Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

ЕС иска да заместим въглищата, а още спорят дали газът и атомната са зелени

Калоян Стайков, Институт за енергиен мениджмънт: Една задача, трудна за редовно правителство, бе оставена на служебно – абсурдна ситуация

- Г-н Стайков, какво мислите за забележките на ЕК в частта за въглищните централи в Плана за възстановяване?

- Има доста критики, няма достатъчно яснота за извеждане от експлоатация на въглищните централи. Другата е, че планът не е достатъчно амбициозен. Това може да означава две неща. Или че управляващите не са успели да обяснят значимостта на тези централи за енергийната система и да начертаят ясни стъпки, да направят

точен екшън план

за извеждане от експлоатация, или че са го направили, но ЕК е твърдо решена това да стане по-скоро. Нямам представа в коя хипотеза се намираме, но всичко е въпрос на преговори. Винаги може да се постигне някакво споразумение. Има още нещо. Преговорната сила на служебното правителство е по-слаба от тази на редовен кабинет, защото няма необходимата политическа подкрепа. В ЕК са наясно, че дори служебното правителство да запише, че ще изведем от експлоатация въглищните през 2040 г., следващият кабинет с подкрепата на парламента могат да решат нещо друго. Така че това решение е трудно, но не мисля, че въпросът е приключен, надявам се това да стане най-бързо. Проблемът е, че планът няма как да бъде реализиран, изпратен и приет преди края на годината и така се губи възможността да получим аванса от 13%.

- Това фатално ли е?

- Не. Срока сега го изпуснахме, но догодина сроковете текат. Другият проблем е, че самите средства – до 70% - трябва да се договорят до края на следващата година. Не е ясно какво става, ако се договорят 30 или 60%, но това е залегнало в регламента и това е целта, която трябва да спазим. Това е въпрос на преговори и ЕК трябва да бъде убедена, че електроенергийната ни система зависи от тези мощности, за да има реалистична представа за извеждането им от експлоатация. Разбира се, има и други

критики

– какво е държавна помощ, как се определя, как се доказва, какво влиза в допустимата помощ – това са технически въпроси по инвестиционните проекти, включително подпомагане за нови мощности с батерии 1000 мегавата в "Марица-изток 2" с природен газ, схемите за енергийната ефективност - забележките са по инвестиционните проекти.

Единият проблем е по-скоро политически, а другият е свързан с конкретни проекти – изпълнение, допустимост, източници на финансиране, за да не се получи дублиране, ЕК иска достатъчно

ясни аргументи

Структурният проблем е свързан с цялата електроенергийна система и бъдещето й, но трябва да сме откровени, че тези решения не могат да се вземат от служебно правителство, което е с ограничен мандат. За съжаление, тук така се случи, което е абсурдно. Този въпрос трябваше да е изяснен досега, но не е. Надявам се новото правителство да е по-експедитивно в това отношение и да убеди ЕК в своята правота.

- При нас делът на въглищните централи в енергийния микс през зимата достига до 50%, понякога и повече. В другите страни е 15-ина процента. Едно е да се изградят заместващи мощности за 50%, друго е за 15%.

- Делът на въглищните централи е голям. От друга страна, на европейско ниво няма яснота дали природният газ ще се използва като преходно гориво, дали можем да разчитаме на ядрената енергетика. Тоест хем искат от нас план с ясен сценарий кога ще се извеждат въпросните мощности и да поставим най-амбициозната цел, а ние, за да знаем какво ще изведем и кога ще стане това,

трябва да знаем с

какво да го заместим

Междусистемните връзки не са развити в ЕС и след като не са налични, трябва да се разчита на внос, това е част от проблема на сегашната ситуация. Спомняте си, че през лятото бе много топло, нямаше вятър, имаше засушаване и се получи недостиг на ток от ВЕИ, наложи се да се пускат централите на газ, а той е скъп.

Затова се включиха тези на въглища, но цената им се повиши, цените на квотите също хвръкнаха. Така че технологично не са изяснени много неща, все още

не е ясно кои

инвестиции са зелени,

кои технологии са зелени. Предстои среща на европейско ниво, за да се изяснят тези въпроси и каква ще е ролята на различните технологии в прехода. В същото време, без това да е направено, ЕК иска от нас да имаме амбициозна цел за затварянето. Да, ако въглищните бяха в рамките на 10-15% от микса, няма проблем, но при нас делът е голям.

Ние нито сме голям емитент на емисии, нито затварянето на тези мощности ще доведе до постигането на европейската цел. Това е част от парадокса и се надявам в следващите 2 месеца да има решение благодарение на таксономията (набор от правила в ЕС, дефиниращи коя технология е зелена и устойчива – бел. ред.), която

ще даде яснота

какво ще се случва оттук нататък, за да могат проектите по линия на Плана за възстановяване да се договорят догодина. Което е още един риск, в момента все още не говорим за загуба на средства, това, че авансът няма да дойде сега, не е кой знае какъв проблем. Истинският проблем е какви реформи се залагат, защото на базата на тях ще се отпускат средства. Ако се заложат такива, които няма да се изпълнят, няма да дойдат средства. Ако това правителство заложи едни приоритети, а парламентът - други, ще се стигне до неизпълнение и няма да получим сумите по плана. Всичко е в ръцете на новия кабинет – по отношение на плана, преговорите и бъдещото изпълнение на реформите. В случая едно служебно правителство трябваше да разпише ангажиментите, които да се изпълняват от следващите 2 правителства. Една задача, която е трудна за редовен кабинет, какво остава за служебен, но това е ситуацията.

Нищо фатално

не се е случило,

но извеждането на въглищните централи, крайните срокове и технологиите, с които ще се заместят, изискват преговори между ЕК и правителството и двете страни трябва да проявят достатъчно гъвкавост.

- Има ли вариант заради търканията между ЕС и Русия и проблемите около „Северен поток“ природният газ да бъде отхвърлен като преходно гориво?

- Нищо не е изключено, но вероятността да се включат природният газ и атомната енергетика в таксономията е все по-голяма, защото се видя до какво може да доведе прекаленото разчитане на ВЕИ при метеорологични условия като тази година – имам предвид на мощности на вятър, слънце и вода. Включително вецовете показаха, че не са надеждни, защото мощността им не бе разполагаема, така че настроенията бързо се промениха - в рамките на няколко месеца натискът, който бе оказан на политиците на европейско ниво от страна на бизнеса и от страна на домакинствата, показа ясно – обществото не издържа на тези условия. Затова мисля, че все по-вероятно става включването на природния газ и атомната енергетика в таксономията.

- България е в доста незавидна ситуация в момента.

- Ние в момента изнасяме електроенергия и въпреки това цената е висока, енергийната политика отдавна не е само национален проблем, тя засяга и съседните страни, засяга целия ЕС и би трябвало да има по-сериозно отношение по тези въпроси на европейско ниво. Ние не разчитаме на природен газ за производството на електроенергия в голяма степен – около 5%, но цената на тока на борсата скочи в пъти. Това се дължи на пропускливостта към съседните енергийни системи и когато търсенето в България изведнъж се повиши, това се отрази на цените у нас. Ние плащаме за енергийната политика на други страни, затова националната енергийна политика трябва да бъде координирана на ниво ЕС и проблемите на ранен етап да се идентифицират.

У нас от януари се

увеличават и цените

за разпределителните и мрежовите услуги за тока с 50%, защото никой не се сети, че частните електроразпределителни дружества и държавният Електроенергиен системен оператор трупат загуби и останаха извън механизма за подпомагане. (В таксите им са разчетени разходи за ток от 119 лв. на мегаватчас, но те са принудени да го купуват на няколко пъти по-високи цени от борсата – бел. ред.)

- Домакинствата ще го усетят ли?

- Не, но със сигурност ще се усети осезаемо от едно промишлено предприятие или мол, или фризьорски салон, който трябва да купува ток на свободния пазар. Изглежда, че всички чакаха да минат изборите.