европрограми са като пирамиди, които ще рухнат всеки момент.
Има опасност продължението на метрото от "Цариградско шосе" до летището и други ключови обекти по Оперативна програма "Транспорт" като реконструкцията на Централна гара-София, гарите в Бургас и Пазарджик да бъдат спрени, заяви бившият транспортен министър Ивайло Московски. Причината е, че финансирането им от еврофондовете е под въпрос. Докато е бил във ведомството, той и екипът му са оставили цялостна документация, с която се прехвърлят 140 милиона евро от други приоритетни оси към метрото и гарите, за да може да се построи продължението на подземната железница и реконструират жп гарите.

"Нищо не е мръднало за тези три месеца. Оставих всичко готово, оставаше да се приключат нещата за още една седмица, но нито служебният министър, нито сега са придвижили документите към Брюксел за одобрение", заяви Московски. Според него притеснителното е, че не е започнала подготовката на проектите за финансиране от следващия програмен период 2014-2020 г. За нея по ОП "Транспорт" са предвидени 2,2 млрд. евро.
Доста трагично било положението с Програмата за развитие на селските райони
Там според Цанова загубите може да са над 100-110 млн. евро, а според управляващите става дума за няколко пъти по-голяма сума - за стотици милиони евро. Бивши управляващи от ГЕРБ на свой ред твърдят, че загубата ще е много над 200 млн. евро. В последните дни на служебното правителство е уволнен шефът на Програмата за развитие на селските райони Никола Христов, което чисто административно забавя процедурите и усвояването на средствата, твърдят новите управляващи.
"В момента правим екшън-план как да спасим поне част от тези средства", довери запознат. Според него едва следващата седмица вицепремиерът, отговарящ за еврофондовете, Зинаида Златанова ще изготви стратегия как да предоговори с Брюксел част от тези пари. Или поне да ги пренасочи към други проекти.
"Проблемът е, че каквото не се усвои до края на годината, ще бъде загубено", твърди източникът ни.
Възможно е Зинаида Златанова да поиска от Еврокомисията удължаване на срока, в който да се договорират и довършат проектите. Така парите може и да не бъдат загубени. Някои държави от Европейския съюз вече са успели да се разберат за
допълнителен период за усвояване на средства
от еврофондовете. Те преговаряли с Европейската комисия да имат допълнително време за довършване на проектите, а не да приключат до края на 2013 г. Не било изключено и при нас да се постигне, но за тази цел трябвало да има инициатива от страна на българското правителство. Всяко министерство, в което има оперативна програма, трябвало да предложи идея как точно да се развият нещата във времето. Затова трябвало новото правителство максимално бързо да оцени къде са забавени проектите и къде има възможност да бъдат приключени и в какъв срок. По програма "Конкурентоспосбност" ситуацията също не е розова. Според Илияна Цанова по нея има риск да загубим 100 млн. евро. Горе-долу подобна е оценката и на бившите управляващи от ГЕРБ. Според тях най-драматично е положението с програма "Околна среда". Една от причините е, че тя стартира относително късно.
"Голяма част от парите по нея са договорени, но няма подписани договори и ако това не стане, се губят стотици милиони евро", посочи източник от ГЕРБ. Според него тази програма е нещо като огромна черна дупка, където рисковете нямат край. Най-оптимистичният вариант е да загубим по тази програма 300 млн. лв. до края на тази година. Тази сума е предвидена за финансиране на проекти на малките общини - до 2000 жители.
"Проблемът е, че средствата могат да бъдат загубени, защото за тях
няма нито един
сключен договор.
И това е малката беда
Тоест сумата от 300 млн. лв. може да нарасне, ако не се напишат проекти, не се защитят и не започнат да се работят. По-трагично е положението в населените места от 2000 до 10 000 жители. Там има много заявки, одобрения и подписване на договори, но крайният срок за сертифициране на разходите е 31.12.2014 г. Остават 18 месеца. Не е ясно за това време дали ще могат да се подпишат договорите и да бъдат изпълнени в срок. Опасявам се, че нищо няма да бъде сертифицирано и направените разходи ще останат за сметка на нашата страна", коментира бившият заместник-министър на околната среда от тройната коалиция Атанас Костадинов. Според него проблемът е, че няма публичност в провеждането на процедурите, които ощетявали някои проекти. Нямало яснота кой проект каква междинна оценка е получил и това пречело на усвояването на евросредствата.
По-малки загуби рискуваме по програмите "Развитие на човешките ресурси" и "Регионално развитие". Според анализа на Цанова по първата те ще са около 50 млн. евро, а по втората малко над 70 млн. евро

Лиляна Павлова, бивш министър на регионалното развитие:

Общините много се забавиха, затова пренасочихме проекти 

- Г-жо Павлова, възможно ли е да загубим евросредства по Оперативна програма "Регионално развитие"?
- Ние неведнъж сме правили анализ на риска по отделни проекти. Направихме го за миналата година, когато разплатихме 1 млрд. лв., и за тази, когато ще бъдат платени още 1 млрд. лв. Публикувахме рисковите проекти и те трябва да бъдат наблюдавани и да се водят разговори. Рискове от загуба ще има, ако общините, които са основни бенефициенти, не побързат с тръжните процедури, за да могат да сключат договорите и да започнат разплащанията. Те изгубиха година и половина, без да успеят да направят обществени поръчки за избор на доставчици за ремонта на общински болници. Година и половина от общо две години за проект! Колегите в управляващия орган следят тези процеси. Наясно са, че има рискови проекти, но все пак има още шест месеца до края на годината.
- Според вас какъв е размерът на рисковите средства?
- В момента не разполагам с точни данни. Провеждахме персонално срещи с всеки кмет, за да се установи какво може да се направи по рисковите проекти. Предложихме дори някои от тях доброволно да ги прекратят, ако виждат, че няма да успеят да ги приключат до края на срока. Целта бе този ресурс да се пренасочи към готови и договорени проекти, каквито са тези по линия на градската среда. Всички освободени по този начин средства автоматично ги насочвахме към тях. Идеята ни беше да се преодолеят рисковете от евентуални загуби на еврофондове.

 

Томислав Дончев, бивш министър, отговарящ за еврофондовете:

Командата ми винаги е била да няма изпуснати евросредства

- Г-н Дончев, запознахте ли се с доклада на служебния вицепремиер Илияна Цанова?
- Да, но това не е доклад, а по-скоро презентация. Ние също всяка година правехме анализ на риска от загуба на средства. В това няма нищо извънредно. Прави се почти всеки месец. Поставят се годишни цели и се следи как се изпълняват. Опасното е, когато те не могат да бъдат постигнати и се загубят средства. Досега не сме позволявали подобни процеси по оперативните програми. Искрено се надявам така да стане и тази година - да се работи, така че целите да се изпълнят и рисковете да не се реализират. Но това зависи преди всичко от действията на новото правителство. А да се коментира колко е опасно и какви могат да са загубите в средата на годината, не е сериозно. Все едно да тръгна да бягам, но да се страхувам, че мога да падна по средата на състезанието. Да, винаги има такъв риск, но аз поне никога не съм позволявал някой да изрече или да свикне с мисълта, че ще има загуба на средства. Командата винаги е била да няма загуба на еврофондове. Администрацията не бива дори да си помисля, че е възможен подобен вариант. Всички предпоставки са налице да няма загуба, защото 100% от ресурса е договорен и няма спрени програми. Около 1,1 млрд. евро трябва да бъдат сертифицирани. Иначе опасности може да има всякакви.
- При програма “Транспорт” какви са рисковете?
- Според мен там няма. Тя е доста напреднала. Все пак всичко зависи от плащанията до края на годината. Не е хубаво някой да се предава още в средата на годината.
- А по “Околна среда”?
- Тя е с най-нисък обем плащания. Трудно върви по много причини, да не говорим, че силно закъсня исторически. И е с много сложни проекти. В това отношение мога да я сравня само със софийското метро. Да, има слабосите при изпълнението и тази програма е най-голямото предизвикателство, но там целият ресурс е договорен. Големите проекти за водния цикъл са в изпълнение, има реално движение на средства. Според мен всичко зависи от това какво ще стане от тук нататък. И ако някой реши да не прави нищо и да не плаща, ще има и загубени евросредства.
- По програма “Конкурентоспособност” какви са рисковете?
- Няма застрахована от загуби програма. Считам, че при умело управление тази програма може да се реализира. Последният риск, който се коментираше, бе за около 100 млн. евро.
- Според вас каква е ситуацията с Програмата за развитие на селските райони?
- Там риск има, но не помня точно колко средства могат да бъдат изгубени. Вижте, винаги има риск. Един фал в голяма обществена поръчка може да има непредвидими последици. Ако влезе в режим на обжалване, това води до забавяне на проекта с до 6 месеца и ако той е за 50 млн. евро? При негативните сценарии всичко това се отчита.
- Според вас колко бихме загубили?
- Трудно ми е да кажа. Аз бях на служба до началото на март. Тогава не сме разглеждали сценарий със загуба на средства. Винаги се прави анализ и ако някъде има забавяне, задачата на министъра е да помогне и то да се преодолее. Но никога не съм позволявал на администрацията да си мисли или да се свикне с мисълта, че това е възможно.
 

Лиляна Павлова
Лиляна Павлова
Томислав Дончев
Томислав Дончев